3579
Sök

V8 ska in i Audi 90

Ege
40 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#1
Hej,allihopa.En Audi 90 1986 quattro och med rassad 2,2t motor.Så tänkte vi att sätta en V8 och 6 växlar istället.Men nu har jag en  dilemma:3,6 eller 4,2?!Visa säger att 4,2 är en dåligt motor om du vill höja hästar.Är det sant och vilken motor är bättre då?
Senast redigerat av egioras (12 september 2010)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 september 2010
#2
Ska det trimmas sen så skulle jag fortfarande kört på en 5-cyl.
Billigare på alla sätt. Och någon har ju tagit sej tid åt att bygga om för S2-motorn (antar S2/4/200)
Och den stackars 90:n kommer ju bli framtung som attans med en stor,tung V8:a.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ege
40 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#3
En 4,2 motor kanske 40kg tyngre än 2,2 men mycket starkare om ska jämföra hk/kg.Senare,kan sätta  dubbel turbo.V8 också är kortare än 5 cylinders så kan flytta bakåt lite.Det bli jätte svårt att ändra mig att sätta igen 2,2t. Kanske enklare för att gammal installation ska passa direkt men det ingen problem.


1 217 Inlägg
12 september 2010
#4
Hmm, är det av ekonomiska skäl som du ska peta ner en v8 istället för en annan 2.2a?

Annars tycker jag bara det är ett onödigt byte faktiskt då 2.2an är (enligt mig) fräckare än vinkel åttan.

Det kanske går att renovera din nuvarande motor? smile


Ege
40 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#5
Nee,motor redan borta.Samma som dator för 20 000.Jag ska söka efter en AQJ motor som finns på S6 C5 kaross bilar oftast.Eller från S6 Plus C4 karossen AHK motor.
2.2 också bra men ännu mer cm3 då kraftigare vridmoment.Eller hur?! wink


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
13 september 2010
#6
2.7 V6 Biturbo från A6/S4 vore ju ett alternativ annars.

Ege
40 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#7
Kanske,men från s4 har bara runt 230-260 hästar.Och från RS4,vilken är redan tillverkad för sport,den kostar jätte mycket.Men ja,som alternativ mycket bra om kan hitta för rätt pris.Vanlig V8 från S6 kostar mindre.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 september 2010
#8
Det vi försöker säga är att V8:an är inge häftig tongue

Men om du nu promt ska ha den så säger jag 4,2. Du var ju ute efter cm3, eller hur?

Men personligen skulle jag fixat fram en ny 5-cyl, och medans den liks är utanför bilen, renoverat och trimmat den.
Jäkligt mkt lättare att trimma den än att bygga hållbar dubbelturbo på V8:an!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 924 Inlägg
13 september 2010
#9
Se dig om, hur vanligt är det att man bygger om och överladdar Audi V8 motorer (ej fabriksbyggda) och hur vanligt är det att man bygger potenta 5-cyl 20VT motorer i olika bilar?
Finns en naturlig anledning till det...
Audi V8 sugmotorer är helt enkelt ingen bra motor att överladda av ekonomiska och prestanda skäl...

~ Life is short, have FUN! ~

Ege
40 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#10
Alltså,jag ingen proff på det.Men har någon redan försökt sätta nån annan motor i Audi 90,80 eller Coupe? Jag vet vem redan kör Audi 90 Q med V8 3,6 och med mindre chip "sätter på plats" inte bara S4 eller Impreza men även vid Evolution med 350hk står som ett lika konkurrent.
Vad jag menar är att är det inte bättre lägga pengar på V8 än på AAN 5-cylinder motor?Motor är borta så jag måste köpa ändå.Bada varianter,eller-alla motorer,kostar nästan lika mycket. 3,6 V8 passar till nuvarande växellåda som är från 2,2t S4. 4,2 motor jag vet inte om den passar till den växellådan.Men jag har hittat 4,2 komplett motor med 5 eller 6-växlar låda.Möjligt att välja utan skillnaden.Så varför jag måste köpa igen 2,2? Är det inte så att om ska lägga samma pengar då blir mer kraft.T.ex. för 20k.kr.man kan köpa en sport dator,sätta 2,2t och få till slut kanske 300 hästar. Eller? Men 4,2 Abz motor t.ex. från en vanligt A8-redan har 295 hk.S6 plus 4,2-322hk. ECM och ECU kan få på köpet.
Jag har inte så mycket pengar,kanske,att ladda motor upp till 1000hk men...vilken krigaren som vill inte vara generalen. Visa säger att V8 kan aldrig få såna hästart! Är det sant?


2 924 Inlägg
13 september 2010
#11
Skillnaden är väl att du kan plocka ut 800hk ur en AAN för samma pengar som ca 450hk i en V8 sug.

en annan skillnad är att V8an har effekten på lägre varv och mattas av uppåt medans en 2,2T med fin-snurra bara vill mer å mer på högre varv... gissa vilken som går snabbast på strippen vid samma effektuttag?

~ Life is short, have FUN! ~

Ege
40 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#12
Effekt du menar Nm,eller? Jag inte gissar,jag tar bara fakta. Jag vet att V8  3,6l på 247hk och 340 Nm är snabbare än S4 med 2,2t på 227hk och 250Nm.Detta är provat och bevisat.


jefe
88 Inlägg
14 september 2010
#13
Jag hade kört på B5 2.7TT, slängt på Tial 605'er lite RS4 delar, Stage 3 koppling och allt annat kul. Sen vare bara tuta och köra


130 Inlägg
14 september 2010
#14
Låt han slänga i en v8 i sin bil om han vill det, det är ju ändå han som ska ha bilen inte ni smile

2 924 Inlägg
14 september 2010
#15
egioras skrev:
Effekt du menar Nm,eller? Jag inte gissar,jag tar bara fakta. Jag vet att V8  3,6l på 247hk och 340 Nm är snabbare än S4 med 2,2t på 227hk och 250Nm.Detta är provat och bevisat.

Så länge motorerna är orginal, jo må så vara... men trim-potentialen är mycket högre i en 2,2T, både prestandamässigt och ekonomiskt.

Jag utgår från att du inte tänkt regga bilen för gatan?
Annars kommer det ett skäl till som talar tydligt för 2,2T

fegiis skrev:
Låt han slänga i en v8 i sin bil om han vill det, det är ju ändå han som ska ha bilen inte ni smile

Självklart får han det... men jag tänker fortsätta hävda vad jag gör eftersom det är en mindre bra idé med en sug-V8, om man vill trimma motorn...
...och det är ju råd om detta han är ute efter, annars lägger man väl inte upp en tråd och efterfrågar det i ett diskussionsforum, right? roll



RÅD till TS egoiras;
Lägg upp denna frågeställning över dessa motorval och dina idéer på www.nordicaudi.com ...då kommer du få flera Audi-experters mer djupgående motivation till hur du bör göra.

Lycka till, Audi-vän!

~ Life is short, have FUN! ~

Ege
40 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#16
peegee skrev:
Jag utgår från att du inte tänkt regga bilen för gatan?
Annars kommer det ett skäl till som talar tydligt för 2,2T

fegiis skrev:
Låt han slänga i en v8 i sin bil om han vill det, det är ju ändå han som ska ha bilen inte ni smile

Självklart får han det... men jag tänker fortsätta hävda vad jag gör eftersom det är en mindre bra idé med en sug-V8, om man vill trimma motorn...
...och det är ju råd om detta han är ute efter, annars lägger man väl inte upp en tråd och efterfrågar det i ett diskussionsforum, right? roll



RÅD till TS egoiras;
Lägg upp denna frågeställning över dessa motorval och dina idéer på www.nordicaudi.com ...då kommer du få flera Audi-experters mer djupgående motivation till hur du bör göra.

Lycka till, Audi-vän!

Tack,peegee.Självklart,jag behöver råd annars jag bara köpt V8 som mest passar min ekonomi,suttit i garaget och försökt sätta ihop alla delar.Och självklart,jag vill trimma beroende på hur mycket finanser blir kvar.Eller steg efter steg,lön efter lön.Hoppas bara,att min fru läser inte den tråd D Varför jag börjat den tråd då jag vet en del fakta att V8 i gammal B2 kaross kan slå bort S4 eller S6 med AAN motor.Automatiskt kommer logisk svar för mig,att trimma bada motorer blir lika dyrt.Men jag aldrig gjort det.Så om någon,som nu-PEEGEE, säger att trimma AAN motor är mycket billigare att få samma effekt än V8 då är den stor anledning att fortsätta med 5-cylindrig.Och jag vet redan ungefär hur mycket kostar det.Igen,jag tänkt bara att trimma en V8 blir lika mycket pengar.Det är anledning nr.1 Nr.2:att jag hade redan hittat flera V8-or och ingen 2,2. Nr.3 kanske,att jag tänkt också att det bli ganska stor test för mig själv att bygga med V8.Jag hoppas ni förstör.


Ege
40 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#17
Och,ja:jag faktiskt planerat att regga bilen med V8 i. Hmm...Får man inte göra det? Eller blir den som en A-traktor?


32 Inlägg
14 september 2010
#18
Bilen är för gammal för att reggas med starkare motor då Audi´s register (i Södertälje) inte täcker modeller som är 24år...


2 924 Inlägg
14 september 2010
#19
egioras skrev:
Och,ja:jag faktiskt planerat att regga bilen med V8 i. Hmm...Får man inte göra det? Eller blir den som en A-traktor?

Regga med en V8 kan bli svårt bara det men ännu svårare blir det efter du har turbo-konverterat den... nästintill omöjligt.

Här finner du många svar på dina funderingar;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

~ Life is short, have FUN! ~


Sök