Bilen:
BMW 540ia -93 E34 Helt original vad jag kunnat se. 25k mil på mätaren. Motorn: m60b40
Kortfattad felbeskrivning:
bilen vill inte alltid starta direkt utan det krävs en hel del försök och den kan ibland dö när man kör på låga varv (<1400) Blir precis som att någon slagit av tändningen och bilen tvärdör. Oftast är det bara att starta igen men inte alltid. någon som varit med om liknande fel och tror sig veta vad felet är?
Lång felbeskrivning:
Bilen vill som sagt sällan starta direkt (går oftast när den är varmkörd), utan det krävs en del startförsök innan den startar. När den väl startat går den hur fint som helst ett tag, men helt plötsligt kan bilen tvärdö eller börja hosta en kort stund. ibland är det som att någon slår av tändningen och bilen tvärdör och ibland hostar den till och går sen fint igen, oftast är det bara att starta igen men ibland kan det krävas ett par försök innan den startar. det kan gå allt mellan 10min och 30 sec mellan att bilen vill lägga av eller hosta. Däremellan går den som en klocka och den tycks även gå på alla cylindrar då den blir att gå något sämre vilken tändspole man än lyfter av. när den inte startar så tycks den varken få bensin eller gnista då stiften inte är blöta och de inte ger gnista vad jag har lyckats se, precis som att motorstyrningen inte tror motorn ska vara på eller något? Eftersom att det är en automat så kan man åka helt lugnt och inget märka för att snart upptäcka att motorn stannat. Även när man ligger och drar på lägre varv (ca 1000-1300) så kan motorn börja hosta och sjunka i varv för att sedan komma tillbaka om man trampar till på gasen. När jag försökte starta sist vart det att lukta bensin om bilen men jag vet inte varifrån den lukten kom, men det tyder på att bilen fick bränsle i det läget men inte gnista.
Egen felsökning:
har puttat/dragit i alla elkablar jag hittar och märker ingen direkt skillnad på motorgången.
Om man rycker ur kontakten ur lmm under drift så hostar bilen till men går sedan likadant som tidigare (möjligtvis något högre tomgång)
Trycker man sedan tillbaka kontakten på lmm så hostar bilen till igen och går sedan som tidigare.
Ruckar/gungar man på kontakten så märks inget så den tycks inte vara glapp.
Rycker man av slangen från bränslepumpen så ser man att den pumpar fram bränsle i vad jag tror är tillräcklig mängd. Den pumpar dock bara när men vrider nyckeln till läge 3 och startmotorn hoppar in för att sedan sluta pumpa igen när man släpper tillbaka nyckeln.
I tanken finns just nu ca 20L bensin så en sån enkel grej som soppatorsk är det inte
Eftersom att det är en automat så kan man åka helt lugnt och inget märka för att snart upptäcka att motorn stannat. Även när man ligger och drar på lägre varv (ca 1000-1300) så kan motorn börja hosta och sjunka i varv för att sedan komma tillbaka om man trampar till på gasen.
Har fått en del felkoder i displayen men såklart är bilen importerad och allt står på tyska...
Getriebeprogramm
Betriebsanleitg.
Kennzeichenlicht
abblendlicht
rücklicht
külwasserstand
Det är felkoderna jag fått, är rätt klar med att den tycker att jag inte har några baklysen, skyltbelysning eller bromsljus enligt felkoderna men om man kollar så tycks all belysning fungera?
Getriebeprogramm är jag dock osäker på vad det betyder.
Külwasserstand betyder ju att kylvatten nivån är låg men den är påfylld nu.
Någon som kan gissa på något som kan vara fel? något i tändningen som brukar ge upp på en sån här bil?
Har sökt en del men inte hittat någon som har direkt samma fel på bilen, oftast så går den eller så går den inte, i mitt fall så är det ju lite av båda så att säga...
Tacksam för alla spekulationer/gissningar på vad som kan vara fel.
BMW 540ia -93 E34 Helt original vad jag kunnat se. 25k mil på mätaren. Motorn: m60b40
Kortfattad felbeskrivning:
bilen vill inte alltid starta direkt utan det krävs en hel del försök och den kan ibland dö när man kör på låga varv (<1400) Blir precis som att någon slagit av tändningen och bilen tvärdör. Oftast är det bara att starta igen men inte alltid. någon som varit med om liknande fel och tror sig veta vad felet är?
Lång felbeskrivning:
Bilen vill som sagt sällan starta direkt (går oftast när den är varmkörd), utan det krävs en del startförsök innan den startar. När den väl startat går den hur fint som helst ett tag, men helt plötsligt kan bilen tvärdö eller börja hosta en kort stund. ibland är det som att någon slår av tändningen och bilen tvärdör och ibland hostar den till och går sen fint igen, oftast är det bara att starta igen men ibland kan det krävas ett par försök innan den startar. det kan gå allt mellan 10min och 30 sec mellan att bilen vill lägga av eller hosta. Däremellan går den som en klocka och den tycks även gå på alla cylindrar då den blir att gå något sämre vilken tändspole man än lyfter av. när den inte startar så tycks den varken få bensin eller gnista då stiften inte är blöta och de inte ger gnista vad jag har lyckats se, precis som att motorstyrningen inte tror motorn ska vara på eller något? Eftersom att det är en automat så kan man åka helt lugnt och inget märka för att snart upptäcka att motorn stannat. Även när man ligger och drar på lägre varv (ca 1000-1300) så kan motorn börja hosta och sjunka i varv för att sedan komma tillbaka om man trampar till på gasen. När jag försökte starta sist vart det att lukta bensin om bilen men jag vet inte varifrån den lukten kom, men det tyder på att bilen fick bränsle i det läget men inte gnista.
Egen felsökning:
har puttat/dragit i alla elkablar jag hittar och märker ingen direkt skillnad på motorgången.
Om man rycker ur kontakten ur lmm under drift så hostar bilen till men går sedan likadant som tidigare (möjligtvis något högre tomgång)
Trycker man sedan tillbaka kontakten på lmm så hostar bilen till igen och går sedan som tidigare.
Ruckar/gungar man på kontakten så märks inget så den tycks inte vara glapp.
Rycker man av slangen från bränslepumpen så ser man att den pumpar fram bränsle i vad jag tror är tillräcklig mängd. Den pumpar dock bara när men vrider nyckeln till läge 3 och startmotorn hoppar in för att sedan sluta pumpa igen när man släpper tillbaka nyckeln.
I tanken finns just nu ca 20L bensin så en sån enkel grej som soppatorsk är det inte
Eftersom att det är en automat så kan man åka helt lugnt och inget märka för att snart upptäcka att motorn stannat. Även när man ligger och drar på lägre varv (ca 1000-1300) så kan motorn börja hosta och sjunka i varv för att sedan komma tillbaka om man trampar till på gasen.
Har fått en del felkoder i displayen men såklart är bilen importerad och allt står på tyska...
Getriebeprogramm
Betriebsanleitg.
Kennzeichenlicht
abblendlicht
rücklicht
külwasserstand
Det är felkoderna jag fått, är rätt klar med att den tycker att jag inte har några baklysen, skyltbelysning eller bromsljus enligt felkoderna men om man kollar så tycks all belysning fungera?
Getriebeprogramm är jag dock osäker på vad det betyder.
Külwasserstand betyder ju att kylvatten nivån är låg men den är påfylld nu.
Någon som kan gissa på något som kan vara fel? något i tändningen som brukar ge upp på en sån här bil?
Har sökt en del men inte hittat någon som har direkt samma fel på bilen, oftast så går den eller så går den inte, i mitt fall så är det ju lite av båda så att säga...
Tacksam för alla spekulationer/gissningar på vad som kan vara fel.
0
0
0
0