3739
Sök

BMW 540ia startar ibland/ibland inte, samt orolig motorgång

5 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#1
Bilen:
BMW 540ia -93 E34 Helt original vad jag kunnat se. 25k mil på mätaren. Motorn: m60b40

Kortfattad felbeskrivning:
bilen vill inte alltid starta direkt utan det krävs en hel del försök och den kan ibland dö när man kör på låga varv (<1400) Blir precis som att någon slagit av tändningen och bilen tvärdör. Oftast är det bara att starta igen men inte alltid. någon som varit med om liknande fel och tror sig veta vad felet är?

Lång felbeskrivning:
Bilen vill som sagt sällan starta direkt (går oftast när den är varmkörd), utan det krävs en del startförsök innan den startar. När den väl startat går den hur fint som helst ett tag, men helt plötsligt kan bilen tvärdö eller börja hosta en kort stund. ibland är det som att någon slår av tändningen och bilen tvärdör och ibland hostar den till och går sen fint igen, oftast är det bara att starta igen men ibland kan det krävas ett par försök innan den startar. det kan gå allt mellan 10min och 30 sec mellan att bilen vill lägga av eller hosta. Däremellan går den som en klocka och den tycks även gå på alla cylindrar då den blir att gå något sämre vilken tändspole man än lyfter av. när den inte startar så tycks den varken få bensin eller gnista då stiften inte är blöta och de inte ger gnista vad jag har lyckats se, precis som att motorstyrningen inte tror motorn ska vara på eller något? Eftersom att det är en automat så kan man åka helt lugnt och inget märka för att snart upptäcka att motorn stannat. Även när man ligger och drar på lägre varv (ca 1000-1300) så kan motorn börja hosta och sjunka i varv för att sedan komma tillbaka om man trampar till på gasen. När jag försökte starta sist vart det att lukta bensin om bilen men jag vet inte varifrån den lukten kom, men det tyder på att bilen fick bränsle i det läget men inte gnista.

Egen felsökning:
har puttat/dragit i alla elkablar jag hittar och märker ingen direkt skillnad på motorgången.
Om man rycker ur kontakten ur lmm under drift så hostar bilen till men går sedan likadant som tidigare (möjligtvis något högre tomgång)
Trycker man sedan tillbaka kontakten på lmm så hostar bilen till igen och går sedan som tidigare.
Ruckar/gungar man på kontakten så märks inget så den tycks inte vara glapp.
Rycker man av slangen från bränslepumpen så ser man att den pumpar fram bränsle i vad jag tror är tillräcklig mängd. Den pumpar dock bara när men vrider nyckeln till läge 3 och startmotorn hoppar in för att sedan sluta pumpa igen när man släpper tillbaka nyckeln.
I tanken finns just nu ca 20L bensin så en sån enkel grej som soppatorsk är det inte

Eftersom att det är en automat så kan man åka helt lugnt och inget märka för att snart upptäcka att motorn stannat. Även när man ligger och drar på lägre varv (ca 1000-1300) så kan motorn börja hosta och sjunka i varv för att sedan komma tillbaka om man trampar till på gasen.

Har fått en del felkoder i displayen men såklart är bilen importerad och allt står på tyska...
Getriebeprogramm
Betriebsanleitg.
Kennzeichenlicht
abblendlicht
rücklicht
külwasserstand

Det är felkoderna jag fått, är rätt klar med att den tycker att jag inte har några baklysen, skyltbelysning eller bromsljus enligt felkoderna men om man kollar så tycks all belysning fungera?
Getriebeprogramm är jag dock osäker på vad det betyder.
Külwasserstand betyder ju att kylvatten nivån är låg men den är påfylld nu.

Någon som kan gissa på något som kan vara fel? något i tändningen som brukar ge upp på en sån här bil?
Har sökt en del men inte hittat någon som har direkt samma fel på bilen, oftast så går den eller så går den inte, i mitt fall så är det ju lite av båda så att säga...

Tacksam för alla spekulationer/gissningar på vad som kan vara fel. smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 augusti 2010
#2
Har för mig att 540 in har problem med vevaxelgivaren dock osäker på om det var E34 ell E39

2slow

687 Inlägg
31 augusti 2010
#3
Getriebeprogramm betyder att den går i nödprogrammet har jag för mig. Kolla autopower så hittar du säkert svar.
Edit: Hittade detta på Autopower:
Getriebeprogramm betyder att all ström bryts till lådan så den blir mekaniskt styrd så endast 4an och backen funkar. Kan vara typ 20 olika orsaker (låg oljenivå, dåliga lameller, ett otal givare som kan vara kinkiga, magnetventil som kärvar) och det finns oftast en felkod att läsa av som ger vad det är. En orsak är styrboxen till lådan inte får tillräckligt med spänning (=dåligt batteri).
Senast redigerat av volvo_Tobias (31 augusti 2010)

5 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#4
Ok tack för svaren så här långt, ska ta och kolla upp vevaxelgivaren, om inte den felar kanske det blir så illa att man får låta bmw läsa av felkoder...

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 september 2010
#5
Getriebeprogramm menas med att automatlådan går på nödprogram, alltså nåt fel på nånting som har med lådan å göra.

Betriebsanleitg. "Kolla instruktionsboken" kommer upp ofta med andra fel

Kennzeichenlicht fel på reg belysning

abblendlicht fel på halvljus

rücklicht fel på broms eller bakljus(kommer inte ihåg)

külwasserstand spolarvätske nivå låg

Så du har några fel med det behöver inte betyda att lamporna är kassa utan bara kontakt ytor är oxiderade vilket i sin tur skapar motstånd.
Annat fel med motorn kan vara insugs membran som kan ställa till det ena o andra. Membranet sitter i inusget bak mot torpeden.


687 Inlägg
2 september 2010
#6
külwasserstand är väl ändå kylarvätskenivån?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 september 2010
#7
volvo_Tobias skrev:
külwasserstand är väl ändå kylarvätskenivån?

Sorry! Kylarvätska nivå är det! Blandade ihop där lite tongue


5 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#8
Nu har jag provat att mäta resistansen på vevaxelgivaren, den började på 500 Ohm för att sen snabbt stiga till 600 Ohm och sedan sakta öka och visade inga tecken på att sluta öka resistansen. Någon som vet hur den ska bete sig? Har en annan bmw står här på gården som jag provade mäta resistansen på vevaxelgivaren, den låg stabilt på 510 Ohm utan att stiga eller sjunka.

EDIT: det var inte alls några 500 Ohm jag hade på vevaxelgivaren... det var drygt 0,5 Mohm så den tycks vara kass. Sen fluktuerade den ganska grovt också. Skönt att faktiskt ha hittat något som var fel, känns som ett steg i rätt riktning! smile
Senast redigerat av jens92 (3 september 2010)

1 482 Inlägg
4 september 2010
#9
Grabber skrev:
Getriebeprogramm menas med att automatlådan går på nödprogram, alltså nåt fel på nånting som har med lådan å göra.

Behöver inte vara lådan, den kan gå i nödprogrammet ifall det är alvarligt fel på motorn. Om komunikationen mellan styrboxarna felar går den i nödprogram också.

BLT Service
Theracords Music Label

5 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#10
Sådär ja!
Vevaxelgivaren bytt till en bättre begagnad från en bmw 750 och nu startar bilen utan minsta tvekan och ligger hela tiden stadigt på motorvarven!
Nu blir det ut och åka igen big_smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 september 2010
#11
bra bra att det ordnade sig... gasa på bara

2slow


Sök