2907
Sök

Fordonsbeskattning av dieselbilar

20 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
Jag har en fråga ang fordonsbeskattningen av dieselbilar. Jag har hört från olika håll att den höga skatten på dieseldrivna bilar skulle sänkas, men ännu verkar inget hänt.

Min fråga är alltså: Vet någon mer om det finns några framtida planerade ändringar (anpassning så att bensin & dieseldrivna bilar beskattas likvärdigt)?

Enligt skatteverkets hemsida beskattas alla bilar idag enligt följande: Grundavgift 360kr sedan efter utsläpp av koldioxid 15:- / gram utsläpp per km över 100g. En bil med 150g utsläpp beskattas alltså enligt formeln 360:- + 50x15:-. Det tokiga kommer när det är en dieseldriven bil: Då multipliceras utsläppsbeloppet med 3,15-3,3 beroende på hur ny bilen är.

I praktiken innebär det att en dieseldriven bil kostar mer än 3 ggr så mycket jämfört med en bensinbil trots att de har samma utsläpp per km?!

De flesta kan nog acceptera att skatten beräknas efter utsläpp och inte vikt på bilen. Däremot är det svårt att förstå varför dieseldrivna bilar skall beskattas över 3 ggr så högt, moderna dieseldrivna motorer är ju effektivare än bensinare.

// Johan S.

Jägermeister
910 Inlägg
8 september 2010
Nu blir det lite konspirationsteorier osv men jag tror att...smile

Eftersom en dieselbil drar en hel del mindre bränsle per mil än en motsvarande bensinbil så måste staten få tillbaka pengarna på någont sätt så därför är skatten högre på en dieselbil.

Fortfarande fast nya dieselbilar har partikelfilter beskattas dom högre än en bensinbil och precis som du säger så borde det ju inte vara så då nyare dieslar är med effektiva, renare osv...

Allt handlar nog om statens pengar helt enkelt tror jag.
Senast redigerat av gemini78 (8 september 2010)

En gång är ingen gång...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 september 2010
Självklart handlar det om statens förmåga att dra in pengar. Miljön är bara ytterligare ett svepsjäl till att beskatta landsbyggden hårdare.

Hade regeringen brytt sig om miljön och verkligen vill göra något, då hade t.ex. koldioxidskatten från bilarna öronmärkts till subventionering av elbilar eller något annat progressivt. Tur att det är val på söndag så jag kan dra mitt stå i stacken för att se till att miljöparitet iaf får en röst närmare ett utträde ur riksdagen!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök