peegee skrev:
PoulZen skrev:
Thullen skrev:
men du får inte köra till och från besiktningen med fel däck.
Jag vill nu fråga seriöst. Är det verkligen så?
JA, så är det enligt lagboken.
PoulZen skrev:
Du får ju köra med en bil som är avställd bara den är försäkrad till och från verkstad och bilprovning.
Nej, bilen får inte framföras avställd.
Den ska vara påställd och försäkrad även till och från verkstad och bilprovning (med rätt däck för årstiden monterade).
Inkorrekt, bilen får vara avställd när den körs till och från besiktning och verkstad, det man däremot måste ha är trafikförsäkring, när man ringer till försäkringsbolag så ska man påtala att bilen är avställd och att den ska köras till och från besiktning/verkstad så gör dom en notis eller något i den stilen.
Om du nu har rätt, vad är poängen att ställa på bilen, betala skatten för en hel månad framåt (då man omvandlat skattesystemet från att betala per dag till hela månaden) för att sedan åka till besiktningen, få underkänt och sedan åka hem igen?
På en bil med 1400 kronor i skatt så blir det ca 116 kronor i månaden, på en dieselbil med 7000 kronor i skatt blir detta 583 kronor i onödan. Du får även betala en påställningsavgift på 50 spänn extra.
Varför får man köra en avställd bil till och från besiktning/verkstad? jo just för att man inte ska behöva ställa på i onödan.
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!