3830
Sök

Får jag ha vinterdäck på besiktningen?

1 210 Inlägg
15 september 2010
JonR skrev:
Ekis! skrev:
JonR skrev:
Ja jag tror att man får besikta med vinterdäck på sommaren, om dom är odubbade går det bra att besikta på vintern, men på sommaren när man egentligen ska ha sommardäck så går det bra med åretruntdäck utan dubbar, fast är det vinter kan man besikta med vinterdäck, är dom dubbade går det bra även på sommaren! Dubbfria vinterdäck kan man besikta med på sommaren om det är friktionsdäck även sommardäck går bra, om dom är svarta o runda... Tror jag...

Say what!?  satan vad du krångla till de i din så kallad förklaring?? hmm

wink

Funny guy roll

1 653 Inlägg
15 september 2010
men du får inte köra till och från besiktningen med fel däck.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 210 Inlägg
15 september 2010
Thullen skrev:

Du får inte gå mot röd gubbe heller.

394 Inlägg
15 september 2010
Ekis! skrev:
Thullen skrev:

givetvis får man det:rolleyes:

vem fan är maptun?

3 259 Inlägg
15 september 2010
Ekis! skrev:
JonR skrev:
Ekis! skrev:
Say what!?  satan vad du krångla till de i din så kallad förklaring?? hmm

wink

Funny guy roll

Inte mitt fel att du är humorbefirad! big_smile
Senast redigerat av JonR (15 september 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 653 Inlägg
15 september 2010
Ekis! skrev:
Thullen skrev:

nej men då ska man inte bli förvånad om man får en tillrättavisning från polisen heller vid ev kontroll.

vad man får, och vad man gör är olika saker, men man ska va medveten om vilka lagar man bryter.
Senast redigerat av Thullen (15 september 2010)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Jävel
2 018 Inlägg
15 september 2010
man får inte åka för fort heller sad o inte tona framrutorna, o inte tuta i onödan

You got to risk it, to get the biscuit :)

3 259 Inlägg
15 september 2010
Plankpojk skrev:
man får inte åka för fort heller sad o inte tona framrutorna, o inte tuta i onödan

Det har jag också hört! sad

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

15 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
Det är odubbade vinterdäck med bra mönsterdjup:)

Tack för alla svar

772 Inlägg
16 september 2010
Thullen skrev:

Jag vill nu fråga seriöst. Är det verkligen så?

Du får ju köra med en bil som är avställd bara den är försäkrad till och från verkstad och bilprovning.
Du får köra med en bil med nedslag på besiktningen till och från verkstad och bilprovning.

Men får man inte då köra med "fel" däck för årstiden till och från bilprovningen?

5 198 Inlägg
16 september 2010
PoulZen skrev:
Thullen skrev:

Du får ju köra med en bil som är avställd bara den är försäkrad till och från verkstad och bilprovning.
Du får köra med en bil med nedslag på besiktningen till och från verkstad och bilprovning.

Men får man inte då köra med "fel" däck för årstiden till och från bilprovningen?

Stämmer alldeles bra det,, ring och fråga Polis eller Transportstyrelsen..

2 924 Inlägg
16 september 2010
PoulZen skrev:
Thullen skrev:

JA, så är det enligt lagboken.

PoulZen skrev:

Nej, bilen får inte framföras avställd.
Den ska vara påställd och försäkrad även till och från verkstad och bilprovning (med rätt däck för årstiden monterade).

~ Life is short, have FUN! ~

3 259 Inlägg
16 september 2010
peegee skrev:
PoulZen skrev:
Thullen skrev:

PoulZen skrev:

Den ska vara påställd och försäkrad även till och från verkstad och bilprovning (med rätt däck för årstiden monterade).

Har inte bilprovningen en försäkring som täcker färd till och frånbilprovningen? Alltså det är fullt lagligt att köra oförsäkrad fram och tillbaka till bilprovningen... Plus att bilen inte behöver vara påställd.... Så har jag för mig att jag läst på transportstyrelsen.. Men jag kanske svamlar.... Om nån orkar leta upp fakta så är det fritt fram! smile

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (16 september 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 september 2010
peegee skrev:
PoulZen skrev:
Thullen skrev:

PoulZen skrev:

Inkorrekt, bilen får vara avställd när den körs till och från besiktning och verkstad, det man däremot måste ha är trafikförsäkring, när man ringer till försäkringsbolag så ska man påtala att bilen är avställd och att den ska köras till och från besiktning/verkstad så gör dom en notis eller något i den stilen.

Om du nu har rätt, vad är poängen att ställa på bilen, betala skatten för en hel månad framåt (då man omvandlat skattesystemet från att betala per dag till hela månaden) för att sedan åka till besiktningen, få underkänt och sedan åka hem igen?
På en bil med 1400 kronor i skatt så blir det ca 116 kronor i månaden, på en dieselbil med 7000 kronor i skatt blir detta 583 kronor i onödan. Du får även betala en påställningsavgift på 50 spänn extra.

Varför får man köra en avställd bil till och från besiktning/verkstad? jo just för att man inte ska behöva ställa på i onödan.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

15 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
Besiktningen sa inget om att jag hade vinterdäcken på nu.
Jag körde bilen till bilprovningen fram och tillbaka avställd och utan försäkring

2 924 Inlägg
16 september 2010
Slash skrev:
peegee skrev:
PoulZen skrev:

PoulZen skrev:

Inkorrekt, bilen får vara avställd när den körs till och från besiktning och verkstad, det man däremot måste ha är trafikförsäkring, när man ringer till försäkringsbolag så ska man påtala att bilen är avställd och att den ska köras till och från besiktning/verkstad så gör dom en notis eller något i den stilen.

Jo du har rätt om avställningen, det fanns ett sådant undantag till/från SBP (man får dock inte ha några obetalda skatteskulder på bilen).
Men när det gäller däck, så finns inga sådana undantag.

Det smärtar mig att ha fel, dock så lär en grining snut skita högaktningsfullt i om man hänvisar till det undantaget och hänvisar dig till Tingsrätten för vidare bevisning wink

~ Life is short, have FUN! ~

Sök