3382
Sök

Grupp a turbo

7 274 Inlägg
25 juni 2010
#21
vw-mannen skrev:
om du har liten maskin får du ju även bygga rätt grenrör som pallar lite:P sj är de utmätt till fullt ladd på 2200-2500v/min 1,7 med ett HX40!! o dem köper man NY!! för Ca: 3000:- 800hk på hjulen utan problem!!
Polaren bänka ut 1048hk på hjulen ur 2 liters maskin så de funkar bra me dess agg!!  o fullt ladd på den bilen på 2700v/min slutar inte dra för en 9400v/min o du får   ketchup effekt av dem så har du för korsta grenrörs rör.. Bygg långa så får du tidigare ladd!! vetenskapligt utmätt!!

Fullt ladd på 2700v/min med en 2L maskin och 800hk, det tror jag verkligen inte på!


263 Inlägg
25 juni 2010
#22
Inte jag heller! Jag har fullt ladd mellan 2500 och 2700 med ett 16T, så me så stor turbo så funkar det inte i mina öron.. Man har väll fullt ladd vid 3700 med 2L 800hk o enorm turbo?

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2010
#23
karlitoo skrev:
Inte jag heller! Jag har fullt ladd mellan 2500 och 2700 med ett 16T, så me så stor turbo så funkar det inte i mina öron.. Man har väll fullt ladd vid 3700 med 2L 800hk o enorm turbo?

snarare 4700rpm...   turbon måste ju hinna veva igång också även om energin i avgaserna finns tidigare

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
25 juni 2010
#24
Död under 4500. Tja , allt är ju relativt.

Jag kan ju bara nämna att om du lyckas få till en motor med dom prestanda som drar från 2700 till över 9000 så har du din framtid säkrad som en av dom bästa motorkonstruktörerna genom alla tider.

Ta en titt på ett kompressordiagram till en HX40 och fundera en stund.

/Göran

vw-mannen skrev:
http://www.garaget.org/?car=2891
tidigt ladd

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

29 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#25
vart får man tag i en tb04 någonstans finns ej på blocket:P någon bra och pålitlig sida när det gäller sånt ? big_smile

gasar till det rasar!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
26 juni 2010
#26
eckee skrev:
vart får man tag i en tb04 någonstans finns ej på blocket:P någon bra och pålitlig sida när det gäller sånt ? big_smile

ska kanske rätta någon här,  ska stå TD04 där inte b tror jag.


Sen är de helt appropå vad man pratar om för grupp a turbo.

först å främst GISSAR jag på att ni pratar volvo. men eftersom jag inte har en aning om de så säger jag att jag har en TD05HR i min rally grupp a bil, så får ni börja precisera er lite.



sen vad jag kan komma fram till av följande effekt kurva http://www.garaget.org/?car=2891&image=1268447  tros hans maxladd börja någonstans mellan 4500 och 5000rpm, då utläst att effekten kommer med stormsteg på 5000rpm.
Senast redigerat av PeppeVectra (26 juni 2010)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

295 Inlägg
26 juni 2010
#27
FÖR FOLK SOM INTE FATTAR SIG PÅ TURBO O EFEKTER!!! ÄVEN FOLK SOM INTE VÄRKAR SE LÄNGRE ÄN NÄSTIPPEN!! LÄR POLARENS EGNA FORUM O BEDÖM SJÄLVA!!!

HEHE kul att så mycke folk skrev.. då ser man ju hur DÅLIGT motor folk verkligen vet!! TYP NADA!!!

Polaren har även byggt ihop Värdens starkaste B20 Jens gustafsson 800whk+ Oj oj de går ju inte!! Tydligen!! hahahaa

Här är iaf spesen för saab 2,0 lites 1048hm maskinen!! med Just HX40!! Men de ska ju inte heller Gå................. TYDLIGEN!!



http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ht=saab+99


10 287 Inlägg
26 juni 2010
#28
Om min herre stör sig på min kommentar så var vänlig att titta på ett pumpdiagram för tex en HX40 och fundera på hur stor massflödeskvot man kan ha.
Det går inte att upprätthålla max laddtryck över dom kvoterna på massflödesförhållanden som skulle krävas om man skulle ha max laddtryck redan vid under 3000 rpm och bibehålla det till över 9000 rpm.

Att det går att bygga för höga effekter är en sak - det säger jag ingenting om - men göra våld på grundläggande fysik sker lämpligen i ett annat universum.

Dessutom så förstår jag inte vart HX40 kommer ifrån.
Det verkar ha varit en HX50 som fick gå sig blå.

Här är bromsdiagrammet:

http://i50.photobucket.com/albums/f315/ … CF0014.jpg

2700 rpm är ....tja....långt till vänster för nyfikna tittare.
Vid 5800 - 6000 rpm händer det grejor men under det är det dött. Vilket är att vänta när man börjar jobba med dessa litereffekter.

Jag skulle inte för en sekund hacka på Gustav men när barocka påståenden sprids så blir jag lite mörkrädd. Tyvärr så måste jag nog säga att ditt inlägg #19 är ren rappakalja. Det finns såvitt jag kan se ingen evidens för detta i den tråd du länkar till.

Har du räknat själv på det? Eller tror du att sådant man räknar ut inte är värt ett rött öre?

Titta här:

http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.html

En bit ner hittar du:

Turbo Calculator Horsepower and Airflow

Här:

http://www.dsmtuners.com/forums/turbo-s … map-s.html

Hittar du att

"
8blade hx35 = 52-54lb/min.
7blade hx35 = 58-60lb/min
8blade hx40 = 60-62lb/min
Super40 or hx40 pro = 68-71lb/min."

Tryck nu in 71 pounds per minute i konvertern så får du
=> 586 Hkr.

Gör du samma öving med HX50 (.75 kg/sek) så hamnar man på 820 Hkr vilket stöds av det bromsdiagram Gustav hade.



Jag vet vad som krävs för dessa effekter du pratar om.

Detta var väl den bil jag var med och pillade på senast btw: http://www.garaget.org/video/2z2v7moj3eo9

Här har du också bil jag var med på där vi körde skiten ur en HX50:

http://www.zatzy.com/allmaent/56142-vol … -66-a.html


/Göran

P.S. I inlägg #19 så pratas om 1.7 bar vid 2200-2500 rpm med HX40. Tittar man på surge line på en HX40 och räknar på 2500 rpm och 1.7 bar så skulle i så fall motorn ha 800Nm vid 2500rpm där 1.7 bar möter surge line om jag nu räknar rätt.


vw-mannen skrev:
FÖR FOLK SOM INTE FATTAR SIG PÅ TURBO O EFEKTER!!! ÄVEN FOLK SOM INTE VÄRKAR SE LÄNGRE ÄN NÄSTIPPEN!! LÄR POLARENS EGNA FORUM O BEDÖM SJÄLVA!!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 004 Inlägg
11 september 2010
#29
vw-mannen skrev:
om du har liten maskin får du ju även bygga rätt grenrör som pallar lite:P sj är de utmätt till fullt ladd på 2200-2500v/min 1,7 med ett HX40!! o dem köper man NY!! för Ca: 3000:- 800hk på hjulen utan problem!!
Polaren bänka ut 1048hk på hjulen ur 2 liters maskin så de funkar bra me dess agg!!  o fullt ladd på den bilen på 2700v/min slutar inte dra för en 9400v/min o du får   ketchup effekt av dem så har du för korsta grenrörs rör.. Bygg långa så får du tidigare ladd!! vetenskapligt utmätt!!

1048hk med 61mm inlopp?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2010
#30
vw-mannen skrev:
Polaren har även byggt ihop Värdens starkaste B20 Jens gustafsson 800whk+ Oj oj de går ju inte!! Tydligen!! hahahaa

länka gärna smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 september 2010
#31
vw-mannen skrev:
http://www.garaget.org/?car=2891
bara liten bit på hjälpen med att de går o få mycke efekt o tidigt ladd med STORA agg

5500rpm tidigt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gasglad
3 244 Inlägg
14 september 2010
#32
torpis skrev:
vw-mannen skrev:
http://www.garaget.org/?car=2891
bara liten bit på hjälpen med att de går o få mycke efekt o tidigt ladd med STORA agg

5500rpm tidigt?

tänkte samma sak hahaha.. Säg att varvstoppet ligger på 8000 och motorn peakar vid 7500.. jadu, inte många RPM att leka på då wink

//Carfreak

128 Inlägg
14 september 2010
#33
800whp i jens 142? jens må vara en motorguru av klass, men du har fan ingen koll på nått du skriver. Mer kul blir de bara när du ska idiotförklara alla andra. Den enda du idiotförklarar är dig själv.

Burn IF performance

Refined
1 770 Inlägg
14 september 2010
#34
torpis skrev:
vw-mannen skrev:
Polaren har även byggt ihop Värdens starkaste B20 Jens gustafsson 800whk+ Oj oj de går ju inte!! Tydligen!! hahahaa

länka gärna smile

Håller med. Det skulle jag vilja veta lite mer om......

micke999
20 september 2010
#35
gustav har väl bytt turbo till och med från hx50in till en större har jag för mig.

och teds nissan har fullt vid 5-5500rpm med en väldigt fin raceturbo hx40 hade han knappast haft samma respons i!visst fina turbos hx40 men inte riktigt så fin som du tror!!


Sök