Om min herre stör sig på min kommentar så var vänlig att titta på ett pumpdiagram för tex en HX40 och fundera på hur stor massflödeskvot man kan ha.
Det går inte att upprätthålla max laddtryck över dom kvoterna på massflödesförhållanden som skulle krävas om man skulle ha max laddtryck redan vid under 3000 rpm och bibehålla det till över 9000 rpm.
Att det går att bygga för höga effekter är en sak - det säger jag ingenting om - men göra våld på grundläggande fysik sker lämpligen i ett annat universum.
Dessutom så förstår jag inte vart HX40 kommer ifrån.
Det verkar ha varit en HX50 som fick gå sig blå.
Här är bromsdiagrammet:
http://i50.photobucket.com/albums/f315/ … CF0014.jpg2700 rpm är ....tja....långt till vänster för nyfikna tittare.
Vid 5800 - 6000 rpm händer det grejor men under det är det dött. Vilket är att vänta när man börjar jobba med dessa litereffekter.
Jag skulle inte för en sekund hacka på Gustav men när barocka påståenden sprids så blir jag lite mörkrädd. Tyvärr så måste jag nog säga att ditt inlägg #19 är ren rappakalja. Det finns såvitt jag kan se ingen evidens för detta i den tråd du länkar till.
Har du räknat själv på det? Eller tror du att sådant man räknar ut inte är värt ett rött öre?
Titta här:
http://www.rbracing-rsr.com/turbotech.htmlEn bit ner hittar du:
Turbo Calculator Horsepower and Airflow
Här:
http://www.dsmtuners.com/forums/turbo-s … map-s.htmlHittar du att
"
8blade hx35 = 52-54lb/min.
7blade hx35 = 58-60lb/min
8blade hx40 = 60-62lb/min
Super40 or hx40 pro = 68-71lb/min."
Tryck nu in 71 pounds per minute i konvertern så får du
=> 586 Hkr.
Gör du samma öving med HX50 (.75 kg/sek) så hamnar man på 820 Hkr vilket stöds av det bromsdiagram Gustav hade.
Jag vet vad som krävs för dessa effekter du pratar om.
Detta var väl den bil jag var med och pillade på senast btw:
http://www.garaget.org/video/2z2v7moj3eo9Här har du också bil jag var med på där vi körde skiten ur en HX50:
http://www.zatzy.com/allmaent/56142-vol … -66-a.html/Göran
P.S. I inlägg #19 så pratas om 1.7 bar vid 2200-2500 rpm med HX40. Tittar man på surge line på en HX40 och räknar på 2500 rpm och 1.7 bar så skulle i så fall motorn ha 800Nm vid 2500rpm där 1.7 bar möter surge line om jag nu räknar rätt.
vw-mannen skrev:
FÖR FOLK SOM INTE FATTAR SIG PÅ TURBO O EFEKTER!!! ÄVEN FOLK SOM INTE VÄRKAR SE LÄNGRE ÄN NÄSTIPPEN!! LÄR POLARENS EGNA FORUM O BEDÖM SJÄLVA!!!