3641
Sök

Pysventil och laddtrycksmätare

142 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#1
hej

kan man ha både pysventil och laddtrycksmätare inkopplat samtidigt?
det är väl pysventil som man får det ljudet när man släpper på gasen?

tack  förhand

27-an

Billjuds intresserad
75 Inlägg
20 september 2010
#2
Iveskold17 skrev:
hej

kan man ha både pysventil och laddtrycksmätare inkopplat samtidigt?
det är väl pysventil som man får det ljudet när man släpper på gasen?

tack  förhand

Tror du tänker på dumpventil smile pysventil använder man när man vill öka laddtrycket Eba-style wink å laddtrycksmätare sitter inte på samma slang så de går bra big_smile


142 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#3
okej så det pyser inte eller så , det jludet man får när man släpper på pedalen med en pysventil utan då behöver jag en dumpventil?smile och skadar en pysventil och dumpventil motorn?smile

27-an

7 276 Inlägg
20 september 2010
#4
En pysventil ändrar man laddtrycket med, det är skadligt om man inte vet vad man gör.
Den ger inte ifrån sig ljud.

Sök lite på dump eller dumpventil så finns det massvis med trådar.
Vad är det för bil det gäller?


8 252 Inlägg
20 september 2010
#5
Iveskold17 skrev:
okej så det pyser inte eller så , det jludet man får när man släpper på pedalen med en pysventil utan då behöver jag en dumpventil?smile och skadar en pysventil och dumpventil motorn?smile

Pysventil = ställa laddtrycket med

Dumpventil = gör så att det låter när man släpper gasen, om man har en öppen.

Dump och pys kan skada motorn om man inte vet vad man gör. Framförallt pysventiler i fel händer dödar motorer. Medans felaktigt inställda dumpventiler oftast inte är någon större fara. Men är man tillräckligt oduglig på att få en sån att lira så...


142 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#6
okej tack för svar, det gäller en volvo 940 ltt som jag kommer att sätta i trimchip till bränsle och tändning så måste ju höja laddtrycket och sen vill jag ha det ljudet (95 års model).

http://www.blocket.se/vasternorrland/OU … 10&w=3

är det en bra dumpventil?smile
Senast redigerat av Iveskold17 (20 september 2010)

27-an

Billjuds intresserad
75 Inlägg
20 september 2010
#7
Om du bara vill ha ljudet så räcker de me öppetfilter smile har de på min ltt som e helt orginal å den låter gött när man släpper gasen wink


142 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#8
jo men jag vill inte ha något öppet filter... men är den dumpen något att ha eller ? och rekomenderar nå att sätta dit en pysventil och om inte hur ändrar jag då laddtrycket?smile

27-an

1 915 Inlägg
20 september 2010
#9
Öppen dumpventil på 940 brukar orsaka dålig tomgång osv.
Sök i forumet så hittar du flera som har problem med motorerna efter de monterat öppen dumpventil.
Är du ute efter pysljudet så köp ett öppet luftfilter istället för dump.

För högre laddtryck så funkar det med pysventil, men blir ofta svajigt och ostabilt laddtryck.
Bästa är en hårdare justerbar wastegate från tex BSR.
Även Dawes device funkar bra och stabilt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

716 Inlägg
20 september 2010
#10
Du verkar inte kunna något alls om bilar. För att få pys-ljudet då, med tanke på okunnighet, montera på ett öppet sportluftfilter. Ser finare ut, och du får ett fint pys-ljud.

Sen... öka laddtrycket? Du e säkert en sådann som monterar på sånnt och vrider upp laddet från 0.8 till 1.9 för att sedan fråga här på forumet "det small från min motorn, de luktar bränt olja och ja har någon sorts metallbit i handen! Hjälp mig vad är det för fel!?!?!?"

Lek inte för mkt, läs på först innan du gör nått större. Chip å luftfilter kan ja lova dig att du blir väldigt nöjd av!

Mvh, Krist.


142 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#11
Krist skrev:
Du verkar inte kunna något alls om bilar. För att få pys-ljudet då, med tanke på okunnighet, montera på ett öppet sportluftfilter. Ser finare ut, och du får ett fint pys-ljud.

Sen... öka laddtrycket? Du e säkert en sådann som monterar på sånnt och vrider upp laddet från 0.8 till 1.9 för att sedan fråga här på forumet "det small från min motorn, de luktar bränt olja och ja har någon sorts metallbit i handen! Hjälp mig vad är det för fel!?!?!?"

Lek inte för mkt, läs på först innan du gör nått större. Chip å luftfilter kan ja lova dig att du blir väldigt nöjd av!

Mvh, Krist.

varför ska ni kritisera så? jag är nybörjare och det är första bilen så jag håller ju på att lära mig och jag kan lite om bilar men inte just deta och nä jag ska bara ladda 0,7-0,8 bar tänkte jag och sluta vara så taskiga så fort en nybörjare som inte har lärt sig allt frågar något!

27-an

Majestas
1 319 Inlägg
21 september 2010
#12
Iveskold17 skrev:
Krist skrev:
Du verkar inte kunna något alls om bilar. För att få pys-ljudet då, med tanke på okunnighet, montera på ett öppet sportluftfilter. Ser finare ut, och du får ett fint pys-ljud.

Sen... öka laddtrycket? Du e säkert en sådann som monterar på sånnt och vrider upp laddet från 0.8 till 1.9 för att sedan fråga här på forumet "det small från min motorn, de luktar bränt olja och ja har någon sorts metallbit i handen! Hjälp mig vad är det för fel!?!?!?"

Lek inte för mkt, läs på först innan du gör nått större. Chip å luftfilter kan ja lova dig att du blir väldigt nöjd av!

Mvh, Krist.

varför ska ni kritisera så? jag är nybörjare och det är första bilen så jag håller ju på att lära mig och jag kan lite om bilar men inte just deta och nä jag ska bara ladda 0,7-0,8 bar tänkte jag och sluta vara så taskiga så fort en nybörjare som inte har lärt sig allt frågar något!

Bra inställning där !....alla måste börja någonstans cool

i ditt fall skulle jag montera öppet filter, för att sedan ( om du inte nöjer dig )  även monterade dumpventil.
Blir det dålig tomgång då etc, kan du ju alltid byta tillbaka.

940 turbo är ju ganska vanlig i detta land, så det finns ju säkert en ägare/förare bakom krönet som kan hjälpa dig med montering av dump osv. tongue

Team VeboTrim

1 353 Inlägg
21 september 2010
#13
Krist skrev:
Du verkar inte kunna något alls om bilar. För att få pys-ljudet då, med tanke på okunnighet, montera på ett öppet sportluftfilter. Ser finare ut, och du får ett fint pys-ljud.

Sen... öka laddtrycket? Du e säkert en sådann som monterar på sånnt och vrider upp laddet från 0.8 till 1.9 för att sedan fråga här på forumet "det small från min motorn, de luktar bränt olja och ja har någon sorts metallbit i handen! Hjälp mig vad är det för fel!?!?!?"

Lek inte för mkt, läs på först innan du gör nått större. Chip å luftfilter kan ja lova dig att du blir väldigt nöjd av!

Mvh, Krist.

nu ska ja faktiskt ta o försvara vår nybörjare här faktiskt..

när man chippar 940 så MÅSTE MAN ÖKA LADDTRYCKET MEKANISKT, eftersom att det inte är nån elektronisk laddtrycksstyrning,
så "iveskold17" är inte ute o cyklar utan vill samla lite kött på benen...

sen till dig "iveskold17":
när du ändå chippar och om du nu gör detta på en seriös firma, o då pratar ja förstås om BSR. så kommer dom att justera ditt laddtryck.
när de sedan gäller din dumpfråga så kan du som tidigare nämnts skaffa digett vanligt öppet filter, pengarna o tiden du kommer lägga ner på att få de o funka är inte värt de, för i slutänden så kommer du ändå att köra med öppet filter..
TRO OSS! sök på dump+940 så kommer du hitta 3582395432523 trådar där folk har försökt men inte lyckats för att alla köper värdelösa dumpar som inte går att justera rätt...
lycka till
Senast redigerat av Crille88 (21 september 2010)


716 Inlägg
21 september 2010
#14
Ja sa bara att han ska läsa på massor innan han börjar leka. Ja va oxå där han är en gång i tiden, men läste på som fan, sök om just din bil, så ser du för/nack-delar. Där vet man vad som kan/får och inte får göras. Ja kritisera inte på ett dåligt sett, men en fin varning för en nybörjare är faktiskt att inte öka laddet för mkt. Mekaniska laddstyrningar i fel händer har tendens att få laddet att flyga iväg till orimliga nivåer (tro mig ja har sett!) Sen att du skriver att du nöjer dig me 0.7-0.8 bar är en helt annan femma. Men läs på om just din modell innan du gör större grejer, vissa saker skadar mer än va dom gör nytta.

Lycka till!
Mvh, Krist.


142 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#15
okej men jag har köpt bränsle och tändnings chip till den som jag själv sätter i och eftersom ni tycker att jag borde ha luftfilter istället för dumpventil så vilket öppet filter kan ni rekomendera som inte är så himla dyrt och passar till en volvo 940 ltt

27-an

1 353 Inlägg
21 september 2010
#16
köp vilket filter som helst, som passar på din lmm, mät den så vet du sen vilken storlek... märke modell osv spelar ingen roll, köp de sämsta på feltema om de så ska va.. bilen mår ändå bättre av ett sådant än öppen dump..


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
21 september 2010
#17
Crille88 skrev:
köp vilket filter som helst, som passar på din lmm, mät den så vet du sen vilken storlek... märke modell osv spelar ingen roll, köp de sämsta på feltema om de så ska va.. bilen mår ändå bättre av ett sådant än öppen dump..

håller med!.

Och vill försvara "Krist" väldigt bra skrivet.

Tänk före och spräng motorn sedan. Ta det lugnt och läs vad andra gjort för fel/misstag.

Då du inte visste skillnad på dumpventil och pys ventil så är det bästa och läsa på i några veckor. vad man ska ha till vad och hur man ska ställa in dem.

Och på din första fråga.. man kan ha dump,pysventil och ladrtycksmätare samtidigt.

Och ska man ha en pys ventil (för och ändra laddet) så är det nästan ett måste och ha ladtrycksmätare.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

142 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#18
tack för alla svar, då tar vi ett filter istället för dump, jag läser så klart så mycket jag kan om min bil och vad andra har gjort så jag lär mig innan jag gör något.smile
Senast redigerat av Iveskold17 (22 september 2010)

27-an

347 Inlägg
23 september 2010
#19
Som ett meningslöst inlägg vill jag bara säga att du har ju valt helt rätt bil att börja med, en 940 tar rätt så mycket stryk så något eller några fel klarar den! Hoppas det blir bra efter allt smile

Lycka till! smile


142 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#20
turbokill skrev:
Som ett meningslöst inlägg vill jag bara säga att du har ju valt helt rätt bil att börja med, en 940 tar rätt så mycket stryk så något eller några fel klarar den! Hoppas det blir bra efter allt smile

Lycka till! smile

tack tack, ja man får ju börja någonstans:)

27-an


Sök