3144
Sök

Dls mw12 Baslåda

1 129 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
Då var det dags för ett nytt baslådsbygge igen.

Enligt dls så ska ju basporten vara ca 37 cm vilket ja tycker blir för långt och vill gärna slippa placera röret på sida av lådan.

På dls så sa dom att man kan göra så att porten slutar mellan ca 2-5cm från bakre väggen vilket har funkat till viss del, men ja får fortfarande inte ut det djup ja vill ha så ja tänkte göra lådan lite större iställe.

Hur stor volym måste ja gå upp per rör cm då ja bygger lådan?. Tror inte att mindre port blir nå bra val!. Jag är osäker på att dämpningen kommer göra nå så jätteskillnad.

Min nuvarande inre volym är ca 32 liter o har då 191 mm djup vilket har gett mycke tryck o sämre djup.
Senast redigerat av Palicuse (15 november 2006)

8 Inlägg
16 november 2006
hittade på den basen i en STEREO tidning, där den är med i ett test mot andra basar.
I testet körde de basen i en låda på 32 liter och 4" port på 37 cm.
Basen fick bra ljud poäng i testet , dock spelar basen mer hifi tonad bas än brutal lågbas.

tog värdena på basen och räknade lite i ett baslådeprogram.  basen i den lådan spelar
mer hifi bas än låg bas.

Men det är mer än basen och lådan som spelar in , installation, vad den sitter i för bil,
hur stark slutsteg det är till den.

basen i den lådan spelar tex. bättre lågbas i en halvkombi/kombi bil än en sedan bil.

vad har du för bil, slutsteg, hur är den installerad ?

1 129 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
emila78 skrev:
hittade på den basen i en STEREO tidning, där den är med i ett test mot andra basar.
I testet körde de basen i en låda på 32 liter och 4" port på 37 cm.
Basen fick bra ljud poäng i testet , dock spelar basen mer hifi tonad bas än brutal lågbas.

tog värdena på basen och räknade lite i ett baslådeprogram.  basen i den lådan spelar
mer hifi bas än låg bas.

Men det är mer än basen och lådan som spelar in , installation, vad den sitter i för bil,
hur stark slutsteg det är till den.

basen i den lådan spelar tex. bättre lågbas i en halvkombi/kombi bil än en sedan bil.

vad har du för bil, slutsteg, hur är den installerad ?

Nu har ja ett macaudio Z2200 o bilen är en golf 2a där basen spelar bakåt. Porten är däremot väldigt kort o sitter på baffeln.

8 Inlägg
16 november 2006
om du har för kort rör i nu så förstår jag att det inte låter nå bra.
Golf är en lätt bil att få bas i . Bas och rör bakåt är helt rätt.
sätt i ett 4" rör på 37 cm och prova. det gör inget om röret sticker ut ur lådan.

Om du har röret sticker ut ur lådan så ska man egentligen minska lådvolymen med lika många litrar som röret utanför lådan tar upp. så ha så mycket av röret inne i lådan.
Minst rörets diameter ska du ha kvar mot bakväggen i lådan.

1 129 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Jag har hört mig för lite till o kommit fram till att ja måste montera porten från sidan. Så det blir nog bara att göra lådan lite djupare o sen placera porten smile.

8 Inlägg
16 november 2006
har du  provat med en 37cm port så att det låter bra? innan du bygger om lådan.
Det borde funka men man vet aldrig.

1 129 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
emila78 skrev:
har du  provat med en 37cm port så att det låter bra? innan du bygger om lådan.
Det borde funka men man vet aldrig.

Nej. Det har ja inte gjort, för att den port ja tänkte använda passade inte det hål som ja har den nuvarande porten i.

Jag tänkte oxå skaffa ett böjt avlopps rör lr liknande så ja då kunde få längre port. Men hitta inga på 100 mm.

21 761 Inlägg
18 november 2006
Kapa och vinkla röret, brukar fungera bra. Om du kapar så att det blir två 45 graders böjar så blir inte vinklingen så tvär, men det är ju lite mer jobb förstås.

Jag får det till att med ett 37cm rör så avstäms lådan till strax under 45 Hz om man räknar bort basens+rörets volym(3+3 liter lite grovt). Har du ett betydligt kortare rör, tex 15cm, så blir avstämningen strax under 60 Hz vilket är ganska högt. Då blir det inget ös på de lägre frekvenserna.

1 129 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kapa och vinkla röret, brukar fungera bra. Om du kapar så att det blir två 45 graders böjar så blir inte vinklingen så tvär, men det är ju lite mer jobb förstås.

Jag får det till att med ett 37cm rör så avstäms lådan till strax under 45 Hz om man räknar bort basens+rörets volym(3+3 liter lite grovt). Har du ett betydligt kortare rör, tex 15cm, så blir avstämningen strax under 60 Hz vilket är ganska högt. Då blir det inget ös på de lägre frekvenserna.

Har märkt att det inte ä så mycke djup big_smile.

Men ja har tyvärr inte verktyg, port lr ork för att fixa egna portar. Så ja tänkte försöka köpa iställe, men så var det dåligt om rätt storlek där ja kollade sad.
Senast redigerat av Palicuse (18 november 2006)

21 761 Inlägg
18 november 2006
BPF-110 är artikelnummret på en basrörssats med 4" böjt rör+koniska portar, röret är 42cm långt. Finns hos Nårdik under rubriken "tillbehör" --->basrör/galler.

1 129 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
BPF-110 är artikelnummret på en basrörssats med 4" böjt rör+koniska portar, röret är 42cm långt. Finns hos Nårdik under rubriken "tillbehör" --->basrör/galler.

Har hört både + o - om d böjbara rören, så man vill gärna lyssna lite på dom innan man köper även de bara kostar ca 2-300.

Sök