2988
Sök

Vad är det för garantier som gäller efter omlackering?

98 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Tjenare, lackade om min båda sidorna på min för knappt tio månader sedan pga. repor efter att någon dragit med nyckel längs sidorna och fick då ut detta på försäkringen.

Och nu för cirka 1 månad sedan märkte jag att det kommit upp ett bubblor i lacken på bakskärmen som täcker ett 10 centimeter stort område i diameter.

Jag har pratat med lackfirman som gjorde det och de sa att har det inte med skadan att göra så kan åtgärdar vi det inte, saab sa ungefär samma sak och har även pratat med försäkringsbolaget som sa att det är ord mot ord och det blir svårt att få igenom det.

Nu undrar jag vad är det som gäller, borde det inte vara någon sorts lackgaranti?

Jag kan även tillägga att lackfirman sa att det var ett "rosthål" som gått inifrån, borde de inte ha sett det... tycker att 10 månader är kort tid för att det ska gå inifrån och ut för att resultera i vad det är nu.

Det gäller en saab ng900 -97 som alltid stått ute och inte haft någon rost överhuvudtaget fram tills nu!

KHRacing
27 september 2010
borde vara minst 12-24 månaders garanti som på allt annat vi har i landet ju ! ?!?!

98 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
borde vara minst 12-24 månaders garanti som på allt annat vi har i landet ju ! ?!?!

Ja när det gäller allt annat tycker man, men grejen är ju att jag måste antagligen bevis att skadan inte uppkommit av någon annan orsak än dåligt lackarbete och det vet i fan hur jag ska göra det men det vore ju skumt ifall det bara ploppar upp så här efter de har lackat.

5 198 Inlägg
27 september 2010
Kolla med konsumentvägledaren i din kommun..

98 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
Kolla med konsumentvägledaren i din kommun..

Jo, ringde nyss... och de har telefontider i endast 2 timmar om dagen.
Men ska in nu till en annan lackfirma och se vad de säger om saken för att få en åsikt utöver de inblandade

4 586 Inlägg
27 september 2010
en liten rostskada fixar oftast bolagen till genom att bara snygga till den och inte slipa bort något. Bilen var där för repan inte den knappt synbara rost du hade på bakskärmen. Dom lackar över och rosten växer av bara farten.

Lite rost fanns det säkert. Det gör det på alla bilar som är 10 år eller äldre

98 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
en liten rostskada fixar oftast bolagen till genom att bara snygga till den och inte slipa bort något. Bilen var där för repan inte den knappt synbara rost du hade på bakskärmen. Dom lackar över och rosten växer av bara farten.

Det är ju ogjort arbete och inget man "gör" så då kan det ju lika gärna va i så fall!

1 059 Inlägg
27 september 2010
nej det finns ingen garati på rost. man lagar bara skadan för det är det man får bet för av bolagen. Sen kan man om man vill göra det för o va snäll alt kunden lägger till men så är det.
vi kan lacka över bucklor som sitter längre bak  än skadan är för bolaget ersätter inte den.Det är upp till ditt bolag inte lackeraren att ev stå för omlack.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

4 586 Inlägg
28 september 2010
Novemuna skrev:
jocke_gronberg skrev:

Det är ju ogjort arbete och inget man "gör" så då kan det ju lika gärna va i så fall!

men så är sanningen om försäkringskador. Har varit på en lackfirma och sett detta med egna ögon.

12 086 Inlägg
28 september 2010
Lackfirman här i stan som har hand om de flesta försäkringsärenden lackar inte bara över rost utan gjorde ett minst sagt omfattande spacklingsarbete på mina dörrar när de skulle lackas.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 september 2010
om en lackfirma börjar måla över rost så ska dom bara hängas ut med namn
idioter som beter sig på ett sånt sätt

vi gjorde inte mängder med försäkringsjobb när jag jobbade på bilackering men inte fan står man och målar över rost lite yrkesheder måste man väll endå ha

ta en bild på bubblorna och posta här

Kör fort så hinner inget hända...

98 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Novemuna skrev:
jocke_gronberg skrev:

men så är sanningen om försäkringskador. Har varit på en lackfirma och sett detta med egna ögon.

Jo, det verkar ju som det men det är ju fruktansvärt oprofessionellt och ska man själv behöva gå igenom bilen innan försäkrningsärenden för att se om det finns rost och påpeka detta för att de inte bara ska måla över det?

Jag har alltid anförtrott lackeringsfirmor och jag drar inte alla över en kant men är det så här det går till så vet man ju inte hur de gör i övriga fall?

Det värsta är väl om bilmekanikerna börjar i samma veva, då vet i fan om man inte ska vara med under reparationer osv. för lämnar man in bilen för ett fel och så är det ett sammanhängande fel som "borde" åtgärdas för att det ska vara lönt med det andra...men så skiter dom i det för det inte är det man lämnat in bilen för... Det skulle vara helt absurt!

Kan fixa fram bilder så småningom.

1 059 Inlägg
28 september 2010
säger inte att vi gör så men så är försäkringsbolagens regler. man får bet för skadan inget mer. Sen är det ju upp till var och en vad dom gör.Så är det nog i alla yrken. Inte fan målar målaren en gavel på huset om han får bet för framsidan bara osv.

samarbetspartners
Pm för info

98 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
racefan skrev:
säger inte att vi gör så men så är försäkringsbolagens regler. man får bet för skadan inget mer. Sen är det ju upp till var och en vad dom gör.Så är det nog i alla yrken. Inte fan målar målaren en gavel på huset om han får bet för framsidan bara osv.

Det är ju inte riktigt det jag är ute efter men detta är en så pass stor skada så att de borde märkt det vid nedslipningen och jag tycker ju att de ska höra av sig och säga "du har en ganska rejäl rostskada på bakskärmen vilket kommer komma fram om cirka 6 månader om vi lackar över den, men vi kan fixa skadan varav du betalar för rostlagningen och försäkringsbolaget för lacken som det var sagt"

Men att inte säga till tycker jag är dåligt och vart är yrkestoltheten i det ?

Förövrigt så var det en ganska dålig jämförelse, självklart målar han bara framsidan om det är så det är sagt. Antar att den som anlitat målaren sett var det behövs målas och ber att måla där, men är det så att målaren ser att trät är ruttet där han ska måla säger han nog till innan han målar.
Senast redigerat av Novemuna (28 september 2010)

1 059 Inlägg
28 september 2010
ja jag håller med om att det är dåligt men för en del är det bara ett jobb,dom skiter i hur det ser ut.Det är tyvärr den bistra sanningen. Står med försäkringsjobb dagligen och vet hur bolagen jobbar o hur dåliga ställtiderna på jobb är.

samarbetspartners
Pm för info

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
29 september 2010
racefan skrev:
ja jag håller med om att det är dåligt men för en del är det bara ett jobb,dom skiter i hur det ser ut.Det är tyvärr den bistra sanningen. Står med försäkringsjobb dagligen och vet hur bolagen jobbar o hur dåliga ställtiderna på jobb är.

så mycket som dom tjänar på varje lackjobb så ska dom göra jobbet perfekt
dom betalar sjuka pengar för lackjobb

dom papprena jag sätt från större lackfirmor så tar dom minst dubbelt upp mot om en privatperson lämnar in för samma jobb

så det är bara att hänga ut dom som fuskar så inåthelvete att dom tappar alla kunder så dom lär sig

Kör fort så hinner inget hända...

98 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
bilder kommer antagligen upp framåt kvällen, ska visa upp hur det såg ut på insidan för saab idag.
Senast redigerat av Novemuna (29 september 2010)

1 059 Inlägg
29 september 2010
Growe skrev:
racefan skrev:

så mycket som dom tjänar på varje lackjobb så ska dom göra jobbet perfekt
dom betalar sjuka pengar för lackjobb

dom papprena jag sätt från större lackfirmor så tar dom minst dubbelt upp mot om en privatperson lämnar in för samma jobb

så det är bara att hänga ut dom som fuskar så inåthelvete att dom tappar alla kunder så dom lär sig

haha skönt det finns proffs här inne som vet.lol

samarbetspartners
Pm för info

Sök