2285
Sök

Skillnaden på Bmw e36 328 och 325

396 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

Har tittat på dessa 2 bilar nu och undrar vad som är skillnaden på dom två?
har försökt söka lite men hittade inget konkret.

Tack på förhand

1 134 Inlägg
18 maj 2009
#2
När E36an kom 91 fick de nya motorer (M50) istället för de gamla (M20).

325 (M50) hade 192 hk och 245Nm.

1993 kom VANOS = lägre förbrukning men högre vridmoment (förenklat).

1996 när nya 5-serien (E39) kom ersattes M50 motorerna mot de ny M52.

M52 var renare och snålare med hade också sämre prestanda(hk) 325 hade "bara" 170hk istället för 192.

Den nya 325an (M52) var svagare än den gamla (M50) och 325 bytte namn till 323.

För att ersätta de gamla 325orna (som nu hade blivit 323) som borrade man upp de till 2,8 liter.
Vilket blev den nya 328an men den hade bara en 1 hk till (193hk)

Många "BMW-freaks" säger att 328 har bättre botten drag och att den inte behövs varvas lika mycket.


Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerat av LotusJPS (18 maj 2009)

396 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#3
Den enda skillnaden är alltså motorn? Inget i inredningen? Karossen? Chassit?

Med.lem
3 759 Inlägg
18 maj 2009
#4
BMW fungerar så här:
Ta en 520i

Då är det en 5 serie och en 2.0 liter insprutningsmotor motor.

328= 3 serie och 2,8 liters motor.

Sen finns det otroligt många variationer. (BMW specielabyggde/bygger väll de flesta bilar efter kundens önskan?)

BMW kompleterar detta med E koden.

Detta hittade jag på autopower.se

Vad betyder E12, E30, E34 och liknande?
Det är från början BMW:s interna karosskoder som har blivit vedertagna begrepp för att skilja ut de olika modellserierna. Till exempel finns det fem olika 5-serier.


Det finns det otroligt många variationer. Tex cab med skinstolar, 4 dörrars med sportinredning. OSV (BMW specielabyggde/bygger väll de flesta bilar efter kundens önskan?)

Här finns alla info du kan tänkas behöva..
http://www.autopower.se/modellguiden/e36.asp
Senast redigerat av Mr_EmCom (18 maj 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

396 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#5
Tack för den länken!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
18 maj 2009
#6
LotusJPS skrev:
När E36an kom 91 fick de nya motorer (M50) istället för de gamla (M20).

325 (M50) hade 192 hk och 245Nm.

1993 kom VANOS = lägre förbrukning men högre vridmoment (förenklat).

1996 när nya 5-serien (E39) kom ersattes M50 motorerna mot de ny M52.

M52 var renare och snålare med hade också sämre prestanda(hk) 325 hade "bara" 170hk istället för 192.

Den nya 325an (M52) var svagare än den gamla (M50) och 325 bytte namn till 323.

För att ersätta de gamla 325orna (som nu hade blivit 323) som borrade man upp de till 2,8 liter.
Vilket blev den nya 328an men den hade bara en 1 hk till (193hk)

Många "BMW-freaks" säger att 328 har bättre botten drag och att den inte behövs varvas lika mycket.


Rätta mig om jag har fel.

Stämmer att 328:an drar jämnare genom hela registret medans 325:an vaknar till nån gång runt 3500rpm.
Skiljer även en hel del på vridet i dom olika motorerna.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2009
#7
323ans "sämre prestanda" härstammar mer från nerskriven effekt för att passa vissa länders skatteregler än mindre effekt på bakhjulen. förklaring:

328an ströps för att passa in i vissa länders skatteregler, därav "bara en hp extra". Plocka bort strypningen och den presterar åtminstone 200-210hp. Om 328 ger 193hp hade en 323 med 192 rätt effektivt tagit död på försäljningen av den större modellen, därav 170hp. Dock visar den sig ofta prestera mer än vad Bmw anger i bänk.

328 skiljer mycket mot en 325a, bland annat pga vridet. Den är även betydligt snabbare än 25an trots att det skiljer en hp. Jag föredrar den starka 28an över den til vardags klenare 25an i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 134 Inlägg
19 maj 2009
#8
Rquired skrev:
323ans "sämre prestanda" härstammar mer från nerskriven effekt för att passa vissa länders skatteregler än mindre effekt på bakhjulen. förklaring:

328an ströps för att passa in i vissa länders skatteregler, därav "bara en hp extra". Plocka bort strypningen och den presterar åtminstone 200-210hp. Om 328 ger 193hp hade en 323 med 192 rätt effektivt tagit död på försäljningen av den större modellen, därav 170hp. Dock visar den sig ofta prestera mer än vad Bmw anger i bänk.

328 skiljer mycket mot en 325a, bland annat pga vridet. Den är även betydligt snabbare än 25an trots att det skiljer en hp. Jag föredrar den starka 28an över den til vardags klenare 25an i alla fall smile

Det är tyska skatte krav som sabbar det hela för 328an. Max 193hk annars hör bilen till en dyrare skatteklass.

400 Inlägg
19 maj 2009
#9
men insuget är stryp i 328an så på med ett 325 insug på 328 så har den inte 193 hk mer? rätt mig om jag har fel

82 Inlägg
19 maj 2009
#10
Stämmer bra, man ser ganska väl att 328ans insug är underdimensionerat.

328 till vänster och 325 till höger..

http://img148.imageshack.us/img148/8563/intakeportcomparo.jpg

Det som också skiljer är att m52 (323,328,523,528) motorn är helt i aluminium. m50 har gjutjärns block vilket gör den betydligt tyngre.


214 Inlägg
19 maj 2009
#11
Persson_90 skrev:
Stämmer bra, man ser ganska väl att 328ans insug är underdimensionerat.

328 till vänster och 325 till höger..

http://img148.imageshack.us/img148/8563/intakeportcomparo.jpg

Det som också skiljer är att m52 (323,328,523,528) motorn är helt i aluminium. m50 har gjutjärns block vilket gör den betydligt tyngre.

328:an tål inte lika mkt vid turbo konvertering tongue

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

400 Inlägg
19 maj 2009
#12
allså tål 325an M50 motorn mkt mer då ?smile

396 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#13
är 325 insug bolt on på 328an?

400 Inlägg
19 maj 2009
#14
johanhhh skrev:
är 325 insug bolt on på 328an?

har för mig det annars kolla på www.autopower.se mkt bra info om bmw kan du läsa till dig allt smile

32 Inlägg
10 juni 2009
#15
Rquired skrev:
323ans "sämre prestanda" härstammar mer från nerskriven effekt för att passa vissa länders skatteregler än mindre effekt på bakhjulen. förklaring:

328an ströps för att passa in i vissa länders skatteregler, därav "bara en hp extra". Plocka bort strypningen och den presterar åtminstone 200-210hp. Om 328 ger 193hp hade en 323 med 192 rätt effektivt tagit död på försäljningen av den större modellen, därav 170hp. Dock visar den sig ofta prestera mer än vad Bmw anger i bänk.

328 skiljer mycket mot en 325a, bland annat pga vridet. Den är även betydligt snabbare än 25an trots att det skiljer en hp. Jag föredrar den starka 28an över den til vardags klenare 25an i alla fall smile

Strypningen du pratar om att plocka bort från 2,8an,
Var, hur, när? smile

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!

754 Inlägg
10 juni 2009
#16
Jag kan varmt rekommendera en 328:a! Är så galet nöjd med min!
Ett tips är att leta efter en med M-chassie från fabrik, känns riktigt tajt att köra!

328:an har samma växellåda som M3 3.0, vilket 325:an inte har...den lådan är underbar kan jag lova!wink

Sen skiljer sig förbrukningen inte mycket alls mellan de två, min 328 ligger på runt 0,9 milen har jag ränkat ut. Enligt autopower.se drar dom följande: 325 (0,91)...328 (0,92).

Ett till tips: Om du letar efter en Coupe, kolla så att det inte läcker in vatten! Jag råkade tyvärr ut för det på min 328. Felet var takluckan där ena dreneringsröret inte var monterat rätt. Kan ofta vara som så att fuktspärren i dörren är kass också. Så ta bilen till en tvättanläggning eller om du får låna en vattenslang och spruta vid dörrar och in i hjulhusen mot kupén.

Bara å Fråga på om det är något mer du undrar!smile

Mvh David
Senast redigerat av D_Nilsson (30 september 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 juni 2009
#17
Helvete skrev:
Strypningen du pratar om att plocka bort från 2,8an,
Var, hur, när? smile

kolla 4 poster upp...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Yrkeschaufför
25 Inlägg
30 september 2010
#18
skulle också gärna vilja veta villka strypningar du menar...
skulle byta insuget till 325:an på min idag men misslyckades totalt..
skit svårt att få lös original och sen så passar 325:an inte direkt utan man måste tydligen bygga om lite..
någon som har bilder eller liknande tips på hur man skall göra????

Pain is temporary, glory is forever!!!

Med.lem
3 759 Inlägg
30 september 2010
#19
spawn_of_diablo skrev:
skulle också gärna vilja veta villka strypningar du menar...
skulle byta insuget till 325:an på min idag men misslyckades totalt..
skit svårt att få lös original och sen så passar 325:an inte direkt utan man måste tydligen bygga om lite..
någon som har bilder eller liknande tips på hur man skall göra????

Jag har inte bytt själv, men vad jag fattat för ska det vara bult-on, man måte ta bort det gamla insuget innan du kan montera m50 insuget, så börja där wink

Men här är några bra länkar:
SOM JAG HITTADE PÅ GOOGLE, TOG MAX 25 SEKUNDER ATT GOOGLA, KOPIERA LÄNKAR, KLISTRA IN LÄNKARNA!

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=852.0
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=157182
http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=5
http://www.zatzy.com/allmaent/3691-trim-bmw-328-a.html
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2228746

Men nu jobbar jag faktiskt på en gymnasiesärskola så jag är van att få tjata om basic grejer.
Senast redigerat av Mr_EmCom (30 september 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök