3428
Sök

Sälja bil till utlandet

26 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
har min bil till salu på blocket och är en hel del danskar som hört av sig.
jag bor ju själv i gävle och hur är smidigast att gå till väga? verkar krångligt att sälja dit.
har ingen vidare lust att åka ner till danmark med den eller till tullen där nere.. hur ska jag gå till väga?
Kan han köra ner bilen på svenska plåtar sen skicka dom till mig och jag tar kopior på regbeviset och går till transportstyrelsen med dom eller hur?
Tacksam för snabbt svar då han ev kunde komma på söndag
MVH Pär

3 059 Inlägg
2 oktober 2010
Jag sålde min beachbuggy till danmark innan sommaren.

Det jag gjorde och som funka perfekt (förutsatt att man litar på köparen) var följande:

Jag ställde av buggyn, skruvade av skyltarna.
Köparen kom hit med släp och buggyn kördes upp.
Vi skrev under regbeviset, ett kvitto och pengar inkasserades.
Kopior togs på regbeviset.
Vi skrev ett intyg, att bilen sålts till danmark och att den ska tas ur registret, med bådas namn o adress och telenummer och där han intygade att bilen förts över till danmark med avsikt att registreras där.
Han fick både del 1 orginal och del 2 orginal med sig, han måste ha orginalen med sig för att kunna regga in den och få danska plåtar.
Sen är det bara att vänta tills han fått den inreggad och fått sitt danska regnummer.
Be honom maila en kopia på det danska regbeviset där du ser både det nya danska regnumret och chassinumret och datum (viktigt att dessa syns).
Ta dina orginalkopior på regbeviset, stoppa dessa i ett paket med skyltarna och kopian på det danska regbeviset och intyget ni skrev och skicka detta till transportstyrelsen.

Och vips.. efter nån dag är bilen borttagen från registret och ett brev trillar ner i lådan där det står att bilen med regnummer xxx xxx har tagits ur registret.

TÄNK PÅ ! Att danskarna är INTE snabba med att registrera bilar. Det kan vara upp till ett par veckors kötid till deras motsvarighet till transportstyrelse. I mitt fall tog det 3 veckor för dansken innan han fick komma o visa upp bilen för sin transportstyrelse.

Visst kan han köra bilen på svenska plåtar hem till danmark och sen skicka dom till dig.
Senast redigerat av Smajly (2 oktober 2010)

26 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
jo men känns lite sådär med att han ska lova skicka.. är ju en helt okänd person och vet ju inte alls hur det är. men det verkar ju lätt om han hämtade på trailer eller jag hade bott på västkusten så jag kunde vart med till tullen.
får hoppas någon svensk köper den innan dansken kommer så slipper jag krångel tongue

3 059 Inlägg
2 oktober 2010
Nja, även om han inte skulle skicka dig plåtarna så kan du ju beställa nya från transportstyrelsen ändå.
Dom kommer ju till den person bilen är skriven på.
Det tråkiga är isåfall om han tar vääääldigt lång tid på sig att regga in den i danmark.. då kommer du fortfarande få betala försäkring o sånt för en bil den inte har.
Och när han väl reggat in den så är det säkrast att få en kopia på hans regbevis.. För en ligt svensk transportstyrelse kan det ta väldigt lång tid innan dom får uppgifter från den danska styrelsen att bilen har blivit inreggad där OM dom ens skickar uppgifterna till sverige.

26 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
okej, får fundera på saken och kolla med killen från danmark. verkar inte så krångligt men om det tar tid som du säger så vill ju inte jag betala försäkring på en bil jag inte har. men får se, tar han den på trailer så är ju allt grönt. får ringa honom imorn. tack för dina snabba svar smile

3 059 Inlägg
2 oktober 2010
Ja fast även om han tar den på trailer får du ändå betala försäkring för den. Ställer du av den måste du ändå ha en typ av garageförsäkring/trafikförsäkring på den.
Be honom annars ringa sin styrelse och kolla väntetiden.. så vet du på ett ungefär..

5 198 Inlägg
2 oktober 2010
Ställer man av bilen behövs väl inge försäkring alls, ,tar man den på trailer så går det på dragbilens försäkring

3 059 Inlägg
2 oktober 2010
gamlingen skrev:
Ställer man av bilen behövs väl inge försäkring alls, ,tar man den på trailer så går det på dragbilens försäkring

Så e de kanske ja att det inte behövs någon.
Jag hade nog i tanke att när jag ställde av min så gjordes försäkringen om av försäkringsbolaget till någon form av garageförsäkring. Men då kan man ju meddela dom att man inte vill ha någon försäkring överhuvudtaget bara.

5 198 Inlägg
2 oktober 2010
Smajly skrev:
gamlingen skrev:

Så e de kanske ja att det inte behövs någon.
Jag hade nog i tanke att när jag ställde av min så gjordes försäkringen om av försäkringsbolaget till någon form av garageförsäkring. Men då kan man ju meddela dom att man inte vill ha någon försäkring överhuvudtaget bara.

japp ställer man bara av den så blir det en garage försäkring.. så blev min halvförs när jag ställde av audin.... då gällde den som en helförs utan trafik. tur i oturen när snöraset kom... den vart inlöst.

Sök