Jag sålde min beachbuggy till danmark innan sommaren.
Det jag gjorde och som funka perfekt (förutsatt att man litar på köparen) var följande:
Jag ställde av buggyn, skruvade av skyltarna.
Köparen kom hit med släp och buggyn kördes upp.
Vi skrev under regbeviset, ett kvitto och pengar inkasserades.
Kopior togs på regbeviset.
Vi skrev ett intyg, att bilen sålts till danmark och att den ska tas ur registret, med bådas namn o adress och telenummer och där han intygade att bilen förts över till danmark med avsikt att registreras där.
Han fick både del 1 orginal och del 2 orginal med sig, han måste ha orginalen med sig för att kunna regga in den och få danska plåtar.
Sen är det bara att vänta tills han fått den inreggad och fått sitt danska regnummer.
Be honom maila en kopia på det danska regbeviset där du ser både det nya danska regnumret och chassinumret och datum (viktigt att dessa syns).
Ta dina orginalkopior på regbeviset, stoppa dessa i ett paket med skyltarna och kopian på det danska regbeviset och intyget ni skrev och skicka detta till transportstyrelsen.
Och vips.. efter nån dag är bilen borttagen från registret och ett brev trillar ner i lådan där det står att bilen med regnummer xxx xxx har tagits ur registret.
TÄNK PÅ ! Att danskarna är INTE snabba med att registrera bilar. Det kan vara upp till ett par veckors kötid till deras motsvarighet till transportstyrelse. I mitt fall tog det 3 veckor för dansken innan han fick komma o visa upp bilen för sin transportstyrelse.
Visst kan han köra bilen på svenska plåtar hem till danmark och sen skicka dom till dig.
Senast redigerat av Smajly (2 oktober 2010)