2600
Sök

Audi 100 -94 Vinande missljud som följer hastigheten

43 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Hallå.

Jag har en Audi som precis har fått ett irriterande ljud.
Ljudet följer hastigheten på bilen och verkar inte påverkas av kopplingen, så jag uteslöt först urtrampningslagret och liknande, men sen upptäckte jag vibrationer i kopplingspedalen, lite som att man känner motorns vibrationer upp i pedalen.
Jag får för mig att ljudet kommer framifrån på bilen, men är ju inte helt säker på det.

Det jag har kunnat läsa mig till så har inte audi 100 2,5tdi något lager på den ingående axeln vilket annars låter som ett troligt svar.

Kan det vara så att jag helt enkelt har 2 fel, nånting med kopplingen vilket ger vibrationerna och kanske ett dåligt hjullager som ger det vinande/lätt skrapande ljudet?

Ger gärna fler detaljer om det kan hjälpa någon, men vet inte just nu vad som kan vara av intresse.

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Att vibrationer känns i pedalen på en diesel är helt normalt,

Kör bilen i 100km/h koppla ur växeln, släpp kopplingen, är ljudet kvar?
Spelar det någon roll viken växel du har i?
Det följer inte med varvet på motorn?

Ändrar sig ljudet när du svänger, kan vara ett defekt hjullager,ljudet följer ofta hastigheten.

Det man inte dör av gör ont.

43 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Bullen1 skrev:
Att vibrationer känns i pedalen på en diesel är helt normalt,

Kör bilen i 100km/h koppla ur växeln, släpp kopplingen, är ljudet kvar?
Spelar det någon roll viken växel du har i?
Det följer inte med varvet på motorn?

Ändrar sig ljudet när du svänger, kan vara ett defekt hjullager,ljudet följer ofta hastigheten.

Ljudet påverkas inte alls av koppling/varvtal utan ligger verkar ligga helt och hållet på bilens hastighet, har inte märkt att det påverkas av att jag svänger heller.

Det konstiga är ju att jag råkat ut får dåliga hjullager förr ett par gånger med andra bilar, och dom har aldrig låtit i närheten av detta ljud, det här är mer dovt väsande/vinande och har inte samma brutala metalljud som hjullagren brukar ha. Tvivlar inte en sekund på att det kommer från nånting gjort av metall, men du kanske förstår skillnaden jag menar smile

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Finns då bara 2 alternativ. Växellådan i sig, men när lagrena i lådan blir dåliga brukar det bli ett mer skrikande ljud.

eller hjullager, det kan låta olika beroende på vilken bilmodell det är. dovt ljud brukar uppstå när hjullagerna börjar bli dåliga, det börjar alltid med ett litet ljud som är svårt att upptäcka o sen blir det bara högre o högre med tiden, du kanske har haft ett litet missljud tidigare som du inte upptäckt.

Ja tycker att det låter som ett hjullager, jag jobbar på audi o det är väldigt vanligt med dåliga hjullager på äldre Audi.

Testa o åk relativt fort, lägg ur växlen o sväng fram o tillbaks o hör om ljudet ändrar sig från dovt till inget eller högre.

5 119 Inlägg
3 oktober 2010
kolla insidan på däcken. har haft flera vag med liknande problem och då har de vid flertalet tillfällen vart så att däckmönstret har blivit ojämt slitet. speciellt på insidan. blir kanter på kamamrna. svårt att förklara

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

43 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Håller precis på att byta hjullager på bilen, det verkar som att missljudet kom därifrån.
Jag faktist bara in för att leta reda på nåt tips på att få in bromskolven igen, har testat alla knep jag kan men inget funkar tongue

5 119 Inlägg
4 oktober 2010
är de 2 stycken kilformade spår mitt i mot varandra i kolven så ska den skruvas in under tryck. går med en polygrip och en skuvmejsel. ska skruvas medurs

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

43 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
mb_pucken skrev:
är de 2 stycken kilformade spår mitt i mot varandra i kolven så ska den skruvas in under tryck. går med en polygrip och en skuvmejsel. ska skruvas medurs

Jo det var ett ok av den sorten, dock så gick det inte med polygrip, försökte att sätta den under press med tving samtidigt som jag skruvade utan något gott resultat.
Tack och lov så fanns Biltema till min räddning där ett bromsoksverktyg kunde införskaffas för bara 179kr eller nåt sånt. Tog 1 minut att lösa det jag lagt ner ett par timmar på när jag väl hade verktyget tongue

Tekniker
345 Inlägg
5 oktober 2010
Vart det tyst?  och det var bak ljudet komifrån alltså.

Sök