3566
Sök

Realistisk milkostnad?

301 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#1
Skulle vilja få en uppfattning om hur mycket en bil kostar per mil egentligen. Alltså inte ALLA kostnader utspridda på antal mil.

Vi tar ett exempel: Audi A4 2.0 TDIe

-Exempel 1: Jag kör 2000 mil/år.
-Dieselpris: 13 kr/l
-Förbrukning: 0,5 l/mil
-Värdeminsking/år: 12,2%
-Försäkring/år: 3862 kr
-Hållbarhet, däck: 4000 mil
-Däck, pris (4 st): 6000 kr
-Service t.o.m. 4 000 mil: 2882 kr

Milkostnad: 41,07
Månadskostnad: 6846 kr

Mer info: http://www.automotorsport.se/biltester/ … 100302.pdf



Exempel/person 2:

Kör samma sträcka egentligen, fast väljer att göra en resa extra under åren, så han kör 2500 mil/år istället.

Vad jag vill veta: Vad kostar dessa 500 extra mil? De 2000 första kostar som i exempel 1, vad kostar då de 500 extra?

Ger er lite info:
Försäkring: +566 kr/år
Värdeminskingen ökar (?)%
Däck: +750 kr/år
Diesel: +3250/år
Service (förutsätter att den är densamma från 4000-8000 mil): +360 kr/år


Värdeminskingen vet jag inte hur mycket den påverkas av 2000 extra mil på fyra år, kanske 2-3% extra?

Bortsett från värdeminskingen får jag en milkostnad för de extra 500 milen på: 9,852 kr.
Låter jävligt lite i mina öron, kanske har räknat fel. Sen ökar ju värdeminskningen också. Kan någon uppskatta den extra värdeminskningen? Och ev. ändra vissa uppgifter jag skrivit upp (däckräckvidd, service (kamremsbyte kanske blir nödvändigt) etc.).


Anledningen till att jag vill veta det är just om man gör en resa genom Europa eller något. Detta sättet att räkna milkostnad är ju mer rättvist mot både en själv och de som ska vara med och dela på notan!
Senast redigerat av yalouque (5 oktober 2010)

564 Inlägg
5 oktober 2010
#2
På min fd BMW 120d -08, räknade handlaren av 5000kr/1000mil för en bil som var 1 år gammal. Så det bör vara något liknande för dig.
Köper man bilen ny så är värdeminskingen första året extremt hög jämfört med om man köper en nästan ny bil.

301 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#3
groze skrev:
På min fd BMW 120d -08, räknade handlaren av 5000kr/1000mil för en bil som var 1 år gammal. Så det bör vara något liknande för dig.
Köper man bilen ny så är värdeminskingen första året extremt hög jämfört med om man köper en nästan ny bil.

Ok! Var dessa 5000/1000 mil utöver ca 12-14%/år?

Ams räknar ju värdeminskingen 12-14%/år inkl. 2000 mil/år. Lite svårt att räkna ut vad 500 extra mil kan dryga ut värdeminskingen kanske?

301 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#4
Snabb koll på blocket av a4 2.0t -06.

1: 7500-8500 mil, snitt av sju bilar: 181400 kr
2. 9500-11000 mil, snitt av 10 bilar: 169000.

Säkert en stor felmarginal då det skiljer i utrustning och att det är så pass få bilar, men ändå en uppfattning.

12400 kr extra värdeminskning på 2000 mil = +6,2 kr/mil

Milkostnaden är nu uppe i 16 kr/mil. För att ha lite extra marginal så kanske 20 kr/mil kan vara en rimlig summa att räkna med?

Smålänning
7 883 Inlägg
5 oktober 2010
#5
Glöm inte räkna in värdeminskning också, om ni inte räknar på vinterbilen...

Själv brukar jag itne ta så hårt, om jag själv ska till platsen smile Blir glad om jag får betalt för bensinen smile
Senast redigerat av twin_cam (5 oktober 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök