3082
Sök

Trimma en volvo 240

86 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Har fått tag på en Volvo 240 som är tänkt att bli min vinterbil..
Hade tänkt att jag skulle trimma den lite då den endast ligget på 110 hk orginal..
har inte så stor erfarenhet av de här med förgasar motorer..

Ska man byta förgasare? hur stor kan man ha hur mkt effekt ger det?
mina funderingar är ju vad är lättast/billigast men ger ändå bäst effekt! alla små tips är välkommna.


MVH
Björn


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#2
Förgasare gör ingen nytta så länge du inte gör något åt toppen.

De första du gör är att se till så toppen portas, allra bäst vore om du fick tag i en 405 eller 531. Sen skadar det inte att plana 2mm ( då kan man behålla originalremmen ), helst fixar du större ventiler när du är igång också då de gör stor skillnad. Nästa är en roligare kam, och k, d, v, vx, vx3 är ju de roligare originalkammarna. Har du fått ihop det här så kan du fundera på värre förgasare. Antingen smäller du dit werbrar eller liknande eller en weber fallförgasare med ett k-insug, går ju annars att knåpa ihop eget men de är de vanligaste alternativen. Sen kan man titta på ett lite bättre avgassystem, inte större än 2,5" och kanske ett extraktorgrenrör.

Vill du ha ännu mer kan du alltid borra blocket en aning, eller sätta i en marinvev + marinkolvar så du får 2,5 liter. Veven finns dock bara till b230, inte till b12/b23 vad jag minns.


3 120 Inlägg
5 oktober 2010
#3
Lättast och billigast är att köpa en 240 turbo eller att slänga i en turborova i din bil.

actioncrew skrev:
Tjena!

Har fått tag på en Volvo 240 som är tänkt att bli min vinterbil..
Hade tänkt att jag skulle trimma den lite då den endast ligget på 110 hk orginal..
har inte så stor erfarenhet av de här med förgasar motorer..

Ska man byta förgasare? hur stor kan man ha hur mkt effekt ger det?
mina funderingar är ju vad är lättast/billigast men ger ändå bäst effekt! alla små tips är välkommna.


MVH
Björn


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#4
Vet inte om jag håller med dig ViccoA. En fräsch 240 turbo kostar ganska mycket nuförtiden.

Och om TS hade en 240 senare än -88 så skulle det inte vara nåra problem att hinka i en turbosnurra, men nu är det ju förgasare så då måste man ju koppla härvan, fixa soppapumpar och byta bakaxel förutom själva motorn =/


415 Inlägg
5 oktober 2010
#5
Bensinskallen skrev:
Vet inte om jag håller med dig ViccoA. En fräsch 240 turbo kostar ganska mycket nuförtiden.

Och om TS hade en 240 senare än -88 så skulle det inte vara nåra problem att hinka i en turbosnurra, men nu är det ju förgasare så då måste man ju koppla härvan, fixa soppapumpar och byta bakaxel förutom själva motorn =/

Då kan man ju köpa ett lik som är nyare än 88 och flytta över grejerna samt köpa en b230fk/t så har man en bra bli för några tusen. Tar inte så lång tid att flytta över då det mesta passar utan större modifikation.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#6
Ja det däremot är ett bra alternativ jämfört med att hinka i turbo i TS:s bil wink


86 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#7
Bensinskallen skrev:
Förgasare gör ingen nytta så länge du inte gör något åt toppen.

De första du gör är att se till så toppen portas, allra bäst vore om du fick tag i en 405 eller 531. Sen skadar det inte att plana 2mm ( då kan man behålla originalremmen ), helst fixar du större ventiler när du är igång också då de gör stor skillnad. Nästa är en roligare kam, och k, d, v, vx, vx3 är ju de roligare originalkammarna. Har du fått ihop det här så kan du fundera på värre förgasare. Antingen smäller du dit werbrar eller liknande eller en weber fallförgasare med ett k-insug, går ju annars att knåpa ihop eget men de är de vanligaste alternativen. Sen kan man titta på ett lite bättre avgassystem, inte större än 2,5" och kanske ett extraktorgrenrör.

Vill du ha ännu mer kan du alltid borra blocket en aning, eller sätta i en marinvev + marinkolvar så du får 2,5 liter. Veven finns dock bara till b230, inte till b12/b23 vad jag minns.

Har hittat en 531 topp med vx3 kam på blocket kostar 1,500kr var får man tag på ventiler? och vad ska man ha? borde väl inte vara så svårt att få tag på ett extraktor grenrör? vad skulle den setupen lämna för effekt?

MVH
Björn


86 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#8
Super40 skrev:
Bensinskallen skrev:
Vet inte om jag håller med dig ViccoA. En fräsch 240 turbo kostar ganska mycket nuförtiden.

Och om TS hade en 240 senare än -88 så skulle det inte vara nåra problem att hinka i en turbosnurra, men nu är det ju förgasare så då måste man ju koppla härvan, fixa soppapumpar och byta bakaxel förutom själva motorn =/

Då kan man ju köpa ett lik som är nyare än 88 och flytta över grejerna samt köpa en b230fk/t så har man en bra bli för några tusen. Tar inte så lång tid att flytta över då det mesta passar utan större modifikation.

Har  inte riktigt orken att stå å byta motor just nu;) det är mer tänkt som en bruks / vinterbil.. med lite extra klös iwink


Smålänning
7 883 Inlägg
5 oktober 2010
#9
Skit i att trimma, du kan ha kul med det du har. Trösta dig med att den knappt går att köra sönder istället smile

Men sugtrimning kostar, så vill du ma märkbar effektökning är det pengar eller turbo som gäller.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#10
actioncrew skrev:
Bensinskallen skrev:
Förgasare gör ingen nytta så länge du inte gör något åt toppen.

De första du gör är att se till så toppen portas, allra bäst vore om du fick tag i en 405 eller 531. Sen skadar det inte att plana 2mm ( då kan man behålla originalremmen ), helst fixar du större ventiler när du är igång också då de gör stor skillnad. Nästa är en roligare kam, och k, d, v, vx, vx3 är ju de roligare originalkammarna. Har du fått ihop det här så kan du fundera på värre förgasare. Antingen smäller du dit werbrar eller liknande eller en weber fallförgasare med ett k-insug, går ju annars att knåpa ihop eget men de är de vanligaste alternativen. Sen kan man titta på ett lite bättre avgassystem, inte större än 2,5" och kanske ett extraktorgrenrör.

Vill du ha ännu mer kan du alltid borra blocket en aning, eller sätta i en marinvev + marinkolvar så du får 2,5 liter. Veven finns dock bara till b230, inte till b12/b23 vad jag minns.

Har hittat en 531 topp med vx3 kam på blocket kostar 1,500kr var får man tag på ventiler? och vad ska man ha? borde väl inte vara så svårt att få tag på ett extraktor grenrör? vad skulle den setupen lämna för effekt?

MVH
Björn

Ventilerna får du höra med en "trimningsfirma" eller sajt om, sen får du ju be någon med fräs att fräsa upp ventilsätena i så fall wink Extraktor är ju bara att finkamma blocket efter också.

Den setupen skulle i teorin kunna lämna 130hk+ om du har nån bra förknasare också


86 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#11
Bensinskallen skrev:
actioncrew skrev:
Bensinskallen skrev:
Förgasare gör ingen nytta så länge du inte gör något åt toppen.

De första du gör är att se till så toppen portas, allra bäst vore om du fick tag i en 405 eller 531. Sen skadar det inte att plana 2mm ( då kan man behålla originalremmen ), helst fixar du större ventiler när du är igång också då de gör stor skillnad. Nästa är en roligare kam, och k, d, v, vx, vx3 är ju de roligare originalkammarna. Har du fått ihop det här så kan du fundera på värre förgasare. Antingen smäller du dit werbrar eller liknande eller en weber fallförgasare med ett k-insug, går ju annars att knåpa ihop eget men de är de vanligaste alternativen. Sen kan man titta på ett lite bättre avgassystem, inte större än 2,5" och kanske ett extraktorgrenrör.

Vill du ha ännu mer kan du alltid borra blocket en aning, eller sätta i en marinvev + marinkolvar så du får 2,5 liter. Veven finns dock bara till b230, inte till b12/b23 vad jag minns.

Har hittat en 531 topp med vx3 kam på blocket kostar 1,500kr var får man tag på ventiler? och vad ska man ha? borde väl inte vara så svårt att få tag på ett extraktor grenrör? vad skulle den setupen lämna för effekt?

MVH
Björn

Ventilerna får du höra med en "trimningsfirma" eller sajt om, sen får du ju be någon med fräs att fräsa upp ventilsätena i så fall wink Extraktor är ju bara att finkamma blocket efter också.

Den setupen skulle i teorin kunna lämna 130hk+ om du har nån bra förknasare också

Känns ju iof som mycket skruvning å pengar för lite effekt ökning? vad är ett rimligt pris på förgasare? å vad ska man ha? weber45or? lr blir de för stort?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#12
actioncrew skrev:
Bensinskallen skrev:
actioncrew skrev:

Har hittat en 531 topp med vx3 kam på blocket kostar 1,500kr var får man tag på ventiler? och vad ska man ha? borde väl inte vara så svårt att få tag på ett extraktor grenrör? vad skulle den setupen lämna för effekt?

MVH
Björn

Ventilerna får du höra med en "trimningsfirma" eller sajt om, sen får du ju be någon med fräs att fräsa upp ventilsätena i så fall wink Extraktor är ju bara att finkamma blocket efter också.

Den setupen skulle i teorin kunna lämna 130hk+ om du har nån bra förknasare också

Känns ju iof som mycket skruvning å pengar för lite effekt ökning? vad är ett rimligt pris på förgasare? å vad ska man ha? weber45or? lr blir de för stort?

Alltså om du hänger ihop en ordentlig topp med större ventiler, planad och portad så är ju webrar att föredra, men om du sätter dit toppen som den är, gärna planad, så räcker gasaren du har om du eventuellt ställer om den lite, eller om du fixar en weber fallförgasare istället. Ja skrev 130 för fb motorn som 531:an kommer ifrån lämnar ju den effekten + lite till. Går ju att kräma ur mer om du gör fler saker. De kanske låter lite men motorn blir ganska pigg jämfört med original.


612 Inlägg
5 oktober 2010
#13
actioncrew skrev:
vad är ett rimligt pris på förgasare? å vad ska man ha? weber45or? lr blir de för stort?

Ett par Weber 45 brukar landa på runt 4500kr. Men tänk på att förgasarna även ska ställas in, så du kan även behöva 4 nya halsringar och säkert ett tiotal munstycken á 100-200kr styck. Du kan trimma hur mycket du vill, du måste alltid justera in förgasare och tändning om motorn ska gå bra - det är det de flesta nybörjare missar.


Sök