3464
Sök

Välja baslåda, GAS / MTX ?

502 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Tjenare.
Står i begreppet att byta baslåda då dom 2 Jula 12orna inte riktigt duger längre.

Har kikat på gas senaste baslåda med 2st 1226 basar i en portad låda. (brl.se)

Och så har jag kikat på MTX RT12X2DV låda med dubbla 12or i också. (brl.se)

Jag är ute efter ljudtryck och det ska basa bra i kupén på min 744. Basarna kommer matas av ett Mutant rt400.1 steg. (2ohm 400w rms)

Synpunkter och liknande uppskattas om båda lådorna om varför man ska välja den ena eller den andra.

mvh Daniel
Senast redigerat av klarrre (2 oktober 2010)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Osponsrad
1 631 Inlägg
2 oktober 2010
Jag hade satsat på MTX. Dubbla talspolar och allt.  Ditt steg kommer nog inte orka dom fullt ut men jag hade ändå kört på MTX före GAS.. GAS är fina grejer men kommer inte i närheten av MTX

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

502 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
det är denna mtx lådan jag menar.
http://www.mtxaudio.eu/spip.php?article1327

Mvh

Osponsrad
1 631 Inlägg
2 oktober 2010
klarrre skrev:
det är denna mtx lådan jag menar.
http://www.mtxaudio.eu/spip.php?article1327

Mvh

Japp jag goooooglade lite snabbt. Den e fin den lådan. Köp nu den smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Vilken av dom? Ingen, köp lösa basar och en MDF skiva för resten av pengarna och bygg en egen låda som passar i bilen istället så kommer det låta 1000 gånger bättre! smile Problemet med färdiga lådor i en sedan är att det mest bara blir muller av basen, tråkigt att lyssna på men bra tryck. Med en anpassad låda där basarna spelar in genom skidlucka eller hatthylla så får man istället in trycket i kupén och basen låter betydligt bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

502 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Okey. Men kan man då tex dra basporten"arna" upp genom hatthyllan?

Och en nackdel är att 12" basar inte får plats under hatthyllan i en 740.

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Japp det kan du, men helst så ska ju även basarna spela in i kupén och inte bara portarna, annars tappar du en hel del av basljudet. Varför är det en nackdel? Finns 10" basar som spelar på duktigt bra! Man får kompensera liten konarea med lång slaglängd. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (3 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
3 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
Japp det kan du, men helst så ska ju även basarna spela in i kupén och inte bara portarna, annars tappar du en hel del av basljudet. Varför är det en nackdel? Finns 10" basar som spelar på duktigt bra! Man får kompensera liten konarea med lång slaglängd. wink

Eller fler element tongue Går ju att få in 4 st 10" under hyllan på en 740.

Booyakasha!

502 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Okey. Så ni menar att 2 eller som softis säger 4stycken 10"s basar tex gas (billiga vid köpa av 4) funkar och ger bra ljudtryck?

Då kommer nästa fråga, Hur mycket orkar mitt lilla steg på 400w rms @ 2ohm med egentligen. Känns som att 4stycken gas 10"are blir väl mycket för den att driva. ?

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:

Eller fler element tongue Går ju att få in 4 st 10" under hyllan på en 740.

Också en lösning! Köper man sen 4st rejäla 10" basar med rejäl slaglängd så kan det bli riktigt roligt! wink Förutsatt att det finns nog med effekt då.

klarrre skrev:
Okey. Så ni menar att 2 eller som softis säger 4stycken 10"s basar tex gas (billiga vid köpa av 4) funkar och ger bra ljudtryck?

Då kommer nästa fråga, Hur mycket orkar mitt lilla steg på 400w rms @ 2ohm med egentligen. Känns som att 4stycken gas 10"are blir väl mycket för den att driva. ?

Mvh

Med ett sånt steg så får du nog nöja dig med två lättdrivna basar, eller så säljer du steget och köper ett bättre istället alternativt köper ett till likadant.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
3 oktober 2010
Med bara 400rms i 2 ohm så känns det som att en lättdriven 10" bas med 2x4 ohms spolar skulle vara det bästa valet.

Annars blir det att fläska upp lite mer deg. Det är inte billigt att spela högt wink

Booyakasha!

502 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Okey, men säg att man hittar lite mer pengar i gömmorna och köper tex http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16276

Vilka 4stycken 10"s basar hade då varit lämpliga. för ljudtryck och mycket techno / hårdrocks musik ?

Tack alla som svarar.
Mvh

4 693 Inlägg
3 oktober 2010
klarrre skrev:
Okey, men säg att man hittar lite mer pengar i gömmorna och köper tex http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16276

Vilka 4stycken 10"s basar hade då varit lämpliga. för ljudtryck och mycket techno / hårdrocks musik ?

Tack alla som svarar.
Mvh

Med det steget kan du lätt driva 4 st 10" basar. Gäller bara att välja rätt basar.
Själv kan jag tänka mig att det kommer trycka på riktigt fint med tex 4 st GAS Alpha 10" basar.
Fördelen med dom är att dom trivs i slutna lådor och håller där med nere volymen på lådan.
Senast redigerat av Softis (3 oktober 2010)

Booyakasha!

77 Inlägg
3 oktober 2010
En kompis har Mtx lådan i sin s70 spelar på riktigt bra och faktiskt inte bara bröl ur den.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Säger inte att nån av lådorna är dålig men i en sedan så spelar dom inte direkt bra, vist kan det låta okej (beroende på vad man har för krav) men det blir absolut inte samma resultat som om man bygger en låda som spelar direkt in i kupén.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Tokig 08a
1 019 Inlägg
5 oktober 2010
därav, man ska ibland ha en kombi klarre wink

Sök