2203
Sök

Bilfirma som tokkört med din bil.

543 Inlägg
6 juni 2010
#61
Pukadjuret skrev:
tobbeh78 skrev:
Tycker att det är intressant att så många försvarar idotkörning av andras bilar.
Tycker ni på fullaste allvar att det är okej att dra upp en i bil i runt 200km/h som ni inte äger??
Jag säger inget om hård gasning upp till 100 - 110km/h, men farter som både är olagliga och farliga, om det händer något i säg 180 så hinner man inte reagera så mycket...

Vem har sagt nått om att det är ok att köra i 200 km/h med en inlämnad kundbil?
Det vad jag läst/skrivit iaf. som "försvarat" nått är en meks rätt/skyldighet att provköra bilen över huvudtaget. Kör själv som oftast upp till 120 och pressar bilen lite (inte varvstopp men full gas och höga varv) så att man kan uptäcka ev. missljud eller andra fel som kan upkomma i vanligt bruk av bil, detta på en 70 väg dock för att motorvägen ligger en kvart bort så har även fått kritik för det. Men är säker på att det skulle vara värre om man gjort en service på en bil och så kommer kunden tillbaka vansinnig och klagar på tex. vibrationer i över 90 km/h som man borde upptäckt vid en service men som missats pga. tids-/hastighetsbegränsningar.

Nu kanske jag har tolkat vissa svar fel, men på några som har skrivit så har det mer eller mindre låtit som att det är mekanikerns "rätt" att tok-köra, därav att jag fick lov att ställa frågan..

Ja dom jag har sett och även kompisar sett så har det inte körts i några 120km/h utan fortare än så, men visst nu kanske vi bara sett dom mer extrema fallen iofs.
Tex finns en fin raksträcka i mora där det är 90km/h, och när man mött kompisars bilar som har plågats frisk, har även hört av anställda på en onämd firma som sagt att vissa "testkör" där (och så har man fått ett fint flin efter meningen).

Klart att man ska testa bilen i normala farter för att garantera ett bra jobb inget snack om saken.

Trött och bitter?? javisst!

173 Inlägg
6 juni 2010
#62
Det ja har lärt mej är att vid provkörning av kundbil så ska man köra på lika dant sätt, som att kunden hade sutte breve  vist i fall man har lagat något så kanske man måste gasa för att kunna se om felet finns kvar efter man lagat det
Senast redigerat av Stenzzon (6 juni 2010)

133 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#63
Ja nu släpper jag snart namnet på företaget som jag startade tråden om. för måtta till otrevlig männsika har jag sällan skådat!
var och lämnade in en av våra andra bilar idag för ett fel med airbag lampan även på denna. den har varit inne där tidigare för samma fel och dom bytte ngn modul i airbagen..gick loss på strax över 6000(ändå hade vi blocket garanti) efter 50 mil tändes den igen.  och dom står för lånebil,det är ju shysst. men jag sa att om det är dom som gjort ett misstag så felet ligger hos dom ang airbagen så får dom stå för bensin  kostnad. men inte då..fick ett utlägg som om man vore idiot av en kvinna som verkar kunna lika mycket om bilar som hon såg ut att kunna om raketforskning....*förbannad!*

Krom-fascisten
439 Inlägg
9 juni 2010
#64
Trevligt att man är hemmamekare och aldrig någonsin besökt en bilverkstad ^^

133 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#65
mr_yeahman skrev:
Trevligt att man är hemmamekare och aldrig någonsin besökt en bilverkstad ^^

löser du airbag moduler och kalibrering av viktsensorer med? smile

91 Inlägg
9 juni 2010
#66
Jag brukar alltid säga till meckaren att TA DET LUGNT MED BILEN!, att jag har kollat den innan osv osv, har funkat hittils...smile men känns bättre att stå där o glo o vänta.

Mensa -09
132 Inlägg
9 juni 2010
#67
sist jag hade min evo inne på verkstad här i byn så sa jag ta gärna en sväng och tryck på och se så ni tycker att allt funkar.

visst dem kör ju inga 200km/h med den men man måste ha lite gas för att kunna känna av en bil. 
jag har inga problem med det.

Röda bilar är SNABBAST!

83 Inlägg
9 juni 2010
#68
Jag hade en volvo 855a en gång i tiden med ganska mycket hästkrafter ~350hk. Kopplingen rasade så jag lämnade in den på Nybergs för att byta den till en helt ny. Självklart va dom ju tvungna att testköra den men eftersom den gick ganska bra så gasade dom så mycket så att den nya kopplingen rasade också...

Usch va arg jag va sad
Senast redigerat av gran_mustang (9 juni 2010)

Haj fajv, verri naaaajs

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 juni 2010
#69
dumpis skrev:
mr_yeahman skrev:
Trevligt att man är hemmamekare och aldrig någonsin besökt en bilverkstad ^^

löser du airbag moduler och kalibrering av viktsensorer med? smile

Han kör amazon, klart han inte gör smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Smålänning
7 883 Inlägg
9 juni 2010
#70
Finns en anledning till att provköra vid kalibrering av viktsensor.
För att kolla så inget annat är dåligt så det blir fel på den igen. Men det bör räcka med nån kilometer på varierande väg.

mr_yeahman skrev:
Trevligt att man är hemmamekare och aldrig någonsin besökt en bilverkstad ^^

Samma här!

Jag köper inte bil om jag inte kan fixa allt själv.

Så lite finesser som möjligt som kan gå sönder ska de va tongue

Fy fan, skulle aldrig ge mer än 1000 - 1500 kr för en årsservice t.ex yikes

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

133 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#71
twin_cam skrev:
Finns en anledning till att provköra vid kalibrering av viktsensor.
För att kolla så inget annat är dåligt så det blir fel på den igen. Men det bör räcka med nån kilometer på varierande väg.

mr_yeahman skrev:
Trevligt att man är hemmamekare och aldrig någonsin besökt en bilverkstad ^^

Samma här!

Jag köper inte bil om jag inte kan fixa allt själv.

Så lite finesser som möjligt som kan gå sönder ska de va tongue

Fy fan, skulle aldrig ge mer än 1000 - 1500 kr för en årsservice t.ex yikes

ja allt är ju en fråga om komfort och hästar smile

jag åker i en gammal passat på vintern men nu när man har familj så åkte harleyn och blev ersatt av en familje racer smile

håller inte med om att man behöver provköra när man kalibrerat en vikt sensor i passagerar stolen..felar den när ngn sitter i så får man göra om. men funkar den så funkar den oavsett om man kör med bilen. den ska ju bara känna av vikten på passageraren.

32 Inlägg
6 oktober 2010
#72
Hade min 850 T5 inne på verkstad efter en smitningsolycka, så den bärgades dit..
Det som skulle bytas var subframe (stavas??) samt sump, ett däck och lite framvagnsinställning..
När jag kom tillbaks efter 3veckor var trippen nollad samt körd X antal mil sedan nollning, och med bränsleförbrukning på 3,7 liter, dessutom lyste motorlampan.
Påpekade detta felet men verkstaden tyckte jag kunde köra ändå, "för det har faktiskt inte hänt hos oss".
Nähe säger jag, så ni har inte lyft motorn, och inte heller provkört?
Då lovade dom dyrt och heligt att motorn inte var lyft. Tog en tags tjatande och letande efter rätt mekaniker, som VISST hade lyft motorn så antagligen hade dom glömt en kabel eller liknande!
Så det var 12 mils onödig körning, bara för att veta att min bil inte ens var klar..
Fick även bekräftat av en som jobbar på samma avdelning att dom testat den,
"Din bil gick ju inte så bra för o vara en T5a, är ju inget drag i den".
Då blev jag lite sur, är trots allt en stor Volvo-verkstad ;/
Senast redigerat av JessiicaM (6 oktober 2010)


52 Inlägg
6 oktober 2010
#73
Jag lämnade in min bil i jönköping på volvo så dom kunde fixa en parkeringsskada. Inga problem med något mer än arbetet blev försenat 1 vecka men de kunde jag leva med.

212 Inlägg
6 oktober 2010
#74
Har motsatt problem nu, jag lämnade in bilen på verkstad den 27:e september för att fixa en parkeringsskada. Skulle ta 5 arbetsdagar, ringde i fredags (1 oktober) för att kolla läget. Verkstaden säger att dom ska återkomma om statusen och ringer en stund senare.
"Jo den är lackad, ska bara härda över helgen sen ska vi montera lister och sånt, du borde få den på onsdag"

Jag åker nyfiket förbi idag och hittar bilen på exakt samma plats på kundparkeringen där jag ställde den för över en vecka sen. Tydligen var det sjukdom och annat som gjorde att dom inte kunde ta bilen.

Frågan är hur dom kan säga att bilen är lackad när dom inte ens har börjat med den, förseningen kan jag köpa men problemet är att när jag fick beskedet betalade jag in och bokade bankörning på Gelleråsen nu på lördag. 900:- Spänn åt skogen, kommer kräva att dom drar av det på självrisken som kompensation om jag inte får tillbaka pengarna från arrangören.

Börjar få abstinens efter att köra min bil nu när man fått åka en sur jäkla A-klass i snart två veckor sad



Sök