3752
Sök

Varför sköt staken genom blocket?

3 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har inte så mycket erfarenhet av bilar, men har en volvo 940 som är bsr chippad i båda boxarna och ett laddtryck på 1.1bar, under rent gaspådrag på trean så sprängdes blocket vid ca 4000varv. Ska sätta i en ny motor i helgen.
Men undrar varför det hände?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 oktober 2010
#2
dsg89 skrev:
Har inte så mycket erfarenhet av bilar, men har en volvo 940 som är bsr chippad i båda boxarna och ett laddtryck på 1.1bar, under rent gaspådrag på trean så sprängdes blocket vid ca 4000varv. Ska sätta i en ny motor i helgen.
Men undrar varför det hände?

vad är det för årsmodell på bilen ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

3 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
dsg89 skrev:
Har inte så mycket erfarenhet av bilar, men har en volvo 940 som är bsr chippad i båda boxarna och ett laddtryck på 1.1bar, under rent gaspådrag på trean så sprängdes blocket vid ca 4000varv. Ska sätta i en ny motor i helgen.
Men undrar varför det hände?

vad är det för årsmodell på bilen ????

Det är en 98 som gått ca 15000mil

52 Inlägg
6 oktober 2010
#4
dåligt servad dvs dålig olja kanske? tråkigt att höra iaf sad. Har en 945 ltt som jag har kört i 2 år med 1,3-1,4 bar och den håller än den har gått 34000mil
Senast redigerat av S40_POWER (6 oktober 2010)

1 482 Inlägg
7 oktober 2010
#5
Spikningar kanske.

BLT Service
Theracords Music Label

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#6
kan va dåligt servad nnan du köpte den, så materialutmattning har uppstått.
Därefter chippning och hårdkörning.

finns ett flertal saker som kan spela in.

Det man inte dör av gör ont.

593 Inlägg
7 oktober 2010
#7
dsg89 skrev:
Har inte så mycket erfarenhet av bilar, men har en volvo 940 som är bsr chippad i båda boxarna och ett laddtryck på 1.1bar, under rent gaspådrag på trean så sprängdes blocket vid ca 4000varv. Ska sätta i en ny motor i helgen.
Men undrar varför det hände?

Ok, när motorn sprängdes så kolla du att den inte skenladda? hur har du justerat upp laddtrycket?

För en 940 med dom milen och den motorn kör man inte ihjäl i första taget.
Åkte själv 2 somrar med massa trim, bl.a 19t@ 1,3 bar =ca300hk med ORGINAL orörd botten, inga som helst problem.

Personligen tror ja problemet ligger i att den skenladda. för kör man med org. trycklocka och schimsar ut den eller skruvar på stången (om den är gängad vilket den inte brukar vara på -98) så blir det svajigt ladd och upptill i varvtal brukar det kunna dra iväg., särsklt med 3" dp, har du det?

Så när du satt i nya motorn rekommenderar ja dig att köpa en 1,0bars klocka från BSR så ska du se att alla världsproblem är lösta smile

mvh


Sök