kribbe skrev:
först undrar jag: som jag har fattat det så driver generatorn strömmen till bilen/förstärkare när bilen är igång. gör i så fall extrabatteri/kraftigare batteri/kondensator någon skillnad när man har motorn igång.
Om generatorn inte hinner reglera laddströmmen tillräckligt snabbt så sjunker laddspänningen. När laddspänningen sjunker ner en bit under 13 V så blir det batteriet som får hjälpa till med strömmen, då gör det också skillnad ifall man tex har dåligt ordinarie batteri eller extra batteri.
Sitter det ett dåligt batteri så hjälper det inte till speciellt mycket när generatorspänningen sjunker under 13 V, men ett bra batteri eller extra batteri kommer att orka hålla stabilare spänning när generatorn sviktar.
![smile](img/smilies/smile.png)
Huvudsyftet med kondensatorn är att "fylla i" små spänningsdippar, tex när generatorn inte orkar hålla rätt spänning. Det råder delade meningar om kondensatorns vara eller icke vara, en del vill ha en sån och en del vill ha extra batteri istället. Jag förespråkar extra batteri framför konding.
kribbe skrev:
när man stannar till vid ett rödljus, kommer då generator/batteriet klara att hålla ström till förstärkarna. kommer då en extrabatteri/kraftigare batteri/kondensator hjälpa till i detta lägget då JAG GISSAR PÅ att generatorn laddar mindre.
Vid tomgångsvarv brukar generatorn ladda mindre, i ditt fall kommer troligen generatorns laddspänning att sjunka så att batteriet får hjälpa till (beror förstås på generatorns storlek). Kraftigare batteri eller extra batteri kommer att stabilisera spänningen bättre jämfört med endast ordinarie batteri.
![smile](img/smilies/smile.png)
Fast om ditt ordinarie batteri+generator+kablage är i bra skick så bör inte extra batteri behövas till din anläggning, det kan räcka med att ordinarie batteriet är hyfsat kraftigt.