2594
Sök

Vänster bakbroms tar extremt hårt jämfört med höger bak -volvo s40 -96

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#21
Yep sånt verktyg ska man använda helt klart,varenda verkstan använder det verktyget passar dom flesta bilar med skruvade kolvar. finns 2 olika storlekar på kolvarna, så det är inte säkert att just den plattan passar, men det finns säker en annan storlek att köpa till.

EDIT: så nu att plattan är vändbar så 2 olika storlekar finns smile
Senast redigerat av Bullen1 (7 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.

43 Inlägg
7 oktober 2010
#22
För en liten högre summa får man plattor för, vad jag gissar, i princip alla bromsok.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … -15-delar/

17 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#23
Bullen1 skrev:
Vilket eller vilka ok bytte du? hur lufta du systemet?

Trycket ska va lika höger fram som vänster fram, lika så bak, skiljer sig trycket och bilen drar åt något håll så kan det va följande orsaker:
Luft i bromssystemet, kärvande broms ok, fast rostade bromsklossar, slitna bromsskivor.fast rostade glipinnar,
att det är lite räfflat brukar inte spela någon roll om det inte är djupa räfflor och att klossarna inte får kontakt över hela skivan men får det på andra sidan, då kan bromsen bli ojämn,då är det skivbyte och klossbyte som gäller.

Om du har ojämn bromsvärkan  VB/HF mot HB/VF och du vet att inget är fast rostat,bromsarna i bra skicka samt att systemet är luftat ordentligt,inga ok eller glidpinnar kärvar så kan huvudbromscylindern va defekt.

Defekta broms ok är mycket vanligt på V/S40 samt att klossar är fastrostade och att glidpinnarna sitter fast.

Har inte bytt några ok än, ska göra det idag vid lunch. Tänkte jag skulle kolla VF och HF innan jag byter ok där bak. Men kan inte min teori om att bilen försöker jämna ut bromsverkan stämma? så att HF och VB tar mer för att kanske bromsbellägen på VF är slut?

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#24
nej så fungerar det inte, huvud bromscylindern ger samma tryck på HF/VB som det ger på VF/HB.

Du förstår om vi säger att oket HF kärvar och tar ca 30% sämre än VF, om det skulle fungera enligt din teori så skulle den kompensera med 30% VF, vilket då skulle göra att när du bromsar så drar bilen våldsamt åt vänster, trycket ska alltid va jämnt.

Därimot finns det ett säkerhet system i modernare bilar, om ena bromskretsen fallerar (tex huvudbromsvylindern blir defekt) så fungerar den anndra.
VB/HF är en krets, HB/VF den andra.

Det gäller inte vid ett bromsvätske läckage dock, efter som all olja då rinner ut.
Senast redigerat av Bullen1 (7 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.

17 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#25
Bullen1 skrev:
nej så fungerar det inte, huvud bromscylindern ger samma tryck på HF/VB som det ger på VF/HB.

kan det hjälpa att lufta systemet? jag har luft i det men har inte luftat det. Fast hur gör man sen när det tömts på en del bromsvätska? är det bara fylla i ny?

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#26
Hur vet du att du har luft i systemet?  är bromspedalen svampig? det brukar tyda på luft.

om du är själv: Du fyller upp behållaren med bromsvätska, öppnar nipplarna, en i taget räcker o låter det droppa i några minuter,drar år skruven, o du fyller upp vätska undertiden, så gör du på alla bromsoken tills pedalen känns hård.

Om du har hjälp så kan du be kompisen hålla tryck på bromspedalen medans du öppnar en nippel då går det mycket snabbare o lufta men han får inte släppa upp bromspedalen förens du skruvat åt nippeln.  när du gjort det pumpar han upp trycket igen och trycker hårt på pedalen igen, gör så 3ggr på alla bromsok, glöm inte o flylla på bromsvätska efter luftning på varje ok.

Det man inte dör av gör ont.

17 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#27
ja pedalen är svampig, men tyvärr är jag helt själv, men ska jag först prova att tömma systemet på luft innan jag sätter på de nya bromsoken?

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#28
Ja det är ju dumt att byta bromsok om dom inte kärvar, har du kollat så kolvarna går in som dom ska på oken?

Men om bromsen är svampig då måste någon ha gjort ett broms jobb tidigare,tex bytt bromsrör eller ett broms ok osv och inte luftat ordentligt, eller så är det aldrig bytt bromsvätksa i bilen och det är för mycket vatten i vätskan.

Men om du ska byta själv får du öppna en nippel i taget o låta vätskan droppa ut, ta ca 10min på varje ok.

Det man inte dör av gör ont.

52 Inlägg
7 oktober 2010
#29
Fredri_k skrev:
ja pedalen är svampig, men tyvärr är jag helt själv, men ska jag först prova att tömma systemet på luft innan jag sätter på de nya bromsoken?

köp luftnipplar med backventil så kan du lufta de själv. Hade problem med mina bromsar för ca 1 månad sedan och då bytte jag allt som har i bromsväg att göra. De som brukar vara problem med s40 modellerna jag har haft e att styrbultarna till bromsoket kärvar och därför tar dom ojämnt på mina skivor (speciellt på vänstersidan)
Senast redigerat av S40_POWER (7 oktober 2010)

17 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#30
S40_POWER skrev:
Fredri_k skrev:
ja pedalen är svampig, men tyvärr är jag helt själv, men ska jag först prova att tömma systemet på luft innan jag sätter på de nya bromsoken?

köp luftnipplar med backventil så kan du lufta de själv. Hade problem med mina bromsar för ca 1 månad sedan och då bytte jag allt som har i bromsväg att göra. De som brukar vara problem med s40 modellerna jag har haft e att styrbultarna till bromsoket kärvar och därför tar dom ojämnt på mina skivor (speciellt på vänstersidan)

bytte du allt? bromsslangar huvudbromscylinder och allt? såg idag att mina bromsslangar inte är dem finaste heller, har aldrig bytt något sånt förut är det lätt eller?

52 Inlägg
7 oktober 2010
#31
Fredri_k skrev:
S40_POWER skrev:
Fredri_k skrev:
ja pedalen är svampig, men tyvärr är jag helt själv, men ska jag först prova att tömma systemet på luft innan jag sätter på de nya bromsoken?

köp luftnipplar med backventil så kan du lufta de själv. Hade problem med mina bromsar för ca 1 månad sedan och då bytte jag allt som har i bromsväg att göra. De som brukar vara problem med s40 modellerna jag har haft e att styrbultarna till bromsoket kärvar och därför tar dom ojämnt på mina skivor (speciellt på vänstersidan)

bytte du allt? bromsslangar huvudbromscylinder och allt? såg idag att mina bromsslangar inte är dem finaste heller, har aldrig bytt något sånt förut är det lätt eller?

Nja byte inte bromscylindern eller handbromsen utan de va alla bromsslangar/rör, Nya bromsok fram/bak, Nya belägg och skivor bultar bak likadant fram bara för att allt va så rostigt. Det man ska tänka på e att kopplingen går på bromsoljan oxå så man får lufta "kopplingen" oxå. Det är ganska lätt om man har lyft. Blir lite bökigare med gamla bromsok som kärvar och om man ska kräla på backen
Senast redigerat av S40_POWER (7 oktober 2010)

17 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#32
S40_POWER skrev:
Nja byte inte bromscylindern eller handbromsen utan de va alla bromsslangar/rör, Nya bromsok fram/bak, Nya belägg och skivor bultar bak likadant fram bara för att allt va så rostigt. Det man ska tänka på e att kopplingen går på bromsoljan oxå så man får lufta "kopplingen" oxå. Det är ganska lätt om man har lyft. Blir lite bökigare med gamla bromsok som kärvar och om man ska kräla på backen

Fick du nya bultar och muttrar å hela köret till när du köpte delarna? Får man fråga vilken peng du betalade ungefär för allt?

52 Inlägg
8 oktober 2010
#33
Fredri_k skrev:
S40_POWER skrev:
Nja byte inte bromscylindern eller handbromsen utan de va alla bromsslangar/rör, Nya bromsok fram/bak, Nya belägg och skivor bultar bak likadant fram bara för att allt va så rostigt. Det man ska tänka på e att kopplingen går på bromsoljan oxå så man får lufta "kopplingen" oxå. Det är ganska lätt om man har lyft. Blir lite bökigare med gamla bromsok som kärvar och om man ska kräla på backen

Fick du nya bultar och muttrar å hela köret till när du köpte delarna? Får man fråga vilken peng du betalade ungefär för allt?

Jag köpte genom mitt arbete för dom hade rätt bra rabatt men ska kolla upp va de kostade. Jag fick beställa del för del så de blev nya muttrar/bultar och styr pinnar typ allt utan den som håller beläggen för den tog jag och blästrade och lackade den.

43 Inlägg
8 oktober 2010
#34
Jag vet inte hur det är med S40 från 96, men kan det vara så att du har en lastavkännande ventil monterad ? Isåfall kan ju den vara något att titta på.
En lastavkännande ventil fungerar ju så att den känner av hur mycket man lastat ner baken på bilen och beroende på detta så justerar den hur mycket av bromskraften som ska gå till bromsarna bak.

Jag har själv problem med ena sidan bak som tar betydligt mycket mer än den andra, då är ok, belägg och skivor bytt utan någon egentlig förändring.

17 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#35
har du kollat så att du inte ska byta huvudbromscylindern då? eftersom det andra inte verkar slitet.

Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#36
Du behöver inte köpa någon backventil för o lufta bromsarna, det räcker o öppna nipplarna o låta det droppa.

jag har själv ägt 2st V40 och en s40, samtliga hade problem med kärvande ok och glidpinnar.

Det man inte dör av gör ont.


Sök