3156
Sök

S40N T5 Klonkande bakvagn. Hjälp att lokalisera fel

1 581 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hallo!
Har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp att identifiera vad felet är.
När jag kör på riktigt gropig väg så är det STARKA klonk från bakvagnen på båda sidor.
Är det dämparna eller krängningshämmaren eller något annat stag? Hur tar jag reda på vad det är för fel så jag vet vad som ska bytas?

Bilen är en S40N T5 med nu 12 000 mil på mätaren och det är sportchassi med H&R sänkfjädrar monterat sen 2000 mil tillbaka. Antar ju att det är rätt så stor chans att dämparna är slut efter så pass många mil samt att ett fjäderbyte gjorts. Men hur tar jag reda på exakt vart felet är?

Har testat att trycka ner bilen i bak men den stabiliseras direkt efter och svajjar inte.

Om det är dämparna ska jag byta till orginal sportdämpare eller byta till annat fabrikat, typ Koni?

Tacksam för hjälp!

925 Inlägg
2 oktober 2010
#2
fellow har du klonk i bakvagn? kolla k stagen:)

Feel The Difference

1 581 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#3
Legwind skrev:
fellow har du klonk i bakvagn? kolla k stagen:)

Har ryckt i det mesta i bak men allt verkar sitta stabilt, jag hittar inget glapp iaf.

925 Inlägg
2 oktober 2010
#4
men när du känner k-stag i bakvagn har du bilen ner på alla 4 då? för de lär du ha annars känner du inget + kolla fjädrar? brustna? kollar sten under fjädrarna ?

Feel The Difference

1 581 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#5
Ingen sten någonstans och bilen var på marken när jag kolla. Fjädrarna har gått 2000 mil så inte troligt att dem är brustna.

1 581 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#6
Ingen som har några idéer? Hur tar man reda på att stötdämparna är slut förutom trycka ner bakvagnen? Vill ju kunna utesluta antingen dämpare eller kränginghshämmaren som för övrigt byttes 2006 pga klonkande bakvagn.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
3 oktober 2010
#7
skulle nog kolla lite nogrannare på fjädrarna säkert dom som låter
inte att dom är av men att dom inte ligger rätt eller att någon gummi mellanlägg mellan fjädern och skålen

Kör fort så hinner inget hända...

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
4 oktober 2010
#8
Grejen är när man köper Sportfjädrar och sätter de i orginaldämpare så sliter de ut på dämparna extra mycket för flesta orginaldämpare är inte gjorda för sportfjädrar.

Annars kolla på stabilisatorstaget.
Senast redigerat av Dani_A (4 oktober 2010)


1 581 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#9
Varit med bilen till Volvo nu som konstaterade inga läckande dämpare eller slitna bussningar.
Däremot har fjädrarna bottnat och därmed repat mellan fjädervarven och alltså det som klonkar.
Hur ska man ställa sig till detta? H&R sänkfjädrar som ska vara kortare och hårdare går alltså i botten iaf baktill efter dryga 2000 mil med orginaldämpare.

Reklamation?

Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#10
Du har nog 1års garanti på fjädrarna, men eftersom dom inte är brustna kanske det är svårt o få igenom.

Det man inte dör av gör ont.

1 581 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#11
Har dem mjuknat så är det ju för att härdningen av fjädern är felaktig.
Men Autotech skulle ringa H&R så skulle väl få svar på måndag om detta. Får jag nya så återstår problemet att dem ska bytas dock och det är över 100 mil tur/retur till Autotech där jobbet utfördes från början.
Senast redigerat av Fellow (9 oktober 2010)


Sök