Hallo! Har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp att identifiera vad felet är. När jag kör på riktigt gropig väg så är det STARKA klonk från bakvagnen på båda sidor. Är det dämparna eller krängningshämmaren eller något annat stag? Hur tar jag reda på vad det är för fel så jag vet vad som ska bytas?
Bilen är en S40N T5 med nu 12 000 mil på mätaren och det är sportchassi med H&R sänkfjädrar monterat sen 2000 mil tillbaka. Antar ju att det är rätt så stor chans att dämparna är slut efter så pass många mil samt att ett fjäderbyte gjorts. Men hur tar jag reda på exakt vart felet är?
Har testat att trycka ner bilen i bak men den stabiliseras direkt efter och svajjar inte.
Om det är dämparna ska jag byta till orginal sportdämpare eller byta till annat fabrikat, typ Koni?
men när du känner k-stag i bakvagn har du bilen ner på alla 4 då? för de lär du ha annars känner du inget + kolla fjädrar? brustna? kollar sten under fjädrarna ?
Ingen som har några idéer? Hur tar man reda på att stötdämparna är slut förutom trycka ner bakvagnen? Vill ju kunna utesluta antingen dämpare eller kränginghshämmaren som för övrigt byttes 2006 pga klonkande bakvagn.
skulle nog kolla lite nogrannare på fjädrarna säkert dom som låter inte att dom är av men att dom inte ligger rätt eller att någon gummi mellanlägg mellan fjädern och skålen
Grejen är när man köper Sportfjädrar och sätter de i orginaldämpare så sliter de ut på dämparna extra mycket för flesta orginaldämpare är inte gjorda för sportfjädrar.
Varit med bilen till Volvo nu som konstaterade inga läckande dämpare eller slitna bussningar. Däremot har fjädrarna bottnat och därmed repat mellan fjädervarven och alltså det som klonkar. Hur ska man ställa sig till detta? H&R sänkfjädrar som ska vara kortare och hårdare går alltså i botten iaf baktill efter dryga 2000 mil med orginaldämpare.
Har dem mjuknat så är det ju för att härdningen av fjädern är felaktig. Men Autotech skulle ringa H&R så skulle väl få svar på måndag om detta. Får jag nya så återstår problemet att dem ska bytas dock och det är över 100 mil tur/retur till Autotech där jobbet utfördes från början.