2993
Sök

Frågor om 945 turbo vakumslangar.

235 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#1
Böt motor i min 945 tic. Bilen är en tidig -94 med EGR. Motorn är en -98 utan EGR. Styrsystem och härva är original -94. Turbona var likadana, TD04 om jag inte läst fel. Men den nyare har uttag för tre vakumslangar och den gamla har bara en.
Frågan är nu vart dessa skall gå.
Nån som vet om nå bra tråd nånstans eller kan ta ett par foton under sin huv om det är en likadan.
Vill gärna veta vart resten av insugets vakumslangar ska gå oxå så jag kan dubbelkolla dom. Var ute o provkörde bilen nyss och den högg till som fan vid pådrag. Är det det som kallas spikning?
Och vilket drag sen då(!) antar att det handlar om skenande laddtryck. Hade inte ögonen på laddtrycksmätarn och ville inte testa igen o ha sönder nåt.
Tacksam för svar.

Tvivlare
2 266 Inlägg
30 september 2010
#2
antagligen saknar du vacuumet till wastegaten på turbon så skenladdar den och laddspärren slår i.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

235 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#3
MantaRobin skrev:
antagligen saknar du vacuumet till wastegaten på turbon så skenladdar den och laddspärren slår i.

Låter vettigt.
Har du nån aning om hur jag ska dra slangarna?

Tvivlare
2 266 Inlägg
1 oktober 2010
#4
se så vacuumslangen mellan kompressorhuset på turbon och wastegaten sitter ordentligt och är hel.

:Edit: Såhär ser de ut på min, har dock bara en på turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/8446/1001700_hwf1mm.jpg

Den ska gå till vacuumklockan på wastegaten.

Sen på insuget:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/8446/1001699_471fqn.jpg

Där nummer 1 (sett uppifrån) är till vevhusventilationen, nummer 2 är till laddtrycksmätaren och nummer 3 är till min eftermonterade dump. (Jag vet, alla ska bli röda.. smile )

Vet inte om det var till hjälp för dig, men detta är vad jag kan erbjuda smile
Senast redigerat av MantaRobin (1 oktober 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

235 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#5
Tusen tack för hjälpen. Turbona var identiska, ba att den gamla var så skitig och låg på en pall så jag såg inte att det var en vakumslang:) Så fort jag shiftat över den till nya motorn så började bilen bete sig igen.
Tack för bilderna på resten. ska kolla att allt sitter rätt i bilen när jag kommer hem från sjön. Jag har dock en till slang ovanför Nr2 på bilden och så har jag ingen EGR på nya motorn. Tror allt sitter rätt dock för bilen går som en dröm:)


Sök