3780
Sök

Mutant MT1007X basar låter illa? Dåligt steg eller felkopplat?

41 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Köpte mig ett par Mutant MT1007X basar i helgen,
och även ett Magnat edition mono 1400w slutsteg.

Slutsteget har jag tidigare erfarenhet av och presterade riktigt bra med ett par MDS Fanatic 10".
Så jag tog för givet att det skulle lira bra med dessa nya basar också, men icke sa nicke.
Basarna är parallell kopplade just nu (?), vilket skall ge 2ohm? eller är det jag som yrar?
Hur som helst så spelar det jävligt illa, låter som basarna är helt okontrollerade,
och detta hur jag än ställer steget. Vad är felet? Har sett andra spela riktigt fint med dessa basar med tanke på priset.

Lådan dom sitter i är denna: http://www.mds.se/file/product/51/MDS.F … Portad.pdf
och är kopplad såhär: (Notera att det är ett monoblock med två st par kontakter, men fortfarande bara en kanal)

http://forumbilder.se/images/0510201074121e21e.jpg

Spec på basarna:
10" 25,4cm
Impedans 4 ohm

Max rek. slutstegseffekt 500W peak
Max rek. slutstegseffekt 250W rms
Känslighet 87,9 dB 1W/1M
Frekv.omf. 35 - 2500 Hz
VAS: 20,021
Qts: 0,609
Fs: 38,542Hz
Xmax: 13,5mm
BL faktor: 12.304 Tm
Monteringsdjup 14cm

Spec på slutsteget:
Frequency response 5 Hz-300 Hz (-3 dB)
Max. power output* into 4 � 800 W
RMS power output** into 4 � 225 W
Max. power output* into 2 � 1400 W
RMS power output** into 2 � 350 W
THD 5 Hz-300 Hz (-3 dB)
Signal-to-noise ratio > 100 dB
Input sensitivity 0,4-4 V
Dimensions (W x L x D) 345 x 57 x 236 mm
Input impedance 20 kOhms
Power impedance 12 V negative ground
Weight 3,1 kg

2 ohm stable
Variable low pass 40 - 300 Hz (12 dB per octave)
Variable high pass 40 - 300 Hz (12 dB per octave)
Variable bass boost 0...12 dB at 45 Hz
Low level RCA outputs
MONO/STEREO switch
Bridge-/Tri-mode capability

HJÄLP?

Memento Mori

21 761 Inlägg
10 oktober 2010
Det borde inte låta okontrollerat tycker jag, däremot verkar avstämningen lite väl hög och lådan i minsta laget till dessa basar.

Har du testat att fasvända ena basen och lyssna om det blir bättre?

Även om man vet säkert att allting är rätt kopplat så skadar det inte att göra ett sånt test. smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
10 oktober 2010
Testa plugga igen portarna o lyssna om du tycker det låter bättre.
stämmer det på pdf-filen så är det mindre än 20L per bas, då funkar säkert sluten bättre, dessutom är qts-värdet lite högt på mutant basen för att "passa i portad låda" det brukar ha lätt för att låta bumligt/peakat med qts runt 0,6-0,7

edit: batterygeek var 30sek snabbare.
Senast redigerat av Frippe_L (10 oktober 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

stRaend
10 oktober 2010
rekommenderad volym för portad låda till EN sån bas är 40liter med 3" port på 30cm.

Så du har nog en lite för liten låda till att börja med.

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12311

edit: väldigt seg roll
Senast redigerat av stRaend (10 oktober 2010)

Designer.
1 260 Inlägg
10 oktober 2010
stRaend skrev:
rekommenderad volym för portad låda till EN sån bas är 40liter med 3" port på 30cm.

Nästan rätt, 40L, 4" port på 30cm.
ALT. sluten låda på 20L.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

21 761 Inlägg
10 oktober 2010
Qts "säger" att slutet är bättre, det håller jag helt med om, men exempelvis 50 liter avstämt till 40 Hz bör i teorin kunna spela "allround" utan besvärliga peakar. smile

41 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det borde inte låta okontrollerat tycker jag, däremot verkar avstämningen lite väl hög och lådan i minsta laget till dessa basar.

Har du testat att fasvända ena basen och lyssna om det blir bättre?

Även om man vet säkert att allting är rätt kopplat så skadar det inte att göra ett sånt test. smile

Det är lixom som om basarna slår igenom och skallrar, svårt att förklara.
Men spelade betydligt mycket högre med dom förra mds basarna utan att detta ljud uppstod!
Du får gärna förklara hur jag enklast fasvänder den ena basen?

Testa plugga igen portarna o lyssna om du tycker det låter bättre.
stämmer det på pdf-filen så är det mindre än 20L per bas, då funkar säkert sluten bättre, dessutom är qts-värdet lite högt på mutant basen för att "passa i portad låda" det brukar ha lätt för att låta bumligt/peakat med qts runt 0,6-0,7

edit: batterygeek var 30sek snabbare.

Okej, några tips på något att plugga med?
Får spel på att höra basarna bete sig på det här viset, låter inte trevligt alls.
Är som att dom slår igenom så fort det blir lite djupare bas, medans det låter GANSKA okej
när jag spelar musik med snärtigare bas som inte går lika djupt.

Kan det mao var lådan som är för liten och att det är därför dom beter sig konstigt?

Memento Mori

stRaend
10 oktober 2010
MIKK0 skrev:
stRaend skrev:

ALT. sluten låda på 20L.

läser ju som en kratta neutral

edit: ja lådan är för liten, testa sätta för någon träkloss eller något för porten/portarna så att inte det kan komma ut någon luft och se ifall det låter bättre.
Senast redigerat av stRaend (10 oktober 2010)

41 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
MIKK0 skrev:
stRaend skrev:

ALT. sluten låda på 20L.

edit: ja lådan är för liten, testa sätta för någon träkloss eller något för porten/portarna så att inte det kan komma ut någon luft och se ifall det låter bättre.

Okej, får testa detta då. Låter väldigt mystiskt att det skall göra så stor skillnad,
men nu är jag ju ingen fena på detta heller så smile Några andra idéer? Det är inte steget som är problemet tror ni?

Memento Mori

stRaend
10 oktober 2010
nej, fel "byggd" låda för dom basarna.

16 197 Inlägg
10 oktober 2010
InvR skrev:
stRaend skrev:
MIKK0 skrev:
ALT. sluten låda på 20L.

Okej, får testa detta då. Låter väldigt mystiskt att det skall göra så stor skillnad,
men nu är jag ju ingen fena på detta heller så smile Några andra idéer? Det är inte steget som är problemet tror ni?

klart att de gör STOR skillnad om lådan e fel..   

typ som att bygga en racemotor å köra med för litet sprut å fel mappning.. visst att de kanske funkar men åt helvete fel.
Senast redigerat av evilaudio (10 oktober 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Designer.
1 260 Inlägg
10 oktober 2010
Såga några runda mojängen som passar i hålen, sen sätter smältlim runt så kan du ta bort dom sen när du testat.

Blev det hög avstämning i den lådan som Drönirettab sa så blir det inte mycket att spela djupare bas med, så det är troligen det.
Fasvända gör du genom att byta plats på + och - på ena basen.
Senast redigerat av MIKK0 (10 oktober 2010)

41 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
nej, fel "byggd" låda för dom basarna.

Okej, rackarns då. Så går det om man har bråttom och ska göra allt på en dag smile
Nån som har en bra ritning på en passande sluten ALT portad låda till dessa basar?

Memento Mori

stRaend
10 oktober 2010
sluten låda = ta bort portarna / träkloss över eller i.

41 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
sluten låda = ta bort portarna / träkloss över eller i.

Så långt är jag med nu. Men skulle det räcka med att täta portarna ordentligt
eller byta ut hela främre skivan som elementen sitter i mot en sluten/helt tät?
Är lådan lagom stor då, eller ska jag passa på att bygga en helt ny för att uppnå bättre resultat?

Som sagt, ljud är inte mitt område.. Trivs bättre under huven big_smile

Memento Mori

Designer.
1 260 Inlägg
10 oktober 2010
Börja med att täta portarna och lyssna. Så slipper du förstöra lådan ifall du inte gillar ljudet.

41 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Pluggade portarna med ett par klossar utvändigt igår innan jag gick och la mig, nu låter det som det skall.
Sista gången jag slarvar med ett låd-bygge i alla fall! Tack så mycket för hjälpen smile

Nu till följdfrågan, kan nån vara vänlig att räkna ut & ta fram en ritning på en portad (får för mig att avstämningen i en portad låda passar min musiksmak bättre) ELLER sluten låda som är max 730mm bred och 310mm hög som pasar bra till dessa basar? Vore underbart om någon som är duktig på detta kunde hjälpa mig.

Mvh

Memento Mori

stRaend
12 oktober 2010
portad låda ca 2x41-42 liter:

730x310x490mm. Detta är yttermått baserat på 19mm material tjocklek. I mitten av lådan så sätter du en vägg som delar upp lådan till två lådor. I varje låda sätter du en 4" port 30cm lång.

Detta kanske inte är optimalt men det är enligt dom rekommendationer som finns smile

2 914 Inlägg
12 oktober 2010
installationen gör över 80% av ljudet så kan inte annat än hålla med dig än en gång smile

evilaudio skrev:
InvR skrev:
stRaend skrev:

klart att de gör STOR skillnad om lådan e fel..   

typ som att bygga en racemotor å köra med för litet sprut å fel mappning.. visst att de kanske funkar men åt helvete fel.

41 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
portad låda ca 2x41-42 liter:

730x310x490mm. Detta är yttermått baserat på 19mm material tjocklek. I mitten av lådan så sätter du en vägg som delar upp lådan till två lådor. I varje låda sätter du en 4" port 30cm lång.

Detta kanske inte är optimalt men det är enligt dom rekommendationer som finns smile

Tack och bock!

Memento Mori

Sök