Hey.. Min 740 GL -90 blöddrar när man ska varva upp den ifrån botten, när den väl är uppe i varv är den pigg men vägen dit är nästan omöjlig. Helt org. Ska byta filter och rem och tändstift i vinter, kan det vara något av dom sakena som orsakar det?
/Marcus
Senast redigerat av Lille_Skorpan (4 september 2010)
Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)
Det går ju att mäta upp givare och löda om relän om man har dåligt med pengar. lmm och lambdasond kan man testa genom att koppla ur kontakten. Tjuvluft kan man kolla med en burk startspray som man spreyar med när bilen är igång och märker man att motorns varvtal ändras så har man tjuvluft. Insugspackningen kan vara svår att märka skillnad med startspary, min hade också lite orolig tomgång och det blev mycket bättre när packningen blev bytt.
Du har en felsökningsdosa som sitter vid vänstra fjäderbenet, en svart sak ca 5x3x4 stor kanske. Lyft av locket på den så har du sex olika kontakter. Har man vanlig sugmotor så ska minstt två vara inkopplade, nr 2 och 6. 6 är till tändning och 2 till bränslesystem. Du har en sladd med en stickkontakt på som sitter fast i locket på dosan, ta loss den och stick ner den i önskat stift, sätt på tändningen och håll in knappen 2 sekunder. Då blinkar dioden ut koden. Koden blinkas ut i tre intervall, t.ex. blink-blink, mellanrum, blink, mellanrum, blink-blink-blink ( 2-1-3 ). Får du 1-1-1 är allt ok på den kontakten. Får du en felkod antecknar du den, sen trycker du knappen 2 sekunder till för att se om det finns någon mer felkod. Får du en till så antecknar du och trycker in knappen 2 sek till för att kolla en eventuell tredje felkod. Det lagras max tre koder per kontakt. Inna du tar ur kontakten slår du av tändningen!
Upprepa samma sak med den andra kontakten och får du koder skriver du upp dom här så tolkar vi dom
Du har en felsökningsdosa som sitter vid vänstra fjäderbenet, en svart sak ca 5x3x4 stor kanske. Lyft av locket på den så har du sex olika kontakter. Har man vanlig sugmotor så ska minstt två vara inkopplade, nr 2 och 6. 6 är till tändning och 2 till bränslesystem. Du har en sladd med en stickkontakt på som sitter fast i locket på dosan, ta loss den och stick ner den i önskat stift, sätt på tändningen och håll in knappen 2 sekunder. Då blinkar dioden ut koden. Koden blinkas ut i tre intervall, t.ex. blink-blink, mellanrum, blink, mellanrum, blink-blink-blink ( 2-1-3 ). Får du 1-1-1 är allt ok på den kontakten. Får du en felkod antecknar du den, sen trycker du knappen 2 sekunder till för att se om det finns någon mer felkod. Får du en till så antecknar du och trycker in knappen 2 sek till för att kolla en eventuell tredje felkod. Det lagras max tre koder per kontakt. Inna du tar ur kontakten slår du av tändningen!
Upprepa samma sak med den andra kontakten och får du koder skriver du upp dom här så tolkar vi dom
Såja, nu har jag fått tummen ur röven och kollat om det är några felkoder..
Var 2 st inkopplade. 2an och 6an.
På 2an fick jag 1-1-1 och det är okej va? På 6an fick jag 2-2-4 alla tre gångerna jag skulle göra i samma svep( utan att vrida av nyckeln altså)
Så om någon snäll själ vill tolka dem så är det fritt fram Ska även såklart googla runt och kolla lite och se om det blir något resultat
Peace out /Marcus
EDIT: Kollade upp det lite snabbt och det stod Motortempsignal.. Vad kan detta vara?
Senast redigerat av Lille_Skorpan (16 september 2010)
Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)
Okej, de är alltså tändsystemet som reagerat ( kontakt 6 ). Stämmer mycket riktigt att 2-2-4 är kylvätsketempgivare defekt. Motorn ska då gå på 60 grader celsius inställning permanent.
Lossa då batterpolerna, lossa kontakten på databoxen till tändningen. Lossa skruven på kontaktstycket och vik skyddet uppåt. Dra ut de två plastkammarna som pluggar igen kontrollhålen. Hålen är numrerade. Mät aldrig i kontakterna framifrån, utan för alltid in mätare genom dessa hål på sidan.
Ohm-mät mellan hål 2 och stomme ( jord ). Mät med KALL motor så du vet vätskans temperatur, alltså ungefär samma som omgivningen... Vid 10 grader så ska mätaren visa ca 3800 ohm, 20 grader ca 2400ohm . Är det väldigt fel så är tempmätaren defekt. Visas inget har du förmodligen kabelbrott.
Tempmätaren sitter under insuget inskruvad i topplocket. Töm helst kylarvätskan först annars kommer det rinna ur där. Tempmätaren har en sexkantsmutter av mässing storlek 20- nånting, med en tvåpolig kontakt i mitten. Kontakten brukar vara svart på dessa vill jag minnas.