3314
Sök

Hur lossa tändstiften på Audi A4 1996

1 302 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Jag var ute för ett tag sedan för att skruva bort tändstiften på bilen för tänkte byta dem emot nya då det inte gjorts så länge jag har haft bilen alltså på tre år.

Men tändhattarn till tändstiften verkade ha slagit rot för jag klarade inte att få loss dem trots att man slet och drog.

Min fråga till er är nu alltså hur får man loss tändhattarna från tändstiften är det bara att dra eller kan man använda sig av något för att ta bort dem?

Mycket tacksam för svar. smile

1 302 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
Ingen som vet eller har tips ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 oktober 2010
Nu vet jag inte va du har för motor i Ådin, men det kan ju tänkas att motorn har en spole/cylinder...Då brukar dessa vara fastskruvade i toppen, alternativt att det sitter en spolmodul med 4 separat utgångar någonstans utanför motorn. "Tändhattarna" skall sitta "löst", o eftersom du inte får loss de är min gissning att du missat att lossa något...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
15 oktober 2010
fegge_89 skrev:
Hej!

Jag var ute för ett tag sedan för att skruva bort tändstiften på bilen för tänkte byta dem emot nya då det inte gjorts så länge jag har haft bilen alltså på tre år.

Men tändhattarn till tändstiften verkade ha slagit rot för jag klarade inte att få loss dem trots att man slet och drog.

Min fråga till er är nu alltså hur får man loss tändhattarna från tändstiften är det bara att dra eller kan man använda sig av något för att ta bort dem?

annars finns det verktyg för att just lossa tändhatten. ser ut som en skruvmejsel med ring längst ner smile

1 302 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
mk2_power skrev:
fegge_89 skrev:
Hej!

annars finns det verktyg för att just lossa tändhatten. ser ut som en skruvmejsel med ring längst ner smile

Vart får man tag på ett sådant verktyg?
Min motor är en 1,6litare, fyrcylindrig.
Senast redigerat av fegge_89 (15 oktober 2010)

13 Inlägg
15 oktober 2010
1.6an har vad jag vet likadana som jag hade i min 1.8t och dom sitter med 1-2 torx var och sen är det bara att rycka till så kommer dom.

888 Inlägg
15 oktober 2010
1,6an är en vanlig 8 ventils motor och är inte samma som 1,8T, 1,8an har separata tändspolar medans 1,6an har tändkablar och fördelarlock.

296 Inlägg
15 oktober 2010
om det är 1.8t motorn så sitter tändspolarna fast i ventil kåpan med en insex skruv på varje, efter det är det bara att dra upp dom rakt upp var och en för sej smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
15 oktober 2010
fegge_89 skrev:
mk2_power skrev:
fegge_89 skrev:
Hej!

Vart får man tag på ett sådant verktyg?
Min motor är en 1,6litare, fyrcylindrig.

finns på biltema smile

Sök