2752
Sök

Vad för turbo motor vid regbes. av volvo 240 -75

Fölkesberg
163 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#1
ja vad vad ska ja ha för turbomotor i en volvo 242 -75 vid regestreringbes. går ju med en 230ft med hk men nm stämmer ju inte.. någon som har tipps på vad som skulle gå`??

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 oktober 2010
#2
Tbtommy skrev:
ja vad vad ska ja ha för turbomotor i en volvo 242 -75 vid regestreringbes. går ju med en 230ft med hk men nm stämmer ju inte.. någon som har tipps på vad som skulle gå`??

Vad är max hk och nm du kan ha då? är det inte typ 200hk och 231 nm?
Isf är det bara ta en b230fk, har ju 135hk och 230 nm.
mvh
Senast redigerat av _Performance_ (14 oktober 2010)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

234 Inlägg
14 oktober 2010
#3
Saab 9000 2.0T 150hk motor går det ju bevisligen att regbesiktiga med utan problem? smile

Mvh Eric.


230 Inlägg
14 oktober 2010
#4
volvo tillåter 220 hk o 275 nm, Med ventilerade bromsskivor fram o 1031 bakaxel!


415 Inlägg
14 oktober 2010
#5
Nu funkar en b230ft men om den hade varit för stark hade du kunnat ställa ner laddtryck och bänka motorn iom att det är en 75:a och saknar avgaskrav. Du kan med andra ord koka ihop vad som helst som inte går över 220 hk och 275 nm om du orkar byta bakaxel och bromsskivor. Bromspapper kan ju va lite drygt att skaffa så det är ju enklare att säga att det är en original ft.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Fölkesberg
163 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#6
Super40 skrev:
Nu funkar en b230ft men om den hade varit för stark hade du kunnat ställa ner laddtryck och bänka motorn iom att det är en 75:a och saknar avgaskrav. Du kan med andra ord koka ihop vad som helst som inte går över 220 hk och 275 nm om du orkar byta bakaxel och bromsskivor. Bromspapper kan ju va lite drygt att skaffa så det är ju enklare att säga att det är en original ft.

asså? men en ft har la för mycket nm eller?? har den inte det?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 oktober 2010
#7
Ta en FK då

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

820 Inlägg
14 oktober 2010
#8
"lätt-trycksfemman" då? 2.5/2.4T? Dem ligger väl inom gränserna bägge två?

Om man säger

415 Inlägg
15 oktober 2010
#9
Tbtommy skrev:
Super40 skrev:
Nu funkar en b230ft men om den hade varit för stark hade du kunnat ställa ner laddtryck och bänka motorn iom att det är en 75:a och saknar avgaskrav. Du kan med andra ord koka ihop vad som helst som inte går över 220 hk och 275 nm om du orkar byta bakaxel och bromsskivor. Bromspapper kan ju va lite drygt att skaffa så det är ju enklare att säga att det är en original ft.

asså? men en ft har la för mycket nm eller?? har den inte det?

Nej det har den inte om man byter skivor och bakaxel.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Fölkesberg
163 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#10
Super40 skrev:
Tbtommy skrev:
Super40 skrev:
Nu funkar en b230ft men om den hade varit för stark hade du kunnat ställa ner laddtryck och bänka motorn iom att det är en 75:a och saknar avgaskrav. Du kan med andra ord koka ihop vad som helst som inte går över 220 hk och 275 nm om du orkar byta bakaxel och bromsskivor. Bromspapper kan ju va lite drygt att skaffa så det är ju enklare att säga att det är en original ft.

asså? men en ft har la för mycket nm eller?? har den inte det?

Nej det har den inte om man byter skivor och bakaxel.

okej du e säker eller för har en polare som har sfro boken o han har kollat o som han kan läsa av det så e det för mkt ändå. :S men ja e osäker. därför slängde ja in frågan här

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
17 oktober 2010
#11
Tbtommy skrev:
Super40 skrev:
Tbtommy skrev:

asså? men en ft har la för mycket nm eller?? har den inte det?

Nej det har den inte om man byter skivor och bakaxel.

okej du e säker eller för har en polare som har sfro boken o han har kollat o som han kan läsa av det så e det för mkt ändå. :S men ja e osäker. därför slängde ja in frågan här

Men varför inte ta en FT/FK motor , dit med en Wastegate från en lättryckare?
Då har du ju 135HK och 230 Nm smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Fölkesberg
163 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#12
_Performance_ skrev:
Tbtommy skrev:
Super40 skrev:

Nej det har den inte om man byter skivor och bakaxel.

okej du e säker eller för har en polare som har sfro boken o han har kollat o som han kan läsa av det så e det för mkt ändå. :S men ja e osäker. därför slängde ja in frågan här

Men varför inte ta en FT/FK motor , dit med en Wastegate från en lättryckare?
Då har du ju 135HK och 230 Nm smile

a men dom bänkar ju inte maskinen eller? så dom måste kunna utgå från original papparena på den motorn ja sätter i ?? så om ja säger att ja gjort massa annat för att strypa ner den så vet dom la inte det?
men ja kan han fel oxå :S nybörjare på detta ämne nu så. för det e så att ja har köpt en 242 -75 med en FT motor i o kompisen har en 142 som han oxå ska reg.bes. o han funderar på att ta en vanlig b230 förgasare o sätta i o hoppas dom skriver bara bytt motor i papperna o inte till vilken sorts motor.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
17 oktober 2010
#13
Tbtommy skrev:
_Performance_ skrev:
Tbtommy skrev:

okej du e säker eller för har en polare som har sfro boken o han har kollat o som han kan läsa av det så e det för mkt ändå. :S men ja e osäker. därför slängde ja in frågan här

Men varför inte ta en FT/FK motor , dit med en Wastegate från en lättryckare?
Då har du ju 135HK och 230 Nm smile

a men dom bänkar ju inte maskinen eller? så dom måste kunna utgå från original papparena på den motorn ja sätter i ?? så om ja säger att ja gjort massa annat för att strypa ner den så vet dom la inte det?
men ja kan han fel oxå :S nybörjare på detta ämne nu så. för det e så att ja har köpt en 242 -75 med en FT motor i o kompisen har en 142 som han oxå ska reg.bes. o han funderar på att ta en vanlig b230 förgasare o sätta i o hoppas dom skriver bara bytt motor i papperna o inte till vilken sorts motor.

Jo jag är oxå nybörjare på det här ämnet. Så vet inte hur det går till exakt när man reg besiktar. Men för att slippa byta bromsar och de, ska det gå med b230fk som är helt original.  För har en kompis han har en 240-76 och den är reggad med B230fk. OCh tror det står i papprerna att det är en turbo. men ska inte säga säkert

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Fölkesberg
163 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#14
_Performance_ skrev:
Tbtommy skrev:
_Performance_ skrev:

Men varför inte ta en FT/FK motor , dit med en Wastegate från en lättryckare?
Då har du ju 135HK och 230 Nm smile

a men dom bänkar ju inte maskinen eller? så dom måste kunna utgå från original papparena på den motorn ja sätter i ?? så om ja säger att ja gjort massa annat för att strypa ner den så vet dom la inte det?
men ja kan han fel oxå :S nybörjare på detta ämne nu så. för det e så att ja har köpt en 242 -75 med en FT motor i o kompisen har en 142 som han oxå ska reg.bes. o han funderar på att ta en vanlig b230 förgasare o sätta i o hoppas dom skriver bara bytt motor i papperna o inte till vilken sorts motor.

Jo jag är oxå nybörjare på det här ämnet. Så vet inte hur det går till exakt när man reg besiktar. Men för att slippa byta bromsar och de, ska det gå med b230fk som är helt original.  För har en kompis han har en 240-76 och den är reggad med B230fk. OCh tror det står i papprerna att det är en turbo. men ska inte säga säkert

okej hittade detta på sfro´s hemsida kanske något till hjälp tongue

Volvo 240/260    147 DIN/231 Nm    Bakaxel 1031
Volvo 240/260    147 DIN/275 Nm   
Volvo 240/260    162 DIN/275 Nm    Vent bromsskivor fram, bakaxel 1031

varför det finns 3 olika 240 modeller ??

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
17 oktober 2010
#15
Tbtommy skrev:
_Performance_ skrev:
Tbtommy skrev:

a men dom bänkar ju inte maskinen eller? så dom måste kunna utgå från original papparena på den motorn ja sätter i ?? så om ja säger att ja gjort massa annat för att strypa ner den så vet dom la inte det?
men ja kan han fel oxå :S nybörjare på detta ämne nu så. för det e så att ja har köpt en 242 -75 med en FT motor i o kompisen har en 142 som han oxå ska reg.bes. o han funderar på att ta en vanlig b230 förgasare o sätta i o hoppas dom skriver bara bytt motor i papperna o inte till vilken sorts motor.

Jo jag är oxå nybörjare på det här ämnet. Så vet inte hur det går till exakt när man reg besiktar. Men för att slippa byta bromsar och de, ska det gå med b230fk som är helt original.  För har en kompis han har en 240-76 och den är reggad med B230fk. OCh tror det står i papprerna att det är en turbo. men ska inte säga säkert

okej hittade detta på sfro´s hemsida kanske något till hjälp tongue

Volvo 240/260    147 DIN/231 Nm    Bakaxel 1031
Volvo 240/260    147 DIN/275 Nm   
Volvo 240/260    162 DIN/275 Nm    Vent bromsskivor fram, bakaxel 1031

varför det finns 3 olika 240 modeller ??

Finns 3 olika sätt att besikta om man säger så. Beroende på hur många hästar du ska ha i bilen.
147DIN/231Nm är precis vad en b230FK har. så du behöver bara byta till 1031 Axel. för att få den reggad med den motorn. Har aldrig vart med om att dom tittat om du har den axeln.
Ska du ha mer än 147DIN/231Nm måste du byta till andra bromsar och så.
Jag själv ska regga min 745 Turbo med en B230FK till sommaren och då är det att slänga i motorn sen regga den. Ska testa utan 1031 axel för dom kommer inte märka att man har nån annan.
Hoppas ja vart till nån hjälp

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Fölkesberg
163 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#16
_Performance_ skrev:
Tbtommy skrev:
_Performance_ skrev:

Jo jag är oxå nybörjare på det här ämnet. Så vet inte hur det går till exakt när man reg besiktar. Men för att slippa byta bromsar och de, ska det gå med b230fk som är helt original.  För har en kompis han har en 240-76 och den är reggad med B230fk. OCh tror det står i papprerna att det är en turbo. men ska inte säga säkert

okej hittade detta på sfro´s hemsida kanske något till hjälp tongue

Volvo 240/260    147 DIN/231 Nm    Bakaxel 1031
Volvo 240/260    147 DIN/275 Nm   
Volvo 240/260    162 DIN/275 Nm    Vent bromsskivor fram, bakaxel 1031

varför det finns 3 olika 240 modeller ??

Finns 3 olika sätt att besikta om man säger så. Beroende på hur många hästar du ska ha i bilen.
147DIN/231Nm är precis vad en b230FK har. så du behöver bara byta till 1031 Axel. för att få den reggad med den motorn. Har aldrig vart med om att dom tittat om du har den axeln.
Ska du ha mer än 147DIN/231Nm måste du byta till andra bromsar och så.
Jag själv ska regga min 745 Turbo med en B230FK till sommaren och då är det att slänga i motorn sen regga den. Ska testa utan 1031 axel för dom kommer inte märka att man har nån annan.
Hoppas ja vart till nån hjälp

okej fan tack för hjälpen. tongue men om någon som har besiktat o så vet något kan la slänga in lite kommentarer ändå tongue
lycka till med bes tongue


Sök