2798
Sök

Konvertera om dimljus till hellysen?!

69 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Hej
tycker det är så fjuttigt att ha två stora runda lysen som dimmljus som det är på subarun, tänkte göra om dessa till hel lysen.
Vad krävs för att göra detta, byta lampa, måste man sätta dit något som förstärker strömmen eller liknande?
Om man nu gör detta säger dom nått om det på besiktningen?
tack på förhand

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 oktober 2010
fegge99 skrev:
Hej
tycker det är så fjuttigt att ha två stora runda lysen som dimmljus som det är på subarun, tänkte göra om dessa till hel lysen.
Vad krävs för att göra detta, byta lampa, måste man sätta dit något som förstärker strömmen eller liknande?
Om man nu gör detta säger dom nått om det på besiktningen?
tack på förhand

Vet inte men kan tänka mig att du får koppla dom till dom vanliga helljusen via ett relä eller så så att dom bara fungerar på helljus. Tror att dom då fungerar som två vanliga extraljus.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

69 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
till dimmljusen som dom är nu så trycker jag bara på en knapp, tänkte att jag fortfarande kunde ha dom på knappen, bara att jag byter lampor eller vad man nu ska göra?!

-.-
383 Inlägg
17 oktober 2010
Lampan är oftast samma som på ett extraljus. Typ H1 eller H3 ingen skillnad. En 55W lampa drar lika mycket ström oavsett vad den sitter i för strålkastare.
Är det ljusbilden du vill ändra måste du byta hela strålkastaren.

Edit: tror inte bilprovningen gillar att du kan slå på extraljus med dimljus-knappen. Extraljus får endast kopplas så att de lyser ihop med helljus.
Senast redigerat av JonasK (17 oktober 2010)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

159 Inlägg
17 oktober 2010
Dimljuset lyser ju som det är konstruerat oavsett vilken lampa du har i, om du vill ha det som extraljus får du ju antingen byta ut insatsen till någon som sprider bättre, men jag tvivlar på att det finns, det du kan göra är ju hitta extraljus som passar i hålen och möjligtvis modifiera lite...

Om det är en Subaru så brukar dom ju ha ganska stora Dimljus, så borde inte va så svårt och hitta...

MVH Tallriksmodellen

612 Inlägg
17 oktober 2010
Värt att tänka på att lågt placerade extraljus inte gör så stor nytta. Dom lyser mest upp marken nära bilen, vilket bländar dig och gör att du ser sämre långt bort...

Sök