3732
Sök

Köpråd: Bil under 20k, studentekonomi

1 482 Inlägg
18 oktober 2010
Service. Oavsett hur "bra" en bil är så är servicen avgörande samt VEM som servat den.

BLT Service
Theracords Music Label

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 oktober 2010
Elobee skrev:
Andromeda skrev:
Ett gott råd på vägen (no pun intended smile):

Om du har en budget på 20k tycker jag att du ska lägga 10k på bilen. Du skriver att du inte kan göra något vid bilen själv (vilket förresten ger bra tillfällen att lära sig, det svåra är oftast att få loss fastrostade muttrar). Bilar går sönder, så är det bara. Du kan nästan räkna med att du behöver åtgärda något vid besiktning på en 15 år gammal bil, och att saker som kan förorsaka driftstopp kommer att uppstå. Det är också lätt att glömma bort sådana saker som att bilen kanske behöver nya däck, en rätt stor kostnad om bilen har stora fälgar.

Satsa på en 740 med original fälgstorlek eller något liknande, för 10k. Då har du ju 10k kvar som buffert utifall något behöver repareras.

Fast en 740 drar ju bra mycket mer än en Honda, jag vill ha en bil som drar så lite som möjligt.

Bränslekostnaden är en mycket liten del i totalkostnaden för att äga en bil, speciellt om man inte kör så mycket. 740 var bara ett förslag eftersom den är förhållandevis enkel att arbeta med själv, och det finns tonvis med delar billigt på skroten.

13 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Andromeda skrev:
Elobee skrev:
Andromeda skrev:
Ett gott råd på vägen (no pun intended smile):

Om du har en budget på 20k tycker jag att du ska lägga 10k på bilen. Du skriver att du inte kan göra något vid bilen själv (vilket förresten ger bra tillfällen att lära sig, det svåra är oftast att få loss fastrostade muttrar). Bilar går sönder, så är det bara. Du kan nästan räkna med att du behöver åtgärda något vid besiktning på en 15 år gammal bil, och att saker som kan förorsaka driftstopp kommer att uppstå. Det är också lätt att glömma bort sådana saker som att bilen kanske behöver nya däck, en rätt stor kostnad om bilen har stora fälgar.

Satsa på en 740 med original fälgstorlek eller något liknande, för 10k. Då har du ju 10k kvar som buffert utifall något behöver repareras.

Fast en 740 drar ju bra mycket mer än en Honda, jag vill ha en bil som drar så lite som möjligt.

Bränslekostnaden är en mycket liten del i totalkostnaden för att äga en bil, speciellt om man inte kör så mycket. 740 var bara ett förslag eftersom den är förhållandevis enkel att arbeta med själv, och det finns tonvis med delar billigt på skroten.

Så du argumenterar alltså emot de andra som säger att Honda Civic är en väldigt pålitlig bil som i princip bara går och går och går utan något meckande?

Allting som kostar pengar med bilen har betydelse för någon med studentekonomi. En bil med låg bränsleförbrukning resulterar ganska uppenbart i flera tusenlappar mindre driftskostnader än en bil med hög bränsleförbrukning om man utgår från att båda är lika pålitliga.
Senast redigerat av Elobee (18 oktober 2010)

6 632 Inlägg
18 oktober 2010
Elobee skrev:
Malheus skrev:
CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Civic_1_5_Vtec_Nybytt_kamrem_99_Rostfri_28950179.htm?ca=23_8&w=3

Skulle satsa på den, den rullar långt dagligen alltså mindre korta sträckor ( Korta sträckor är inte bra för bilen ). Plus att det är ny kamrem på

1.5an är både snål och billig att äga, sen är framhjulsdrift ett plus om man är ovan speciellt på vintern.

http://www.blocket.se/vastmanland/Honda … 11&w=3

Om du jämför dem två, varför är den CHEEVA länkade ett bättre köp? Ursäkta min okunskap

edit: CHEEVA's http://www.blocket.se/sodermanland/Hond … _8&w=3

Den CHEEVA tipsade om har nybytt kamrem ( Kostar hyfsat att lämna in, ännu dyrare om den går av )
Bilen är nyservad och har genomgått en underredsbehandling ( Rostskydd under bilen ). Och du får även med en servicebok, mycket viktigt.

De/Dem

13 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
@Malheus: Den bilen är redan utesluten men tack ändå, bra att veta lite vad som kan vara bra att hålla utkik lägga efter vid köp av bil smile De bilar som är högaktuella finns längst ner på sidan 1.

Eller om jag citerar mig själv:
Elobee skrev:
Har nu lyckats välja ut 4 bilar jag väljer mellan, alla är samma modell och från samma årtal, nu behöver jag er hjälp igen för det där sista smile

http://www.blocket.se/vasterbotten/Hond … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 11&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Hond … 11&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Honda_Civic … 11&w=3

Kostnaden är viktig, men det är också den uppskattade sannolikheten (utifrån den information som finns tillgänglig) för att bilen ska strula. Strunta i det kosmetiska för tillfället, det får jag väga in i efterhand. Det är pris/pålitlighet som är det relevanta nu dvs.

Motivering till erat val uppskattas och om ni orkar skulle det uppskattas med lite rankingar mellan några av bilarna ni tycker är bästa köpet sett till pris/pålitlighet.

Edit: Något särskilt jag bör fråga efter när jag väl ringer till ägaren för att diskutera?

Borde jag ringa och fråga ägarna om bilarna är servade innan det går att säga närmare? Den första bilen ska vara servad senast vintern 2010 vilket låter lovande då, den sista står ju "plus en service" så jag antar att den servats en gång? Men de andra vet jag ju inte.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2010
Var bor du? Bilarna är ju utspridda över hela landet. Välj en bil som är på hyfsad längd från där du är.

Sedan är jag skeptisk till när "säljaren" heter Honda, det låter som en sån förmedlare. OM du ringer på en sån så säger du att du "är intresserad av bilen". Då säger kanske personen i andra ändan "vilken bil?" och det betyder att han /hon har flera annonser ute=tveksamt då den riktiga säljaren inte kan berätta bilens status.
Senast redigerat av caromania (18 oktober 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

237 Inlägg
18 oktober 2010
Jag hade lätt tagit den blå hondan som hade gått 8000mil. Vad gäller rovern så aldrig i livet engelskt krapp. Pruta ner den till 14000kr så har du en bil som bara går och går.

13 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
caromania skrev:
Var bor du? Bilarna är ju utspridda över hela landet. Välj en bil som är på hyfsad längd från där du är.

Sedan är jag skeptisk till när "säljaren" heter Honda, det låter som en sån förmedlare. OM du ringer på en sån så säger du att du "är intresserad av bilen". Då säger kanske personen i andra ändan "vilken bil?" och det betyder att han /hon har flera annonser ute=tveksamt då den riktiga säljaren inte kan berätta bilens status.

Bor utanför stockholm. Så den röda med säljaren "Honda" är den som är närmast. Inte haft det i åtanke så mycket, det är ju förstås ganska relevant vart bilarna befinner sig...

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2010
Elobee skrev:
caromania skrev:

Bor utanför stockholm. Så den röda med säljaren "Honda" är den som är närmast. Inte haft det i åtanke så mycket, det är ju förstås ganska relevant vart bilarna befinner sig...

Ja inte ska du åka mer än max nån timme för att kolla på dussinbilar. Ge det någon vecka så dyker fler annonser upp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök