3574
Sök

S-slangen i värmepaketet är ljummen - Får lite värme i bilen.

407 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#1
S-slangen i värmepaketet är ljummen.  Vad är det för fel?
Jag får typ inge värme i bilen. Bara jätte lite värme i kupén.

Vad kan det vara som stryper värmen?
Jag har normalt glykol i kylaren.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
21 oktober 2010
#2
Vad för bil?


407 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#3
Volvo 740

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 oktober 2010
#4
Kolla att wiren vrider armen på värmekranen hela vägen till sitt ändläge, annars byt värmekran.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

407 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#5
hotrodder skrev:
Kolla att wiren vrider armen på värmekranen hela vägen till sitt ändläge, annars byt värmekran.

Den vrider iallafall.

Men går det inte laga värmekranen?

Det är blött på golvet lite.
Senast redigerat av Diesel_77 (21 oktober 2010)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 oktober 2010
#6
Diesel_77 skrev:
hotrodder skrev:
Kolla att wiren vrider armen på värmekranen hela vägen till sitt ändläge, annars byt värmekran.

Den vrider iallafall.

Men går det inte laga värmekranen?

Nope! rätt vanligt att den havererar med dålig värme som resultat. Eftersom slangen bara blir ljummen har du ingen cirkulation i kranen/värmepaketet. Värmekranen "by-passar" vattnet när värmen är avstängd = slangarna är alltid heta.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

407 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#7
hotrodder skrev:
Diesel_77 skrev:
hotrodder skrev:
Kolla att wiren vrider armen på värmekranen hela vägen till sitt ändläge, annars byt värmekran.

Den vrider iallafall.

Men går det inte laga värmekranen?

Nope! rätt vanligt att den havererar med dålig värme som resultat. Eftersom slangen bara blir ljummen har du ingen cirkulation i kranen/värmepaketet. Värmekranen "by-passar" vattnet när värmen är avstängd = slangarna är alltid heta.

Okej, då är det den som är fel på. Är den lätt att ta bort? Såg att den var monterad fast i torpedväggen.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 oktober 2010
#8
Allt e rellativt... tre slangar, en wire och några småskruvar. Sen beror det väl på hur stora fingrar och vig man är.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

407 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#9
hotrodder skrev:
Allt e rellativt... tre slangar, en wire och några småskruvar. Sen beror det väl på hur stora fingrar och vig man är.

Men rinner inte glykolen ut då?

402 Inlägg
22 oktober 2010
#10
Har exakt samma fenomen på min 740 som jag precis skaffat. motortempen är bra o så men det kommer bara ljummen, nästan kall luft från kupéfläkten så i vinter blir det inte roligt isf.
Har aldrig meckat med värmepaketen så skriv gärna mer vad det kan vara.

//Jocke

Motborgare
1 099 Inlägg
22 oktober 2010
#11
Diesel_77 skrev:
hotrodder skrev:
Allt e rellativt... tre slangar, en wire och några småskruvar. Sen beror det väl på hur stora fingrar och vig man är.

Men rinner inte glykolen ut då?

Du kan klämma ihop värmeslangen på motorsidan med en svetstång, eller dylikt, så rinner inte så många droppar ut.

-- K


Sök