4625
Sök

Monterat 5st 65w xenon extra lampor på en volvo fh16, nu lyser bara 3?

260 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej. Jag har bytat ut 5stycken 100w halogen bosh som satt på taket på lastbilen mot ett par 65w xenon
Jag klippte bara och skarva ihop kablarna med dom nya lamporna, (var noga med + och jord) är väl noga på xenon..

jag fick ett sjukt ljus, allt var frid och fröjd. men efter ett par tar så lös inte 2st? bara 3 som som lyste..
klättra upp på taket och vicka lite på en av dom och blinka med heljuset dom hoppa ena igång men den sista var död. Har inte vart uppe och mätt någon ström/spänning men min fundering går ju kring reläna?

en bekant påstår att xenon ska dra mycket mer ström vid startögonblicket, sant?

dom 100wattarna som satt där innan hade volvo själva monterat och har fungerar klockrent.. rollsmile

Så, kan dom dra för mycket ström så att alla inte orkar hoppa igång? för xenon slocknar ju direkt när den inte får den spänning/ström den ska ha.. Får väl pröva att löda kablarna så jag säker på 100% kontakt och sen krympslang..?

förslag? //


7 277 Inlägg
20 oktober 2010
#2
Förmodligen så har det kommit in fukt i skarvarna.
Kolla säkringarna först, om dom är hela så går du upp och mäter på anslutningen till drivdonet.
Ingen spänning där så tar du isär skarven och mäter.

Eftersom ena hoppa igång så har du förmodligen fått in fukt i skarven bara. VÄLDIGT lätt hänt.


Mr_Aira
105 Inlägg
20 oktober 2010
#3
hade liknande problem med att mina blinkade bara men tändes inte, så jag bytte säkring över relät till 30a sen bytte jag till grövre kablar och problemet försvann.


260 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#4
Det är en säkring till alla 5 lampor, så den är ju hel eftersom 3stycken lyser. och jag använde en sådan skarv du kunde krympa ihop precis som en krympslang. Kan det verkligen gått in fukt där så fort tro?
Dom sitter ju inte precis skyddat.. lösning? ska man löda och en krympslang eller hur ska man lösa det? volvo hade gjort samma som jag.. för mig känns det inte som fukt då bör väl säkringen gå?

Mr_Aira skrev:
hade liknande problem med att mina blinkade bara men tändes inte, så jag bytte säkring över relät till 30a sen bytte jag till grövre kablar och problemet försvann.

Dom här blinkar inte, får man väl den och lysa till så lyser den också.. Sen har det ju fungerat innan på den säkringen jag har i nu till alla 5 lysen? och tror nog det sitter kablar som räcker till eftersom det suttit 5st 100w som har fungerat..
Senast redigerat av Krink (20 oktober 2010)


7 277 Inlägg
20 oktober 2010
#5
Kommer fukt in så ärjar kontaktytan och ingen ström passerar så nej, ingen säkring går sönder.
Ja det kan komma in så lätt.

Bäst är att löda och dra krympslang över.
Fick göra om en kontakt 3 gånger förut på en volvo. Använde såna skarver med krympslang, vulktejp och ejtelp på.
Den klarade iaf sig inte, slutade med att jag lödde ihop skiten och drog över med vulk- samt eltejp.
Fungerat i över ett år nu.


1 045 Inlägg
24 oktober 2010
#6
testa byt ballast från dom som inte funkar till en som funkar då ser du om det är trasigt,

verkar alla funka kolla över kopplingarna och stoppa in större relä,

65w/70w håller inte ricktigt i kylan vi har så skulle rekomendera stoppa 55w så det håller i längden,,
blir dyrt att felsöka och byta lamport hela tiden wink


35 Inlägg
25 oktober 2010
#7
På mammas bil vart jag satt 3st 50w så måste man ibland flasha med dem 3gånger eller så för att en lampa som krånglar ska gå igång. Men de 2andra funkar alltid. Detta är bara när det är kallt ute.

106 Inlägg
25 oktober 2010
#8
Att man måste flasha beror oftast på spänningsfall till ballasten, ev. också på högspänningen till lampan.
Det är viktigt att ledningarna till ballasten är av rätt storlek då dessa är strömkrävande. Blir det spänningsfall till ballasten i tändögonblicket orkar inte lampan att få gasen att brinna. Även längden på högspänningskabeln bör inte överstiga 2 m

  mvh  Bosse

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 oktober 2010
#9
En liten fråga bara; du har väl inte skarvat kabeln mellan ballast o lampa?
Det blev jag nämligen avrådd från att göra hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök