28 oktober 2010
Trådstartare
Denna vecka bytte jag topplockspackning på frugans Opel Kadett -85/86. Jag anser mig vara kunnig och van som motormekare men såg INTE fram emot arbetet. Jag har tidigare mest mekat Volvo B18/B20 och små fiatmotorer av äldre årgångar.
Men till min förvåning var opelmotorn rena drömmen att skruva med! Det tog bara en dryg timme att få av toppen trots att jag inte mekat dessa motorer tidigare eller hade någon mekarbok. Jag såg en hel del smarta konstruktionslösningar och med tanke på vilken misshandel nämnda motor fått uthärda och hur otroligt snålt de går även med förgasare slogs jag av insikten att dessa motorer kanske är vad jag borde satsa på till andra projekt och överge mina kära fiatmotorer.
Men vad finns att säga om motortypen? Vad jag vet är det samma 1300-motor i 80-talets Kadett, Corsa och Ascona. Hur länge har grundkonstruktionen funnits? Äldre asconamotorer har jag dåliga erfarenheter av, men det berodde kanske mest på en usel förgasare som fick bilarna att gurgla i tanken...
Det jag häpnas mest över är hur 80-talets 1300-motor går så snålt med förgasare. Frugans Kadett dricker strax över 0.6 med full semesterpackning, två vuxna och tre barn på norrländska landsvägar. Mina kära fiatmotorer kan inte slå detta och vår samtida VW polo/golf dricker betydligt mer trots att cylindervolym
och effekt är desamma.
Det verkar vara problem med kamaxlarna på opelmotorerna, jag har hört om flera som fick byta innan bilarna var speciellt gamla. Vår motor hade en del knackande ljud för sig en tid och jag gissar det var lyftarna som bråkade, men efter några månader försvann fenomenet. Finns andra typiska fel på dessa motorer och är det något man kan gardera sig mot medan man har motorn isärtagen?
Vilka olika varianter finns på motortypen? Jag är då främst intresserad av största möjliga effekt och cylindervolym i samma block som 1,3:an. I vilka bilmodeller hittar man respektive motor?
ÄR det en förhållandevis bra motor eller finns annat som är ännu bättre som relativt liten hembyggarmotor?