2550
Sök

Katalysatorer på bilar av årsmodell -88. måste dom fungera?

81 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
Hej har en bil av årsmodell -88 med katt men enligt lag inskaffades väll inte tång på katt förens -89? Så måste katten fungera för att det ska gå igenom besiktningen (på avgasvärdena)?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
17 november 2006
NEJ!

Katen måste dock sitta monterad på en -88, fast fungera de behöver den inte...

81 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
turbotompa skrev:
NEJ!

Okej, så då med andra ord ska det inte vara några problem med besiktningen då!?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
18 november 2006
trimtrim skrev:
turbotompa skrev:
NEJ!

Precis! Det är samma avgaskrav på alla -88 oavsett kisse eller ej...

Tänk dock på att den måste fysiskt sitta där, men innehållet t.ex. kan alltså lysa med sin frånvaro... ;-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

81 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Brådhis skrev:
trimtrim skrev:
turbotompa skrev:
NEJ!

Tänk dock på att den måste fysiskt sitta där, men innehållet t.ex. kan alltså lysa med sin frånvaro... ;-)

//Brådhis

Okej=) det låter ju bra det, då kan man ju tömma den och he tillbaka den om man skulle vela.. Då får man nån hk extra när motorn får andars mer..

* Voff voff *
10 588 Inlägg
19 november 2006
trimtrim skrev:
Brådhis skrev:
trimtrim skrev:

//Brådhis

Okej=) det låter ju bra det, då kan man ju tömma den och he tillbaka den om man skulle vela.. Då får man nån hk extra när motorn får andars mer..

Jupp! Eller... Du förlorar färre hk är väl mer sant faktiskt... :-)

//Brådhis

7 Inlägg
19 november 2006
Hur är det på en -87a då? Kan man ta bort den helt då eller?

81 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
Brådhis skrev:
trimtrim skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Jupp! Eller... Du förlorar färre hk är väl mer sant faktiskt... :-)

//Brådhis

Jo det stämmer nog lite bättre. Hästkrafterna finns ju där men dom bromas av katten som sagt=P

Chef
379 Inlägg
19 november 2006
På -87 behöver den inte sitta....... tidig -88 behöver den sitta men inte fungera..... dock på vissa senare -88 kan den behöva fungera också!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

81 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
Chrille74 skrev:
På -87 behöver den inte sitta....... tidig -88 behöver den sitta men inte fungera..... dock på vissa senare -88 kan den behöva fungera också!

Hur ska man kunna veta om den kan måsta fungera då?

7 Inlägg
19 november 2006
Chrille74 skrev:

Vad är bäst att göra då? Slå ut innehållet i den och ha ett genomgående rör eller ett ersättningsrör?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
20 november 2006
trimtrim skrev:
Chrille74 skrev:

På ALLA -88 som har kisse från fabrik måste den sitta där och den behöver INTE fungera på nå´n av dessa! Utan undantag!!!

//Brådhis

81 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
Brådhis skrev:
trimtrim skrev:
Chrille74 skrev:

På ALLA -88 som har kisse från fabrik måste den sitta där och den behöver INTE fungera på nå´n av dessa! Utan undantag!!!

//Brådhis

Okej men jag förstår ändå inte hur dom gör med avgasvärdena, dom måste ju se att dom ändrats men spelar det ingen roll då helt enkelt?

7 Inlägg
20 november 2006
trimtrim skrev:
Brådhis skrev:
trimtrim skrev:

//Brådhis

Okej men jag förstår ändå inte hur dom gör med avgasvärdena, dom måste ju se att dom ändrats men spelar det ingen roll då helt enkelt?

Är lite osäker på det här men jag har för mig att det är så här (rätta mig om jag har fel):

Lagen om katalysator krav kom -89, om du då har en -88 och katten pajar så skall du inte behöva köpa en ny eftersom lagen inte fanns när bilen tillverkades. Avgaskraven ändras ja men du ska ändå klara dig...

2 Inlägg
20 november 2006
Har en årsm 88b med katten kvar men innehållet ligger nånstans efter de svenska
vägarna har besiktat så sedan 96 när jag köpte bilen inga probl.
Så det är bara att tuta och köra till besiktningen.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
21 november 2006
zebbe152 skrev:
trimtrim skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Är lite osäker på det här men jag har för mig att det är så här (rätta mig om jag har fel):

Lagen om katalysator krav kom -89, om du då har en -88 och katten pajar så skall du inte behöva köpa en ny eftersom lagen inte fanns när bilen tillverkades. Avgaskraven ändras ja men du ska ändå klara dig...

Det är faktiskt ännu enklare än så:

Bilar 76-88 ska uppfylla vissa krav (som gå ratt uppnå utan kisse) och bilar 89-06 ska uppfylla hårdare krav (som kräver fungerande kisse)!

Bilar XX-75 har ännu lägre krav...

//Brådhis

81 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
då ska det ju inte vara några problem att komma sig genom besiktningen med katt ur funktion.. smile

20 Inlägg
22 november 2006
så altså är det helt lagligt för mig med en 87:a att ta bort katten helt?

81 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
YounaZ skrev:

Som jag fattat det så ska det väl vara det. Efter som att det inte fanns några lagar på katt då..

* Voff voff *
10 588 Inlägg
24 november 2006
trimtrim skrev:
YounaZ skrev:

Som jag fattat det så ska det väl vara det. Efter som att det inte fanns några lagar på katt då..

Fast det fanns det inte 1988 heller... Kravet kom 1989 men flera tillverkare monterade kisse redan 1988 pga man då fick skattelättnad på bilen... Detta är oxå anledningen till att årsmodellen 88b uppkom... 88b är 89or som reggats innan årsskiftet 88/89! Annars brukar ju tillverkarna släppa "nästa år" redan på hösten, men 1988 gjorde man ett undantag just eftersom man 1988 fick skattelättnad om man valde kisse medans en 1989 hade vanliga skatten eftersom det blev ett krav då...

Alltså... Jag misstänker starkt att reglerna är samma för en 1987 (och/eller tidigare) som för en 1988, dvs att kissen ska sitta där men avgaskraven är samma som för en bil utan kisse...

//Brådhis

Sök