2604
Sök

Balansering av vevaxel?

126 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tja! jag håller på att bygga en motor till min saab 9-5 från 2005 och undrar om man måste balansera veven innan montering i nytt block? jag ska använda mig av samma vev som förut men i ett annat block. och så undrar jag vart man ska slipa på stakarna om dom inte väger lika?

Tack på förhand // David


354 Inlägg
25 oktober 2010
#2
Ja de är klart du ska balansera ihop allt! de är inte ett måste men bra när du ändå ska påfresta grejjerna smile

Kostar några tusen extra för att balansera grejjerna med värt det!smile


126 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#3
ja men vart gör man de? smile tänk att du jämt ska veta allt tongue


354 Inlägg
25 oktober 2010
#4
haha tongue
Finns bra ställe i falun som gör detta! smile
kan kolla upp vad det hette åt dig!smile


227 Inlägg
25 oktober 2010
#5
Ska du balansera så se till att balansera allt som sitter på veven också.
remskiva, kamdrev, svänghjul å tryckplatta ihop med varandra.

126 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#6
kan man göra de när man har satt ihop motorn?


227 Inlägg
26 oktober 2010
#7
kalven_ skrev:
kan man göra de när man har satt ihop motorn?

nej du tar med dig/skickar iväg alla grejjerna till han som ska balansera det så balanseras det ihopmonterat. Viktigt sen att montera enligt dom märkningar han kommer göra.

10 287 Inlägg
26 oktober 2010
#9
Hur mycket har du byggt/trimmat förut och hur mycket effekt satsar du på?

Jag försöker inte vara nedvärderande utan vill bara veta eftersom om man gör sitt i princip första bygge så är det bättre att börja med en orginal bottendel tills man har fått allt övrigt att stämma 100% för det är inte kul att rensa en dyrbar iordningställd bottendel bara för att man hade missat något runtomkring.

/Göran



kalven_ skrev:
Tja! jag håller på att bygga en motor till min saab 9-5 från 2005

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

283 Inlägg
26 oktober 2010
#10
Tjena! Så här gör vi med folkracebilarna iaf, kanske inte riktigt samma sak men ändå smile

Jag hade nollbalanserat vev, svänghjul osv var för sej, ifall du nånongång kommer att byta tex svänghjul eller remskiva så slipper du riva motorn och balansera allt igen. balansering sker då inte med att sätta dit vikter på veven eftersom att det då ökar brytkraften.. det bästa är att man helt enkelt borrar bort material! I Folkracevärlden går lättning och ballanserina av vev och svänghul på ca 1200-1500kr till en sabb/volvo smile

Ta sen och väg upp kolvarna och stakarna riktigt ordentligt, para sedan ihopa den tyngsta staken med den lättaste kolven osv. sen väger du alla kolv/stak-par och efter det kan du börja lätta dom!

Hoppas de hjälpte något! /Björn

...

354 Inlägg
26 oktober 2010
#11
klaven_:

vi ordnar detta i Falun!


driftsättare
169 Inlägg
26 oktober 2010
#12
megastreetracer skrev:
Tjena! Så här gör vi med folkracebilarna iaf, kanske inte riktigt samma sak men ändå smile

Jag hade nollbalanserat vev, svänghjul osv var för sej, ifall du nånongång kommer att byta tex svänghjul eller remskiva så slipper du riva motorn och balansera allt igen. balansering sker då inte med att sätta dit vikter på veven eftersom att det då ökar brytkraften.. det bästa är att man helt enkelt borrar bort material! I Folkracevärlden går lättning och ballanserina av vev och svänghul på ca 1200-1500kr till en sabb/volvo smile

Ta sen och väg upp kolvarna och stakarna riktigt ordentligt, para sedan ihopa den tyngsta staken med den lättaste kolven osv. sen väger du alla kolv/stak-par och efter det kan du börja lätta dom!

Hoppas de hjälpte något! /Björn

jag hade nog vägt alla stakar o kolvar för sig o sen utgår man ifrån de lättaste och slipar så alla väger lika mycket!!!


283 Inlägg
26 oktober 2010
#13
kan man ju göra om man vill det smile

...

126 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#14
Gidlund skrev:
klaven_:

vi ordnar detta i Falun!

Ja vi får göra de! måste ju ha de riktigt gjort om man ska kunna åka ifrån nån volvo wink



Sök