3494
Sök

Pigga upp min Honda Civic med D16Y7 motor

248 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#1
Ja som rubriken lyder så går jag i banorna om att pigga upp civicen en aning.

motorn är av typen D16Y7. Alltså ingen v-tec.

Har idag ett extraktorgrenrör, race-katt, och ett rostfritt 2.5" sportsystem.
Och ett öppet luftfilter, monterat för att få kall luft.

Men vill få ut lite mer, vet att det inte är nån motor som man kan nå höga siffror med på dyno.
Men som sagt jag vill pigga upp den lite mer, så jag vänder mig hit för att få lite tips, länkar och ideér om hur jag kan gå till väga.

Lite inne på att skaffa ett annat insug, kanske plana topp, ställa på bränsletryck lite osv.

Dela med er av eran kunskap nu!

//


227 Inlägg
27 oktober 2010
#2
K20 swap tongue wink Nää, men plocka bort vikt är väl också ett alternativ svårt annars utan att det springer iväg ekonoimiskt...

EDIT: Stavfel
Senast redigerat av JE (27 oktober 2010)

Dum spiro, spero...

248 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#3
K20?

har varit sjukt sugen på att turbokonvertera, men då jag inte riktigt har möjlighet att ha bilen ståendes längre tider så blir det svårt.  hittade ett annat insug från skunk2 som skulle ge en höjning på 8%. kosta 240 dollar. ganska överkomligt. dessutom ser det snyggare ut också. orginalet får det att se ut som att ja kör med förgasare tongue


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 oktober 2010
#4
D16 är ganska mycket utav ett dött lopp utan turbo. Som sagt en K20 swap eller dylikt är nog lättare och framförallt billigare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

248 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#5
Rinnegan skrev:
D16 är ganska mycket utav ett dött lopp utan turbo. Som sagt en K20 swap eller dylikt är nog lättare och framförallt billigare.

vore fint med lite mer info om det så kallade K20 swap. länk? tillrättavisning?


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 oktober 2010
#6
JinXr2 skrev:
vore fint med lite mer info om det så kallade K20 swap. länk? tillrättavisning?

K20 kommer från äldre Type R modeller och brukar flitigt swappas in i stort sett alla modeller de hittar.

Någon specifik swap guide är nog inte någon större svårighet att hitta, alternativt fråga någon Honda-guru här på garaget då jag inte har full koll på Honda.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

248 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#7
Rinnegan skrev:
JinXr2 skrev:
vore fint med lite mer info om det så kallade K20 swap. länk? tillrättavisning?

K20 kommer från äldre Type R modeller och brukar flitigt swappas in i stort sett alla modeller de hittar.

Någon specifik swap guide är nog inte någon större svårighet att hitta, alternativt fråga någon Honda-guru här på garaget då jag inte har full koll på Honda.

hittat - funderat - bestämt. k20 motor på ingång, haha big_smile


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 oktober 2010
#8
JinXr2 skrev:
hittat - funderat - bestämt. k20 motor på ingång, haha big_smile

Låter som en ypperlig idé. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

OEM <3
6 957 Inlägg
28 oktober 2010
#9
JinXr2 skrev:
Rinnegan skrev:
JinXr2 skrev:
vore fint med lite mer info om det så kallade K20 swap. länk? tillrättavisning?

K20 kommer från äldre Type R modeller och brukar flitigt swappas in i stort sett alla modeller de hittar.

Någon specifik swap guide är nog inte någon större svårighet att hitta, alternativt fråga någon Honda-guru här på garaget då jag inte har full koll på Honda.

hittat - funderat - bestämt. k20 motor på ingång, haha big_smile

Fan va allt låter lätt eller tongue Är det samma kablage? Motorfästen har jag för mig ska ändras.
Sen, vart fan hittar man en K20-spis idag? Inte direkt en vanlig förteelse på skroten tongue

Ett tips, sitt inte här och fråga.

www.clubjdm.se
http://www.hondaklubben.com/forum/
Senast redigerat av Bjork (28 oktober 2010)

OEM <3

248 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#10
har suttit och räknat lite på alla kostnader på allt utom motorn, blir endel.
Får bli att klämma ur det som finns ur min D16 smile


men annars tror jag inte det skulle vara så svårt att byta motorn om man hade alla grejjer, jag är inte rädd för utmaningar, bara björk som är lite negativ tongue


VD Hammar
613 Inlägg
28 oktober 2010
#11
du kan ju alltid köpa kammar smile
Senast redigerat av opela (28 oktober 2010)

MVH Johan

248 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#12
opela skrev:
du kan ju alltid köpa kammar smile

*kam*  har bara en, vipparmar vettu.

Men ja, en annan kam, ett annat insug, mixtra med bränsletrycket, tändningen osv. lite skillnad ska det väl bli!


VD Hammar
613 Inlägg
28 oktober 2010
#13
okej mitt fel smile

MVH Johan

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 oktober 2010
#14
Bullet--- skrev:
Rinnegan: K20 används faktiskt fortfarande men kommer antagligen försvinna eller byggas nån gång nästa år pga avgasutsläpp tongue

Vet att den används fortfarande men det är störst chans att man hittar en äldre modell av den.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

248 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#15
jag tror ja lugnar mig med motorbyte, letar efter en Y8 topp med tillbehör. styrning osv. vore najs att få v-tev i den iaf smile dock känns det som att jag har det, helt annan motorkaraktär vid 5000-7000rpm. men det har jag inte tongue


OEM <3
6 957 Inlägg
29 oktober 2010
#16
Är de den på 90 eller 125hk du har? Esi Vtec är ju en 125hk och ganska rapp ändå, Den på 160hk i Civic (Den som Hasan har) borde väl kunna hittas för rimlig peng?

OEM <3

248 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#17
Bullet--- skrev:
Bjork skrev:
Är de den på 90 eller 125hk du har? Esi Vtec är ju en 125hk och ganska rapp ändå, Den på 160hk i Civic (Den som Hasan har) borde väl kunna hittas för rimlig peng?

Hans ligger väl på 108 hk,, swapar han på Y8 toppen kommer han ligga på dryga 130 hk.

Sen är jag inte hundra om ditt nuvarande avgas stämmer överrens med Y8:an.

ja det är 108 nånstans i den jag har, avgasportarna ska se likadana ut, möjligtvis så kan man smida till en adapterplatta dit. Sånna toppar verkar inte va det lättaste att hitta har jag märkt, men skam den som ger sig. blir nog att skaffa en likadan motor till, en sån jag har alltså, å slänga upp den på stället så man kan mixtra där, även snygga till den lite smile



Sök