StlpMK skrev:
Hej, nu har kopplingen börjat slira ganska mkt så en ny vore ju lämpligt
växellådan är en M46 Och bilen en 940 Turbo -93 med ca. 230+ hk.
Vad ska man sattsa på och var hittar man det?? Vet inte om sinter lamell är ett bra alternativ för vill ju inte förstöra vxl. lådan helt.
Kompisen har en 940 FT -93 (ca 250-300 hk) med m46 och hans nybytta koppling "sprängdes", eller tryckplattan delades i två delar. Först så började den slira sen började den låta som en sinterlamell koppling med detdär riktiga "ankljudet". Vi bytte koppling till en original igen som höll (!) men då rasade växellådan istället, 3ans drev var helt släta. Så jag skulle säga att du köper en m90 eller en ombyggd Getraglåda från BMW och slänger dit med sinter. Har också hört att BMWs dieselväxellåda ska palla 500+ hk. Tyvärr så kommer du få lägga ut pengar för att få driftsäkra hästar, iaf på växellåda osv. Att få upp bilen i effekt är inte svårt men att få grejerna att hålla är det svåra! omöjligt utan utgifter.
Lycka till iallafall!, hoppas det löser sig.
Edit: Såg inte att ni inte skulle öka effekten mer, vet tyvärr inte hur man ska gå tillväga då. Verkar onödigt att slänga ut lax på m90 eller getrag med under 250 hk och utan effektökningsplaner.
Senast redigerat av Naveus (31 oktober 2010)
"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"