3525
Sök

Kopplingsbyte M46

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej, nu har kopplingen börjat slira ganska mkt så en ny vore ju lämpligt
växellådan är en M46 Och bilen en 940 Turbo -93 med ca. 230+ hk.
Vad ska man sattsa på och var hittar man det?? Vet inte om sinter lamell är ett bra alternativ för vill ju inte förstöra vxl. lådan helt. Packboxen kanske man får byta också..

Tacksam för svar.. smile

Det kanske redan finns sånna här trådar, men hittade inget när jag sökte, men vet ni att det finns länka dom gärna då isf...tongue

...........Team T-Röd Racing.............

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2010
#2
börja med en -763 tryckplatta och original lamell

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
börja med en -763 tryckplatta och original lamell

Du tror inte det börjar slira igen med bara en original lamell??

...........Team T-Röd Racing.............

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2010
#4
StlpMK skrev:
turboforssen skrev:
börja med en -763 tryckplatta och original lamell

Du tror inte det börjar slira igen med bara en original lamell??

nopp inte om du har -763 tryckplattan = hårdare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
StlpMK skrev:
turboforssen skrev:
börja med en -763 tryckplatta och original lamell

Du tror inte det börjar slira igen med bara en original lamell??

nopp inte om du har -763 tryckplattan = hårdare

Okej, vad sitter dom på eller var kan man köpa en ny smile

...........Team T-Röd Racing.............

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2010
#6
StlpMK skrev:
turboforssen skrev:
StlpMK skrev:

Du tror inte det börjar slira igen med bara en original lamell??

nopp inte om du har -763 tryckplattan = hårdare

Okej, vad sitter dom på eller var kan man köpa en ny smile

ingen aning vad dom sitter på men dom finns att köpa på mekonomen , kgtrimning, autoexperten m.m

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

13 Inlägg
19 oktober 2010
#7
är de lönt och hålla på med en sån låda? är de inte bättre och satsa på en m90? och 6 puckslamel och 712 tryckplatta?
fast de beror ju på om man ska trimma mer eller vad man ska!


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#8
NitroBoy skrev:
är de lönt och hålla på med en sån låda? är de inte bättre och satsa på en m90? och 6 puckslamel och 712 tryckplatta?
fast de beror ju på om man ska trimma mer eller vad man ska!

Jo men om man ska bya till M90 så springer pengarna iväg ganska fort för det blit ju en hel del andra saker som behövs bytas då smile

...........Team T-Röd Racing.............

13 Inlägg
19 oktober 2010
#9
ja man får nog räkna med 8000:- men om man ändå ska trimma mer så måste man nästan lägga dom pengarna sen ändå..


Btw är de Andreas som ska bytta?


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#10
NitroBoy skrev:
ja man får nog räkna med 8000:- men om man ändå ska trimma mer så måste man nästan lägga dom pengarna sen ändå..


Btw är de Andreas som ska bytta?

Ja det är det, sjäv ska jag sattsa på en m90h till min 740 för den kommer att bli lite brutalare framöver wink, tror inte det blir jätte mkt mer trimm med hanns 940 iaf

...........Team T-Röd Racing.............

13 Inlägg
19 oktober 2010
#11
okej nej blir de inte mer i motorn så finns de ju ingen anledning att ha m90!


24 Inlägg
31 oktober 2010
#12
StlpMK skrev:
Hej, nu har kopplingen börjat slira ganska mkt så en ny vore ju lämpligt
växellådan är en M46 Och bilen en 940 Turbo -93 med ca. 230+ hk.
Vad ska man sattsa på och var hittar man det?? Vet inte om sinter lamell är ett bra alternativ för vill ju inte förstöra vxl. lådan helt.

Kompisen har en 940 FT -93 (ca 250-300 hk) med m46 och hans nybytta koppling "sprängdes", eller tryckplattan delades i två delar. Först så började den slira sen började den låta som en sinterlamell koppling med detdär riktiga "ankljudet". Vi bytte koppling till en original igen som höll (!) men då rasade växellådan istället, 3ans drev var helt släta. Så jag skulle säga att du köper en m90 eller en ombyggd Getraglåda från BMW och slänger dit med sinter. Har också hört att BMWs dieselväxellåda ska palla 500+ hk. Tyvärr så kommer du få lägga ut pengar för att få driftsäkra hästar, iaf på växellåda osv. Att få upp bilen i effekt är inte svårt men att få grejerna att hålla är det svåra! omöjligt utan utgifter.

Lycka till iallafall!, hoppas det löser sig.


Edit: Såg inte att ni inte skulle öka effekten mer, vet tyvärr inte hur man ska gå tillväga då. Verkar onödigt att slänga ut lax på m90 eller getrag med under 250 hk och utan effektökningsplaner.
Senast redigerat av Naveus (31 oktober 2010)

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"

Performance meck
342 Inlägg
31 oktober 2010
#13
som sagt 763 tryck platta och en ny orginal lamell håller garanterat.
rätt enkelt att förstöra växellådor med sinter lamell ja!

inget ovanligt att spränga trykplatter om man slirar sönder den.

ser ingen anledning att hålla på att byta låda m46an är kanon låda bara man inte gasar med odn i!

lycka till med bytet!

Mvh viktor

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#14
Tack för tipsen smile

763 Tryckplatta med Original organsik lamell är nu inköpt så får hoppas att det funkar tongue

...........Team T-Röd Racing.............


Sök