2573
Sök

Hastighetsmätar problem Audi 100 C4

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.

Efter att jag har bytt Värmepaketet på bilen så vill inte hastighetsmätaren vara med mer, märkligt nog.

Upptäckte idag att när jag tomvarvade så rörde sig hastighetsmätaren också och var upp en snabbis till 240 km/h och sen ner till 0. Efter det så filmade jag hela förloppet men då rörde den sig bara lite. NU när jag varvar eller kör med bilen så händer det ingenting med hastighetsmätaren. Kliman (OBD koden) visar ingen som helst hastighet heller. Har testat att köra lite hemma på min gård och strax utanför tomten men jag har blivit av med styrlappen så jag kan inte testa nå längre sträkor eller högre hastigheter. Jag vet i alla fall att jag har varit uppe i runt 50km/h men ingen reaktion på mätarna.

VAD kan vara felet. Bilen ska in på Bes. den 19 november så innan dess vill jag kunna fixa det.

Snälla, hjälp mig.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 november 2010
#2
Kolla givaren som sitter i  växellådan, brukar bli så när den är skitig.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#3
Fast det lilla lustiga är.. jag har inte kört med bilen.. den funkade när jag ställde ifrån mig den.. iofs, jag har kört ett 50-tal meter med den för att kolla en sak med bakvagnen och då funkade den.. men sen helt sonika inte.

Den där givaren, den är alltså lokaliserad I växellådan? Hur kommer man åt den då?

Ont om hästkrafter är det gott om.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 november 2010
#4
Ok, inte i lådan men på lådan. Den sitter åtkomlig från motorrummet. Finns vara två kontakter in i lådan, den ena är backljuskontakten och den andra till hastighetsgivaren. Skruva lös och rengör den, har du tur är felet så enkelt. Men mest troligt har du kommit åt att rycka i någon kabel eller så under värmepaktesbytet.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#5
Polaren sa nånting om att det kanske är mätarhuset som sagt upp sig eller så, vi ska undersöka den saken imorgon.

Jag kan ju naturligtvis också undersöka givaren. Den befinner sig då alltså mellan motorn oh torpedväggen? Även fast man inte varit där och meklat med värmepaketsbytet så har jag säkerligen lyckats ändå. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Najs
2 november 2010
#6
lägg ner ingen ide janne för fan

4 Inlägg
2 november 2010
#7
har ett till mätar hus du kan få låna och pröva med ja smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 november 2010
#8
Att mätaren eller dess kretskort pajjar är absolut inget ovanligt, men då brukar den börja åka upp å ner som ett pimpelspö typ, tyckte inte det lät så på din beskrivning.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#9
Jonas: Käft gosse! smile

Uppvall: Kan va bra att veta. smile

te_wik: Den gick ju upp och ner.. fast när jag varvade.. på tomgång så "pimplade" den bara nån cm max.. typ från 0 upp strax över 20km/h.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 november 2010
#10
Sqweebz skrev:
Jonas: Käft gosse! smile

Uppvall: Kan va bra att veta. smile

te_wik: Den gick ju upp och ner.. fast när jag varvade.. på tomgång så "pimplade" den bara nån cm max.. typ från 0 upp strax över 20km/h.

Aldrig varit med om det att den åker upp å ner när man inte kör, men visst. Kan ju vara så.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#11
Om tid finns idag så ska jag ta och skruta dän huset och kolla i det. Ska iväg och tatuera mig snart så man har ju kanske lagom lust att skruva efter det. smile Är ju ändå inte skitbrottom med det eftersom jag inte har fått tillbaka mitt Körkort.. men jag vill juh att det ska funka innan besiktningen. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#13
Har sett din tråd tidigare. Känns som att om man ändå är lös med huset så kan man öppna och kolla/mäta lite. Sen dina vita tavlor.. hur/vart har du fått dom från? Och extramätarna, finns det kontakter bakom på 2,3orna eller måste man dra nytt?

Ont om hästkrafter är det gott om.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 november 2010
#14
Sqweebz skrev:
Har sett din tråd tidigare. Känns som att om man ändå är lös med huset så kan man öppna och kolla/mäta lite. Sen dina vita tavlor.. hur/vart har du fått dom från? Och extramätarna, finns det kontakter bakom på 2,3orna eller måste man dra nytt?

Ok. Jag gjorde dom själv, scannade in å lekte i PS, skrev sen ut dom på vanligt A4 ark och tejpade över dom befintliga tavlorna, men det vara bara i testsyfte. Ska fixa det ordentligt vid något tillfälle, om jag nu inte kör på original.

Det finns inte färdigdragna kablar nej, endast voltmätaren eller klockan som finns där istället i vissa fall som funkar "plug-in". Men det är inte så stort jobb att dra kablar till givarna i motorn. Givarna måste du köpa, går ej med några biltema givare eller så utan måste vara original eller pirat som är anpassat till VDO mätarna.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#15
Såja, då har man kommit fram till vad felet var. Det var den lilla kontakten nere vid vä.drivaxel som inte satt som den skulle. Den är lite trasig så den fick inte kontakt med resten.. Blir till att hämta en hel från skroten och skarva lite kablar så blir den som ny!

Ont om hästkrafter är det gott om.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
Najs
5 november 2010
#17
janne ja säger ju de lägg ner ist wink


Sök