4244
Sök

Grund för baslåde bygge

4 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Tja, jag är ny med billjud och baslådor men hoppas jag kan få mina frågor besvarade av ni som kan mer smile
Jag ska börja bygga baslådor men vill gärna veta villka material som är bäst att bygga med samt "grundera" för att börja.
Hur vet jag hur många liter baslådan ska rymma?
och vad är första steget för att börja med bygget?

52 Inlägg
9 november 2010
jag rekommenderar å bygga med glasfiber och polyester, kolla hur jag byggde mitt på min sida:)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 november 2010
Spånskiva eller MDF, välj själv.
Bygg stabila lådor, minst 19mm tjocklek på skivorna och gärna med stag.

Målet är att lådan ska vara stum, ju mer du lyckas få den stum ju högre kommer den spela.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Bazibaz skrev:
jag rekommenderar å bygga med glasfiber och polyester, kolla hur jag byggde mitt på min sida:)

jäklar det var snyggt med ljuset som blinkade itakt med musiken! smile

okeej, vad är själva "grunderna" när man börjar bygga en baslåda? med att mäta i liter och allt det där? smile

4 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Tackar Tackar! smile

52 Inlägg
9 november 2010
Martin93 skrev:
Bazibaz skrev:

jäklar det var snyggt med ljuset som blinkade itakt med musiken! smile

okeej, vad är själva "grunderna" när man börjar bygga en baslåda? med att mäta i liter och allt det där? smile

Tackar=)
Vad som gäller för antal liter så kommer jag tyvär inte ihåg det. men vet att de fanns en sida som beskriver hur mkt man ska ha, sen så rekomenderar jag att ha bomull inne i lådan för ett dovare ljud, men de är ju en smaksak:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 november 2010
Att börja bygga i glasfiber kanske inte är det enklaste, börja istället med en enkel sluten eller portad låda byggd i MDF eller spånskiva, volymen ska anpassas till elementet (högtalaren) som ska sitta i lådan. Om man vill ha en låda med snygga former så kan man börja med att få till rätt volym med en låda byggd i MDF/spånskiva och sen göra formerna med glasfiber ovanpå.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
9 november 2010
enklare vet ja inte, men helt klart snabbare att bygga en trä låda:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 november 2010
Om man inte är van med att jobba med glasfiber och plast så är det klart enklare med MDF, speciellt med tanke på att man lär göra någon form av ram för glasfibret.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
okej okej, tackar! antar att man får testa sig fram också ^^

Sök