2743
Sök

Hur allvarligt är det att köra med något skev fälg?

51 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Hej!

Igår kväll körde jag in mitt vänster bakhjul i en trottoarkant. Farten jag körde in i var kring 25-30km/h. Det jag såg direkt var att fälgen blev kanstött ganska rejält, ingen annan skada syns.

En kompis sa till mig att de såg ut som fälgen vobblade lite sen när jag körde, det är inget jag har märkt av när jag kör eller har sett när jag själv kollat i låga farter.

Frågan jag har är hur allvarligt är det att köra med en fälg som kan vara skev? det är vänster bakhjul. Om jag skulle lämna in på riktning vilka summor pratar man om då? antar 4-hjulsinställning ska göras om efter riktning också.

Mvh Robin

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
11 november 2010
Ja det är absolut allvarligt att köra med en fälg som inte är korrekt.
Senast redigerat av TomasCarlsson (11 november 2010)

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
11 november 2010
det inte alls bra att köra med skev fälg det påverkar väghållningen och dessutom sliter det däck i onödan. din impreza borde var justerbar även bak så det är nog aldrig fel att kolla hjulinställningen, jag kollade min quattro nyss och fick betala 1200:- för en 4-hjulskontroll/justering på euromaster.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

679 Inlägg
11 november 2010
man känner om en fälg är skev , skakar ju fan i hela bilen

51 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Det skakar ingenting alls under 100km/h. Vid den farten känner jag svaga vibrationer i ratten.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 november 2010
Bompeman skrev:

det beror ju på hur skeva dom är. mina centrumvända fälgar blev lite skeva och har du inte märkt några skakningar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

679 Inlägg
11 november 2010
turboforssen skrev:
Bompeman skrev:

det beror ju på hur skeva dom är. mina centrumvända fälgar blev lite skeva och har du inte märkt några skakningar

Ja det stämmer , jag hade dock bytt den fälg som var skadad

51 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
Bilen är inlämnad på riktning och 4-hjulsinställning nu så hoppas det blir bra!

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
13 november 2010
MasterMint skrev:
Bilen är inlämnad på riktning och 4-hjulsinställning nu så hoppas det blir bra!

Gött:)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 november 2010
Är fälgen skev så det vibrerar så sliter det ordentligt på hjulupphängningen och bussningarna som får ta imot alla vibrationer.

Syns det inte att fälgen är skev så prova balansera o gör en hjulinställning. Blir det inte bra så får man rikta eller byta fälgen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök