2896
Sök

Kan jag laga detta själv?? Omöjligt?? Ford Probe 1993:a

9 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
Detta fick jag på min besiktning..sad

1. Strålkastare halvljus, båda sidorna, ljusbild felaktig (diffus)
2. Bromsrör, längsgående, båda sidorna, rostskadat.
3. Parkeringsbroms bromsverkan, vänster, ur funktion.

Mailade en bilfirma och fick detta prisförslag..cool
-------------------------------------------------
Hej,

Strålkastare fram kostar 2.824:-/st
Bromsrör kostar 70:-/m
Bromsverkan är ju svårt att säga vad det är, men om vi säger att det är
oket som gett upp så kostar ett nytt 3878:- men de kan ju vara kabeln
och då är priset 1279:-.


Arbetskostnaden är 875:-/tim, skulle uppskatta följande tidåtgånger:
Strålkastare ca 1,5 tim för båda
Bromsrör ca 1,5 tim
Wire alt. ok 1 timme
-------------------------------------------------

OK, de var ju inte billigt..sad

Så, den som har FORD PROBE, eller haft...

1. Hur spänner man vänster handbromsvajern? Jag har skruvat åt vid handbromsen å den vart bättre men tydligen går den till båda, jag vill spänna/laga vänster bara.. men hur?

2. Bromsrör..var köper man sånt metervis till en probe? Kan man göra det själv på en GDS OK mack?
   Är det mkt meck eller sitter dem ytligt under? Vet inte ens vad dem är..

3. Strålkastarna har lossnat från sina fästen så motorn som driver dem upp å ner kan inte lyfta strålkastarna..jag har löst det genom att sätta träpinnar som håller upp ljusen hela tiden...så det kan va felet..eller så kanske ja måste byta glödlampor? Helljuset är rätt starkt medans halvljuset är supersvagt..


OK.. alla teorier är välkomna men helst enkla lösningar :-)

TUSEN tack för dem som kan om PROBE som skriver....tongue

Mvh Martin.

Är ingen mekaniker men håller gärna i en skiftnyckel :-)

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 januari 2009
#2
Låter nog som att du skulle lämna in bilen på verkstad i alla fall wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

198 Inlägg
16 januari 2009
#3
handbromsen kanske handbroms backarna behöver bytas på om den ena va så dålig.
de måste väll finnas bromsrör på biltema bara och göra sj finns värktyg för sånt där säkert också
lyserna har jag ingen aning om


Muttley
16 januari 2009
#4
hitta en probe på skroten så du kan ta detaljer till strålkastarna och bromsrör köper man metervis på mekonomen eller biltema. sen kanske du känner någon som kan skruva som hjälper dig, för de hörs att du behöver en lektion i bromsar smile kan man inte ett skit är de inte värt att riskera nått ju.
hade du bott närmre hade man kunnat hjälpa till.

9 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#5
hehe... här kommer hjälp angående handbromsen i alla fall!! ska prova!!
------------------------------------------------------------------------------------
OBS.. texten är tagen ur en msn konversation..alltså lite klipp å klistra..
...........

...det funkar nog inte så bra,
du har alltså inte skruvat in själva bromskolven i bromsoket på vänster bakhjul?
alltså, vår handbroms är inte som på många andra bilar, alltså en separat bromsmekanism,
utan när va drar i spaken så drar vajern i en hävarm på själva bromsoket som gör
att kolven trycks mot bromsskivan, precis som när man fotbromsar

det går att justera själva bromskolven, det sitter en skruv på baksidan av oket,
man ser bara skallen,
tror det är en 12mm vanlig bult


skruva av den, så finns det en justerskruv i det hålet, där använder du en "insexa"
och skruvar på ena eller andra hållet, minns ej vilket håll, men om du monterar
loss oket från skivan, så kan du se när kolven rör sig fram och tillbaka när
du skruvar

när du vet vilket håll du ska skruva på,
monterar du tillbaka oket på sin plats,
allting ska vara monterat, och då skruvar du så att kolven kommer så nära skivan
som möjligt, utan att ligga till, du ska alltså som vanligt kunna snurra hjulet
utan motstånd

när du e klar bara sätter du tillbaka "täckskruven" och testar smile

har själv problem med vänster bakhjul, precis som om den justerar tillbaka sig själv, trots
att jag har ett nyrenoverat ok, man får spänna den emellanåt känns det som....

- Proby (finns här på garaget)
----------------------------------------------------------------

Jaha.. de bara testa då! Vart ska man va bara..askallt ute..hehe.. / Martin

Knegare
139 Inlägg
16 januari 2009
#6
Här kommer en liten beskrivning på handbromsproblemet, Kan inte lova att detta kommer att hjälpa, men har du inte testat innan så är chansen stor smile

alltså, vår handbroms är inte som på många andra bilar, alltså en separat bromsmekanism med tex en egen bromstrumma. När vi drar i handbromsen så drar vajern i en hävarm på själva bromsoket som gör att bromskolvenkolven trycks mot bromsskivan, precis som när man fotbromsar, det är samma ok och samma kolv.
Det går att justera själva bromskolven, det sitter en skruv på baksidan av oket, man ser bara skallen, tror det är en 12mm vanlig bult. Skruva av den, så finns det en justerskruv i det hålet, där använder du en "insexa", storleken minns jag ej,  och skruvar på ena eller andra hållet, minns ej vilket håll, men om du monterar loss oket från skivan, så kan du se när kolven rör sig fram och tillbaka när du skruvar, det syns tydligt.
När du vet vilket håll du ska skruva på, monterar du tillbaka oket på sin plats, allting ska vara monterat, och då skruvar du så att kolven kommer så nära skivan som möjligt, utan att ligga till, du ska alltså som vanligt kunna snurra hjulet utan motstånd. Dvs hjulet ska snurra fritt, inte gå tungt, när handbromsen INTE är dragen.
När du e klar bara sätter du tillbaka "täckskruven" och testar smile
Om du sätter fart på hjulet och ber någon dra i spaken, så bör hjulet stanna ganska direkt redan vid 1a eller 2a hacket på handbromsen.

Har själv problem med vänster bakhjul, precis som om den justerar tillbaka sig själv, trots att jag har ett nyrenoverat ok, man får spänna den emellanåt känns det som

Helst ska du nog justera tillbaka den muttern vid handbromsen igen, så att båda vajrarna blir lika långa där de möts under kardantunneln.

Lycka till smile

En gång V6, alltid V6 =)

9 108 Inlägg
16 januari 2009
#7
Hade lämnat på verkstad för byte av bromsrör i alla fall, det är ett helvete att byta på gamla bilar. Det andra bör gå att lösa själv med lite experimentering wink


Gasglad
3 244 Inlägg
16 januari 2009
#8
ang strålkastarna.. Leta efter en probe på skroten och ta grejerna ifrån!

Bromsrören köper du metervis och byter..
Bytte mina längsgående rör, ett helvetes meck, plocka ner det gamla och mät upp det nya!
Ang handbromsen, har du skivor bak? Handbromsen sitter i vanliga oket på min!

//Carfreak

blacken
16 januari 2009
#9
martinch skrev:
Detta fick jag på min besiktning..sad

1. Strålkastare halvljus, båda sidorna, ljusbild felaktig (diffus)
2. Bromsrör, längsgående, båda sidorna, rostskadat.
3. Parkeringsbroms bromsverkan, vänster, ur funktion.

Mailade en bilfirma och fick detta prisförslag..cool
-------------------------------------------------
Hej,

Strålkastare fram kostar 2.824:-/st
Bromsrör kostar 70:-/m
Bromsverkan är ju svårt att säga vad det är, men om vi säger att det är
oket som gett upp så kostar ett nytt 3878:- men de kan ju vara kabeln
och då är priset 1279:-.


Arbetskostnaden är 875:-/tim, skulle uppskatta följande tidåtgånger:
Strålkastare ca 1,5 tim för båda
Bromsrör ca 1,5 tim
Wire alt. ok 1 timme
-------------------------------------------------

OK, de var ju inte billigt..sad

Så, den som har FORD PROBE, eller haft...

1. Hur spänner man vänster handbromsvajern? Jag har skruvat åt vid handbromsen å den vart bättre men tydligen går den till båda, jag vill spänna/laga vänster bara.. men hur?

2. Bromsrör..var köper man sånt metervis till en probe? Kan man göra det själv på en GDS OK mack?
   Är det mkt meck eller sitter dem ytligt under? Vet inte ens vad dem är..

3. Strålkastarna har lossnat från sina fästen så motorn som driver dem upp å ner kan inte lyfta strålkastarna..jag har löst det genom att sätta träpinnar som håller upp ljusen hela tiden...så det kan va felet..eller så kanske ja måste byta glödlampor? Helljuset är rätt starkt medans halvljuset är supersvagt..


OK.. alla teorier är välkomna men helst enkla lösningar :-)

TUSEN tack för dem som kan om PROBE som skriver....tongue

Mvh Martin.

Är ingen mekaniker men håller gärna i en skiftnyckel :-)

Ähh! . det är kattskit, det fixar du själv "ganska lätt" även om du är ovan vid att skruva. kan dom på verkstaden så kan du. Tjacka en Haynesbok till din bil och sätt igång..smile

9 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#10
mitt avgassystem rasade..igen...!! efter att ha kört runt i 1.5 h ..då alla tuta på mig på 110 km/h väg så kom ja in på en mekonomen..

nu ringde dem å vill ha 900 kr för att svetsa lite!! va i ...!

sen ville dem ha 1800 kr för att fixa dem längst gående bromsrören.. ja sa nej! ...1800 ????? sjukt...

ville bara skriva av mig :-)    ... dumma bil! buhu..

mmm...

911 Inlägg
20 januari 2009
#11
Proby skrev:
Här kommer en liten beskrivning på handbromsproblemet, Kan inte lova att detta kommer att hjälpa, men har du inte testat innan så är chansen stor smile

alltså, vår handbroms är inte som på många andra bilar, alltså en separat bromsmekanism med tex en egen bromstrumma. När vi drar i handbromsen så drar vajern i en hävarm på själva bromsoket som gör att bromskolvenkolven trycks mot bromsskivan, precis som när man fotbromsar, det är samma ok och samma kolv.
Det går att justera själva bromskolven, det sitter en skruv på baksidan av oket, man ser bara skallen, tror det är en 12mm vanlig bult. Skruva av den, så finns det en justerskruv i det hålet, där använder du en "insexa", storleken minns jag ej,  och skruvar på ena eller andra hållet, minns ej vilket håll, men om du monterar loss oket från skivan, så kan du se när kolven rör sig fram och tillbaka när du skruvar, det syns tydligt.
När du vet vilket håll du ska skruva på, monterar du tillbaka oket på sin plats, allting ska vara monterat, och då skruvar du så att kolven kommer så nära skivan som möjligt, utan att ligga till, du ska alltså som vanligt kunna snurra hjulet utan motstånd. Dvs hjulet ska snurra fritt, inte gå tungt, när handbromsen INTE är dragen.
När du e klar bara sätter du tillbaka "täckskruven" och testar smile
Om du sätter fart på hjulet och ber någon dra i spaken, så bör hjulet stanna ganska direkt redan vid 1a eller 2a hacket på handbromsen.

Har själv problem med vänster bakhjul, precis som om den justerar tillbaka sig själv, trots att jag har ett nyrenoverat ok, man får spänna den emellanåt känns det som

Helst ska du nog justera tillbaka den muttern vid handbromsen igen, så att båda vajrarna blir lika långa där de möts under kardantunneln.

Lycka till smile

Skruva insexan så att den tar emot skivan, Sen skruvar du tillbaka en kvarts varv, Det brukar funka fin fint på saab 9000 !

pic up the phone, wazzzaaa

615 Inlägg
20 januari 2009
#12
martinch skrev:
Är ingen mekaniker men håller gärna i en skiftnyckel :-)

Lämna in bilen på verkstan är mitt förslag...

Let's stance!

3 235 Inlägg
20 januari 2009
#13
Har du inga bilintresserade vänner som kan hjälpa till?

Förr eller senare måste du som bilägare oavsett få lite olja på händerna, så varför inte nu?

Köp en Haynes bok, läs noga igenom respektive punkter, se på bilder mm. Du kan också hitta massa nyttig info på t ex Google, det är bara att söka, både text och bilder borde finnas tillgängliga.

Ring till olika verkstäder, kan säkert få ett bättre pris för rörbyte.

Diffus ljusbild: Kanske det är bara kondens inuti om de inte är täta?


9 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#14
ja hämta bilen idag.. den låter myyycket tystare.. även om man blir rädd när man kommer upp i 100... då får man höjja musiken lite...

ska försöka komma i nått varmt garage å göra en gerilla lagning av ljusen å handbroms.. inte så lätt att mecka i kylan å GDS slutar alltid dyrt..

mmm de allt ja kan komma på just nu. de va kul att köra idag :-)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
21 januari 2009
#15
martinch skrev:
ja hämta bilen idag.. den låter myyycket tystare.. även om man blir rädd när man kommer upp i 100... då får man höjja musiken lite...

ska försöka komma i nått varmt garage å göra en gerilla lagning av ljusen å handbroms.. inte så lätt att mecka i kylan å GDS slutar alltid dyrt..

mmm de allt ja kan komma på just nu. de va kul att köra idag :-)

lol Fräckt!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

9 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#16
Kan bara skriva såhär långt efter!

-ljusen FIXed.. först va jordningen för dålig, sen vid helljus så var det nån NÖT som dragit en va + kablarna till jord så säkringarna gick.. lärde mig allt om reläer via youtube för ja trodde de va det..de va det inte..hehe

- bromsrör .. fixxed av ett proffs :-) mekaniker..

- handbroms .. ja följde ovanstående tips.. insexa etc..

Nej den är inte besiktad ännu för avgassystemet suger.(hål).. måste lappas eller nått... 2 be continues never.

haha !


Sök