16 november 2010
Trådstartare
Snitch skrev:
JeepPerformance skrev:
finns billiga kompressorer på blocket tror inte de blir mycke dyrare än turbo. kolla på eaton
Det är ju inte lika enkelt.
Nä jag tror att det är besvärligare att få dit en kompressor, för jag hittar nog ingen som passar rakt på insuget till denna motorn. Inte till ett rimligt pris i alla fall. Sen ska det bytas remskivor med mera... Eftersom en turbo inte sitter rakt på motorn är det ju lättare att bygga dit ett hemmabygge.
62turbo skrev:
henke_99 skrev:
62turbo skrev:
Jag har en 6,2 som jag har turbokonverterat med grenrör från 6,5l modifierat insuget och en turbo från en-00 dodge cummins diesel max uppställd pump så ger den 0,8 i laddtryck , den drar 0,9 på landsväg blandad 1,1 och med husvagn 1,5
Okej. Då är bara frågan hur pass skillnad det är på den turbon mot en från 6,5.
min ligger ju en bit över litern som den är nu.
Funkar säkert bra med turbon som sitter original, det finns några olika modeller av gm turbos beroende på årsmodell, man behöver större pump som levererar mer bränsle för att kunna utnyttja turbon fullt ut. Varför jag använde cumminsturbon var för att det var roligt att bygga ihop nåt annat och prova hur det funkade samt om man tycker om att höra turbon vina så är det ett bra val, jag körde med raka rör på bilen först men var tvungen att sätta dit en dämpare för att turbon visslade så in i h-vete att det blev tröttsamt i längden.
Inte så farligt om jag inte kan utnyttja turbon fullt ut, vill ju bara ha den för att fullt ut kunna utnyttja den soppa jag kan få dit med motorn i övrigt original. Vet om en som har ett komplett kit från en 6,5 liggande så tanken är att använda det för enkelhetens skull. Blir dessutom mindre uppseendeväckande om man använder standardgrejer jämfört med hemmameck. Så kanske man dessutom kan lura bilprovningen...
Den som spar han har, fast inte lika roligt...