3371
Sök

Turbokonvertering av cheva 6,2 diesel. Val av turboaggregat

2 Inlägg
10 november 2010
#21
henke_99 skrev:
Nån här som kan svara på hur det skulle funka med grejer från en 6,5 td? Har eventuellt grejer på gång som är komplett med både grenrör, turbo och insug.

Jag har en 6,2 som jag har turbokonverterat med grenrör från 6,5l modifierat insuget och en turbo från en-00 dodge cummins diesel max uppställd pump så ger den 0,8 i laddtryck , den drar 0,9 på landsväg blandad 1,1 och med husvagn 1,5

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#22
62turbo skrev:
henke_99 skrev:
Nån här som kan svara på hur det skulle funka med grejer från en 6,5 td? Har eventuellt grejer på gång som är komplett med både grenrör, turbo och insug.

Jag har en 6,2 som jag har turbokonverterat med grenrör från 6,5l modifierat insuget och en turbo från en-00 dodge cummins diesel max uppställd pump så ger den 0,8 i laddtryck , den drar 0,9 på landsväg blandad 1,1 och med husvagn 1,5

Okej. Då är bara frågan hur pass skillnad det är på den turbon mot en från 6,5.

min ligger ju en bit över litern som den är nu.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

211 Inlägg
14 november 2010
#23
kompressor då ?  så har du ladd vid vilket varvtal som helst


Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#24
JeepPerformance skrev:
kompressor då ?  så har du ladd vid vilket varvtal som helst

Känns inte direkt som nåt billigt alternativ jämfört med turbo...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 086 Inlägg
14 november 2010
#25
Få tag i 2 Bmw 525tds aggregat, de kostar inte många kronor. De är löjligt små men de pumpar ju 145hk styck med ~0.8bar. Du kommer troligen få rätt bra tryck redan från tomgång.

Lättast är ju alltid att ta grejor från en likadan motor, det är väl en fråga om tillgång och pris.

211 Inlägg
15 november 2010
#26
finns billiga kompressorer på blocket tror inte de blir mycke dyrare än turbo. kolla  på eaton


Ointresserad.
936 Inlägg
15 november 2010
#27
JeepPerformance skrev:
finns billiga kompressorer på blocket tror inte de blir mycke dyrare än turbo. kolla  på eaton

Det är ju inte lika enkelt.

Teabag appreciation club.

2 Inlägg
16 november 2010
#28
henke_99 skrev:
62turbo skrev:
henke_99 skrev:
Nån här som kan svara på hur det skulle funka med grejer från en 6,5 td? Har eventuellt grejer på gång som är komplett med både grenrör, turbo och insug.

Jag har en 6,2 som jag har turbokonverterat med grenrör från 6,5l modifierat insuget och en turbo från en-00 dodge cummins diesel max uppställd pump så ger den 0,8 i laddtryck , den drar 0,9 på landsväg blandad 1,1 och med husvagn 1,5

Okej. Då är bara frågan hur pass skillnad det är på den turbon mot en från 6,5.

min ligger ju en bit över litern som den är nu.

Funkar säkert bra med turbon som sitter original, det finns några olika modeller av gm turbos beroende på årsmodell, man behöver större pump som levererar mer bränsle för att kunna utnyttja turbon fullt ut. Varför jag använde cumminsturbon var för att det var roligt att bygga ihop nåt annat och prova hur det funkade samt om man tycker om att höra turbon vina så är det ett bra val, jag körde med raka rör på bilen först men var tvungen att sätta dit en dämpare för att turbon visslade så in i h-vete att det blev tröttsamt i längden.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#29
Snitch skrev:
JeepPerformance skrev:
finns billiga kompressorer på blocket tror inte de blir mycke dyrare än turbo. kolla  på eaton

Det är ju inte lika enkelt.

Nä jag tror att det är besvärligare att få dit en kompressor, för jag hittar nog ingen som passar rakt på insuget till denna motorn. Inte till ett rimligt pris i alla fall. Sen ska det bytas remskivor med mera... Eftersom en turbo inte sitter rakt på motorn är det ju lättare att bygga dit ett hemmabygge.

62turbo skrev:
henke_99 skrev:
62turbo skrev:

Jag har en 6,2 som jag har turbokonverterat med grenrör från 6,5l modifierat insuget och en turbo från en-00 dodge cummins diesel max uppställd pump så ger den 0,8 i laddtryck , den drar 0,9 på landsväg blandad 1,1 och med husvagn 1,5

Okej. Då är bara frågan hur pass skillnad det är på den turbon mot en från 6,5.

min ligger ju en bit över litern som den är nu.

Funkar säkert bra med turbon som sitter original, det finns några olika modeller av gm turbos beroende på årsmodell, man behöver större pump som levererar mer bränsle för att kunna utnyttja turbon fullt ut. Varför jag använde cumminsturbon var för att det var roligt att bygga ihop nåt annat och prova hur det funkade samt om man tycker om att höra turbon vina så är det ett bra val, jag körde med raka rör på bilen först men var tvungen att sätta dit en dämpare för att turbon visslade så in i h-vete att det blev tröttsamt i längden.

Inte så farligt om jag inte kan utnyttja turbon fullt ut, vill ju bara ha den för att fullt ut kunna utnyttja den soppa jag kan få dit med motorn i övrigt original. Vet om en som har ett komplett kit från en 6,5 liggande så tanken är att använda det för enkelhetens skull. Blir dessutom mindre uppseendeväckande om man använder standardgrejer jämfört med hemmameck. Så kanske man dessutom kan lura bilprovningen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök