3438
Sök

Betongfyllt Block?

Skadereparatör
4 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Hallo!

Ny på forumet! Finnst säkert något liknande inlägg men det
kändes lite jobbigt att bläddra bland allt här! Hänvisa gärna annars.

Jag undrar nu, varför fyller man ett block med betong? För mig låter det hur
"knasigt" som helst? Såg en annons på en motor 454 som var betongfyllt och började
fundera på varför man gör på det viset? Jag tänker mer att betong är
precis inte det bästa att ha när motorn blir varm? Finns inte det risk till att blocket spricker då?
När används ett block med betong? Racing bara? För jag antar att det inte precis går
att cruisa med.... ^^

1 255 Inlägg
16 november 2010
De används väl mest i dragrace för o göra blocket starkare o den ska ju bara gå 402m så hinner inte direkt upp i tempen så att kylning behövs.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

8 251 Inlägg
16 november 2010
Betong, fast speciell betong inte sådan man använder tillhusbyggen och sånt används för att fylla upp blocket så att det blir stadigare. Man fyller ju igen hålrummen där kylvatnet går så kylning blir ju försämrad, hur mycket beror ju på hur högt man fyller blocket. Och det är nåt man gör i motorer som används på stripen framförallt just pga att kylning blir sämre.

78 Inlägg
16 november 2010
Du fyller väll inte hela blocket? har hört att man fyller en bit i toppen för att förstärka fodret som annars skulle spricka vid exempelvis högt laddtryck och komp. Därför det används i dragracing, ladda lite mer för ganska små pengar

Du har ju kvar kylkanaler i blocket så det borde ju inte ska koka/överhättas.

8 251 Inlägg
16 november 2010
Hur mycket man fyller beror lite på vad man har för block och planer, men oftast lämnar man ju så att det finns plats för lite vatten fortfarande

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
16 november 2010
Ett motorblock som man tar ut rejäl effekt ur flexar och därför betongfyller man blocket längst ner i kylkanalerna. Du proppar alltså inte igen blocket ända upp och det funkar även att köra gata med eftersom det är topparna som kräver mest kylning. På en racemotor monterar man ju även oljekylare och en mer effektiv vattenpump och värmeväxlare än på en standardmaskin.
Senast redigerat av hotrodder (16 november 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Skadereparatör
4 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Okey, tack för alla svar. Börjar förstå detta med betongfyllda block!

1 060 Inlägg
16 november 2010
Hejsan... Undrade samma sak innan så jag gjorde en tråd. Läs finns mycket bra svar i den!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=34414

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

Skadereparatör
4 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Tja! Tack ska kolla mer där!

227 Inlägg
17 november 2010
Betong har även samma värmeutvidgningskoeffeficient som järn.

Sök