Tänkte trimma bilen lite mera än vad den redan är! vet dock inte så mkt om bilen köpte den för ett tag sen.. Men vad jag vet är att det är b230fk blocket toppen med eller ft topp med tanke på oljekylda kolvar.... vanliga turbo insuget och 940 insprut. g14 turbo alltså 855ans t5 om jag inte har helt fel. och ah 3 tum dock efter katten!
Så vad jag tänkte fråga er är vad kan jag göra mer för att få ut så mkt ur denna motor utan att behöve betala över 20 000kr!?
byt turbo,större spridare å större lmm ihop med ett chip så plockar du 250-300 utan bekymmer. räkna dock med täta växelådsbyten om du behåller m46/47 lådan och 4-5000 kr på en riktigt koppling.
den är redan bränsle chippad laddar 1.0 glömde nämna det borde jag inte sätta ditt typ 531 toppen? o sätta i vx3 kam? eller ger de mer av att fixa toppen? vad för spridare bör man sätta på? tips på turbo? om man byter spridare måste man inte byta databoxen och insuget?
sätt på tex 465cc r spridare. 3" hemmamoddad luftmassemätare å tex en tb-58 turbo från turbobanditen så når du 300 hästar org toppen och tex V-kam funkar fint. org toppen funkar.
man moddar spridarmotstånden. org boxarna funkar bra.
sök lite så tror jag du får ett par 1++++++ trådar om 3" lmm.
byt turbo,större spridare å större lmm ihop med ett chip så plockar du 250-300 utan bekymmer. räkna dock med täta växelådsbyten om du behåller m46/47 lådan och 4-5000 kr på en riktigt koppling.
byt turbo,större spridare å större lmm ihop med ett chip så plockar du 250-300 utan bekymmer. räkna dock med täta växelådsbyten om du behåller m46/47 lådan och 4-5000 kr på en riktigt koppling.
Trodde alla ltt hade m90?
finns ingen 740 med ltt och m90. är bytt motor, men är växellådan bytt då ? inte säkert.
byt turbo,större spridare å större lmm ihop med ett chip så plockar du 250-300 utan bekymmer. räkna dock med täta växelådsbyten om du behåller m46/47 lådan och 4-5000 kr på en riktigt koppling.
Trodde alla ltt hade m90?
har inte en susning, motorn verkar vara hop plock för de snackas om både ft och fk och 740 i topic så jag antog att allt var en blandning å PGA kostnadskäl är folk ofta billiga å byter bara motor å inte lådan samtidigt.
en m46 låda pallar ju inte mer än runt 250hk / 350 nm eller så
Någon som vet vad en m90 pallar då? Många säger 300 hk andra säger 500 hk. Men beror på hur man växlar och hur man kör vet jag! Men om man kör snällt så håller den väll till en hel del, eller?
byt turbo,större spridare å större lmm ihop med ett chip så plockar du 250-300 utan bekymmer. räkna dock med täta växelådsbyten om du behåller m46/47 lådan och 4-5000 kr på en riktigt koppling.
Trodde alla ltt hade m90?
har inte en susning, motorn verkar vara hop plock för de snackas om både ft och fk och 740 i topic så jag antog att allt var en blandning å PGA kostnadskäl är folk ofta billiga å byter bara motor å inte lådan samtidigt.
en m46 låda pallar ju inte mer än runt 250hk / 350 nm eller så
alla 940 efter 95 har m90.
Haha ser nu att rubriken heter 740 b230fk vilket rör till de hela ännu mer Men har ft, fd också m90 efter 95?
Så länge du kör på vanlig asfalt med vanliga däck så knäcker du i princip inte lådan med "effekt" (eller snarare vridmoment eftersom växellådan inte vet vad effekt är utan det är bara vridmoment som den bryr sig om). Antagligen skulle du kunna knäcka en M90 med att gasa benet på tvåan över järnvägsspår och på så sätt demolera den genom att rycka sönder den.
Det som knäcks i M90 är - som du säkert vet - synkringarna pga missade växlingar.
Jag vet bara en som har totalrensat drev på en M90 och det var Bilsport-Gunnar på Tullinge i Turbocontainern med riktiga däck på klistrad bana och 7000rpm när han klev av kopplingen.
/Göran
BrajjAxx skrev:
Men om man kör snällt så håller den väll till en hel del, eller?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Så länge du kör på vanlig asfalt med vanliga däck så knäcker du i princip inte lådan med "effekt" (eller snarare vridmoment eftersom växellådan inte vet vad effekt är utan det är bara vridmoment som den bryr sig om). Antagligen skulle du kunna knäcka en M90 med att gasa benet på tvåan över järnvägsspår och på så sätt demolera den genom att rycka sönder den.
Det som knäcks i M90 är - som du säkert vet - synkringarna pga missade växlingar.
Jag vet bara en som har totalrensat drev på en M90 och det var Bilsport-Gunnar på Tullinge i Turbocontainern med riktiga däck på klistrad bana och 7000rpm när han klev av kopplingen.
/Göran
BrajjAxx skrev:
Men om man kör snällt så håller den väll till en hel del, eller?
Aha okej, tack för bra svar. Så om man kör gata, original däck och med 500hk och inte leker man bilen så ska antagligen en original m90 hålla?
har inte en susning, motorn verkar vara hop plock för de snackas om både ft och fk och 740 i topic så jag antog att allt var en blandning å PGA kostnadskäl är folk ofta billiga å byter bara motor å inte lådan samtidigt.
en m46 låda pallar ju inte mer än runt 250hk / 350 nm eller så
alla 940 efter 95 har m90.
Haha ser nu att rubriken heter 740 b230fk vilket rör till de hela ännu mer Men har ft, fd också m90 efter 95?
FB, F försvann 94 och de var sista 940in med m46/m47 låda alla senare hade m90 låda.