TS_quattro skrev:
Om man ska titta på android hade jag nog rekommenderat HTC, de använder bättre hårdvara än vad ericsson använder, den största skillnaden ligger framförallt i skärmarna som är en ganska betydande del av en smartphone där i stort sett allt vad gäller användarvänlighet hänger på skärmen. Ericsson har i min mening med sin experia tagit en bra telefon och monterat en skitskärm i den, en skärm som inte klarar multitouch (mer än en registrerad beröringspunkt åt gången) ÄR begränsad, oavsett hur många mjukvaruuppdateringar de gör så kommer de inte runt just den biten därför att hårdvaran helt enkelt inte klarar av det. Visst känner man att man verkligen behöver ett utfällbart tangentbord så är kanske experia något att titta på men efter ett år med min htc hero så har det aldrig varit något jag saknat.
Sen visst, det kommer snart inlägg i denhär tråden som gapar om iphone, och nej den är inte dålig, många appar etc etc, men jag tycker inte den är värd 7200 spänn (iphone 4, 16GB) och uppåt, telefon per krona går helt enkelt inte ihop i mina ögon. Android är billigare, kan exakt samma saker som iphone och går dessutom att göra så att den är precis som man själv vill ha den med UI, ljud etc, på en iphone kan
man inte ens välja en egen meddelandesignal utan att först ha jailbreakat telefonen och således gjort garantin ogiltig...
Hoppsan, jag bytte nyss meddelandesignal på min helt original iPhone4! Inget illa menat men det hjälper om man vet vad man pratar om, detsamma gäller förstås äldre iPhone med.
iOS är bra mycket mer kompetent än vad de vanliga "experterna" på diverse forum brukar hävda, jag tänker verkligen inte påstå att jag prövat allt man kan göra med en smartphone men har till i dag prövat så mycket avancerade saker, sidor, format etc. med mina iPhone´s att jag är övertygad om att den är väl kvalificerad till även en mer avancerad användare. Och det är trots allt en mobiltelefon, hur ofta sitter man och gör avancerade saker på en 3-4" skärm som störst?
Visst Android har lite fler valmöjligheter, som oftast inte spelar någon roll i praktiken. Visst, du kan flytta runt saker lite som du vill och ändra utförandet i större utsträckning än i iOS. Och visst är en del saker smidigare, tex att slå på/av blåtand med strömbrytare direkt på skärmen eller lägga till ringsignaler (utöver de som följer med) utan att konsultera iTunes eller liknande exempel.
Men efter den första veckan då man ställer in telefonen, vad är det man verkligen har nytta av i komplicerade, röriga, buggiga och mindre säkra Android jämfört med Apple´s smidiga, idiotsäkra men lite leksaksaktiga iOS?
Nej kan definitivt rekommendera en iPhone fullt ut till TS, men söker man en smidig lur känns både iPhone eller motsvarande Android-lurar fel. Därav X10 Pro, för Android är utan tvekan en bra plattform även om jag personligen tycker iPhone är bättre.
För övrigt kostar få eller inga iPhone 7000:-, men abonnemang landar det på under 5000:- precis som för konkurrenterna. Telenor kör en kampanj nu till exempel, Surf Max för 199:-/mån, iPhone4 ingår. Det blir en totalkostnad på 4700:- då med fritt surf. Edit: Skrev "ringsignal" men menade "meddelandesignal" i första meningen ovan.