2885
Sök

Volvo 740 - problem med avgasvärden vid bes, tips/hjälp?

36 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#1
CO-halt förhöjd tomgång, för hög
Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt
CO-halt tomgång, för hög
HC-halt tomgång, för hög

dessa problem fick jag på besiktningen på min 740 GL -90

Vad kan det mer vara än katalysatorn?

4 767 Inlägg
27 oktober 2010
#2
Spontant tänker jag på dålig lambdasond och hål i avgassystemet.

Mer långskott.... skulle kunna vara lmm som är lite trött också.




Editerade din rubrik också, vänligen läs igenom http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

36 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#3
Okej får kolla på det men det ska la inte vara några större problem att sätta ditt en kat frånn 88 på min 90? eller är det det? lite andra fästen osv.

The one and only
1 091 Inlägg
31 oktober 2010
#4
Själva katen passar men på -87 och -88A så satt lambdasonden i grenröret istället för i katen som den gör på din. Därför är det enklast att du tar en kat från en -88B eller senare så att du har uttaget för lambdasond.
Du skriver inte vad värdena låg på så det är inte så lätt att säga vad det kan vara för fel men läckage i insug/avgasrör är det första du kan kolla efter. Sen kan du prova att mäta upp lambdasonden o se så att den är okej.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

415 Inlägg
31 oktober 2010
#5
Om man tankar ca 5-10 l e85 eller häller i k-sprit så brukar värdena sjunka en aning men det är ju att rekommendera att fixa felet.  Hur går den annars? Sotar den eller går den oroligt? Min hade inte riktigt kontakt med temperaturgivaren som sitter under insuget och då sotade den rejält, insugspackningen brukar bli dålig och ta tjuvluft. Hur ser tänddelarna ut?

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

36 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#6
ska ta reda på vad värdena låg på bilen går bra! i bland så kan gasen släppa lite men det händer oftast inte.

36 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#7
Co 2,1 (0,5)
Co 2500 0,7 (0,3)
Hc 130 (100)
Lambda 1,11 (0,96-1,04)

83 Inlägg
1 november 2010
#8
Jag skulle prova att byta lambdan innan någonting annat.

//Mackan

The one and only
1 091 Inlägg
1 november 2010
#9
wentma skrev:
Jag skulle prova att byta lambdan innan någonting annat.

//Mackan

Och jag skulle mäta upp den gamla lambdan innan jag provade att byta...

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

34 Inlägg
1 november 2010
#10
Kolla insugspackningen noga då den är i papper.brukar bli rätt dålig när den är gammal

36 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#11
"klämmorna" till katen va helt sönderrostade dem har jag köpt nya, fixat lite läckor. tänkte prova att bränna ut motorn med och tanka med k sprit

36 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#12
besiktade om han idag. allt var inte helt bra fick
CO 1,3 (0,5)
CO 2500 0,6 (0,3)
HC 95 (100)
LAMBDA 1,04 (0,96-1,04

va ska jag göra?

herr
321 Inlägg
4 november 2010
#13
Brukar kunna hjälpa att göra en grundläggande service, byta olja, luftfilter och tändstift. Har räddat mig ett par ggr. Ett igensatt luftfilter och dåliga stift sabbar mycket på avgasvärdena, detta förstås om dom är väldigt dåliga.

Edit: Vid ett tillfälle var mina avgasvärden helt åt helvete fast motorn var varm, dom var snälla och lät mig ta en liten tur till innan avgasmätningen, kom tillbaks efter att ha varvat ur den på landsvägen, och då var avgasvärdena klockrena.
Senast redigerat av bjornt (4 november 2010)


The one and only
1 091 Inlägg
4 november 2010
#14
hernstrom skrev:
besiktade om han idag. allt var inte helt bra fick
CO 1,3 (0,5)
CO 2500 0,6 (0,3)
HC 95 (100)
LAMBDA 1,04 (0,96-1,04

va ska jag göra?

Börja med att göra det som du har fått tips om här i tråden... Funkar inte det så kan du få fler förslag....
Senast redigerat av Volvo Knugen (4 november 2010)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

36 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#15
filter osv är bytt i sommars, ska kolla insugspackningen och tänd kablarna

36 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#16
hjälp! det började med att jag körde 400m med bilen, stängde av den och kom tillbaka 5 min senare och då ville han inte gå i gång(preics som att han inte fick tillräkligt med bensin) kom tillbaka några timmar senare då startade han direkt utan problem, men han låg på ca 2000 varv på parkerings och neutral växlen. tankade 10 liter och körde 2-3 mil då dog han i en uppförsbacke(som ett bensin stop) tanka yttligare i 5 liter men öven då ville han inte gå tillslut så starade den i några sekunder men låg på typ 200 varv up och ner rörde man gasen så dog han direkt. va fan kan vara problemet?

The one and only
1 091 Inlägg
8 november 2010
#17
Kolla felkoder

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

36 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#18
Tjaa alla! Problem! har bytt armaturen nu. men bilen ville inte starta ändå, körde i lite stargas då gick han i gång svarade skit fint på gas och allt men när jag skulle sätta tillbaka röret till luftmassemätaren så dog han sen dess har han inte startat fullt. vad kan detta vara?


Sök