3108
Sök

vad för skillnad på styrleder?

17 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
tjenna undrar vad e det för skillnad på övre å undre styrled? eller var det kanske indre å ytter?:S(kompisens bil) och om detta är jobbigt att byta på en ford sierra. M.V.H Ted
Senast redigerat av gbg_racer (22 november 2006)

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
23 november 2006
Styrleder måste vara innre & yttre.
Har för mig att inre brukar vara en "rak" kulled och yttre en "vinklad" kulled.
Yttre brukar inte vara så mycke pyssel o byta.
Inre däremot har jag aldrig bytt, men det är lite smetigt eftersom man behöver komma innanför styrväxeldamasken.

16 Inlägg
24 november 2006
Jag har heller aldrig kollat riktigt på inre led men jag skulle gissa att i den inre änden på staget är det en kula som ska lagras i en kulskål som kanske eventuellt sitter fast på styrväxlen men jag är osäker.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2006
Hej, nej det är inte besvärligt, har för mig att det nästan går lika lätt att byta inre som yttre på dem... När du ska ha bort den yttre så måste du ock få ut den ur "konan"... Be din vän att "bryta" bort leden medans du håller en handslägga på insidan av fästet och sen slår på andra sidan...

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 november 2006
Ska yttre bytas (förfarande vid konisk) så brukar det funka om man våldar lite med en slägga på "öglan" *från sidan* med en slägghammare eller liknande.

Bilmekaniker
84 Inlägg
27 november 2006
Den inre leden e gängad i servon. Ej infättad. Går att få loss med rörtång/polygrip.. Den yttre e bara o lossa muttern sen slå hårt från sidled med en slägga på metallen. Ej på leden bara..

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

Sök