3211
Sök

Är ford mondeo - 99 en bra bil

75 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
jag har en fråga om ford mondeo- 99

är det en bra bil?

vad är deras vanliga problem?

311 Inlägg
26 november 2010
Rosten är nog det största problemet, främst i bakskärmar. Finns massa andra nackdelar med mondeo också men just nu står det still i min skalle xD Har en -98 själv.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 november 2010
Fråga på en verkstad vad det kostar att byta koppling...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

75 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
varför ska jag fråga det.

456 Inlägg
26 november 2010
För att svara på din huvudfråga: NEJ!

growing old is mandatory growing up is optional

3 259 Inlägg
26 november 2010
dille_94 skrev:

lol

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 november 2010
dille_94 skrev:

För att de kommer svara
a: Det vägrar vi göra
eller
b: det kostar 15k

Typ därför. Fjord kan ju inte ens skruva ihop en Volvo bra, hur ska de då lyckas bättre med en Fjord?

456 Inlägg
27 november 2010
Då får man väl göra det själv då? Varför betala massa pengar till en verkstad som låter nån praktikant  byta den åt dig? Har man bil får man väl bita ihop och laga den om den går trasig?
Sen är väl kopplingsbyte ett fruktansvärt utvecklingsstört exempel!
Hur ofta händer det att man råkar ut för det? Var 20-30 Tusende mil??

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 november 2010
Oves_Bror skrev:
Då får man väl göra det själv då? Varför betala massa pengar till en verkstad som låter nån praktikant  byta den åt dig? Har man bil får man väl bita ihop och laga den om den går trasig?

Det krävs ett specialverktyg som inte ens alla märkesverkstäder har. Hur utvecklingsstört du än må tycka det är så är det en reparation som mycket väl kan komma redan efter 7000mil beroende på hur tidigare ägare kört. Jag ber om ursäkt för att du inte visste det.

456 Inlägg
27 november 2010
Okey men då får jag ju citera mig själv då när jag skrev att: NEJ det är inte en bra bil!

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 november 2010
caromania skrev:
Oves_Bror skrev:

Det krävs ett specialverktyg som inte ens alla märkesverkstäder har. Hur utvecklingsstört du än må tycka det är så är det en reparation som mycket väl kan komma redan efter 7000mil beroende på hur tidigare ägare kört. Jag ber om ursäkt för att du inte visste det.

lol

TS: Nej, det är ingen bra bil. Ska du ha en bra bil i den klassen till rätta pengar så leta efter lågmilade Opel Vectra, mycket bil för pengarna.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

456 Inlägg
27 november 2010
Får väl bjuda på det skrattet!
Men som sagt kopplingsbyte är ju oftast inget problem på en bruksbil om inte den tidigare ägaren är en hörselskadad farbror på 89 år.
Men varför köpa en mondeo från 99 när det finns så många bättre bilar?

Timmerman
114 Inlägg
27 november 2010
Farsan hade en -98 tror jag  automatlådan rostade sönder (eller om det var nån skruv eller nåt, BYTAS var den tvungen iaf) efter 4 år eller något.

Jodå satt e!!!
79 Inlägg
27 november 2010
Känsliga toppackningar! Och toppen i sig oxå..

560 Inlägg
27 november 2010
Mondeo är billiga och hyfsat pålitliga mellanklassbilar, oftast generöst utrustade. Aldrig haft någon så finns säkert mer kunniga än mig, men de jag läst är att bussningar i främre länkarmar brukar ge sig. Lyssna efter missljud!! Kontrollera väghållningen och att bilen inte drar åt något håll. Hjullager fram, drivaxlar... p.g.a. svagt byggd framvagn slits dessa detaljer fortare än på andra bilar.

OBS! Rost är extremt vanligt och besiktningen brukar anmärka på de!! bilen kan se mycket fräsch ut, men vara genomrostad undertill, alltså kolla undertill, speciellt de bakre tvärstagen och länkarmarna kan rosta.

Det är sällan som de bakre skärmkanterna är rostfria!

Hoppas detta var till lite hjälp iaf smile

Sök