3329
Sök

Nya Audi RS3 - Varför bara med automatlåda?

78 Inlägg
27 november 2010
#21
Busgrabb skrev:
matteeee skrev:
För att slå RS500 på 0-100? För att optimera bränsleförbrukning? För att kunna erbjuda "launch control"? Finns ju massor av anledningar..

Så en 4WD bil ska inte spöa en framhjulsdriven bil i samma klass 0-100 om den inte har paddellåda ?
Vad har automat med launch control att göra ? Jag har aldrig ägt en automat bil men har ändå haft launch control i flera.
Tycker anledningarna haltar lite.

Jag ser inget fel i paddelväxellåda i en sportigare bil men varför inte ha en egen koppling, det är det jag saknar i en sådan.

Vw's samt Audis sportigare modeller (gti, s3 mm) med DSG lådan har Launch Control som tillval eller nåt sådant, det har inget med att bara automat kan ha det smile

Cupra_
28 november 2010
#22
Jag har själv DSG 7 i min bil.. Jag var helt inställd på att jag ville ha manuell låda innan jag köpt bilen---Och det vill jag fortfarande. Det är en kanonlåda då den växlar snabbt, mjukt och du har möjlighet att växla med paddlarna.

Men som någon annan skrev så försvinenr känslan lite tycker jag. En manuell 6-petad hade varit bra mkt roligare men det gick inte att beställa manuell till min heller. Dessutom lär sig DSG-lådan hur du kör. VIlket kan vara både bra och dåligt.

Kör du "som en kärring" ett par mil, för att spara soppa eller nåt t.ex, så känns den grymt seg i växlingarna om du börjar köra "inspirerat" direkt efter. Men om du kört hårt ett tag så lär sig lådan det och blir rappare i växlingarna. Däremellan, vid övergången mellan hård och lugn körning, känns däremot sådär. Du kan ju köra på "S", men då känns det som om du ska spränga motorn ungefär. På S varvar min till 7600rpm och mätaren bottnar vid 8k liksom, känns inge bra.

Bekväm till vardags, kul rakt fram men skit i allmänhet är min uppfattning.

Som någon sa kan man växla med paddlarna, ja, men pröva det i en rondell då paddlarna hänger med ratten runt och alltså inte sitter fast monterade i själva bilen, lagom obekvämt.

DSG-lådan är det som förstör min bil tycker jag.. Trodde jag skulle vänja mig men hatar skräpet. Dryga att underhålla är de också då den nya oljan måste hettas upp vid byte m.m.

OEM <3
6 957 Inlägg
28 november 2010
#23
Deception skrev:
Jag har själv DSG 7 i min bil.. Jag var helt inställd på att jag ville ha manuell låda innan jag köpt bilen---Och det vill jag fortfarande. Det är en kanonlåda då den växlar snabbt, mjukt och du har möjlighet att växla med paddlarna.

Men som någon annan skrev så försvinenr känslan lite tycker jag. En manuell 6-petad hade varit bra mkt roligare men det gick inte att beställa manuell till min heller. Dessutom lär sig DSG-lådan hur du kör. VIlket kan vara både bra och dåligt.

Kör du "som en kärring" ett par mil, för att spara soppa eller nåt t.ex, så känns den grymt seg i växlingarna om du börjar köra "inspirerat" direkt efter. Men om du kört hårt ett tag så lär sig lådan det och blir rappare i växlingarna. Däremellan, vid övergången mellan hård och lugn körning, känns däremot sådär. Du kan ju köra på "S", men då känns det som om du ska spränga motorn ungefär. På S varvar min till 7600rpm och mätaren bottnar vid 8k liksom, känns inge bra.

Bekväm till vardags, kul rakt fram men skit i allmänhet är min uppfattning.

Som någon sa kan man växla med paddlarna, ja, men pröva det i en rondell då paddlarna hänger med ratten runt och alltså inte sitter fast monterade i själva bilen, lagom obekvämt.

DSG-lådan är det som förstör min bil tycker jag.. Trodde jag skulle vänja mig men hatar skräpet. Dryga att underhålla är de också då den nya oljan måste hettas upp vid byte m.m.

+ begränsade vid trim, dyra om de rasar.

Men sjukt balla, men inget jag skulle vilja ha..

OEM <3

Cupra_
28 november 2010
#24
Ja precis, just DSG 7 är dessutom betydligt klenare än DSG 6 om jag förstått allt rätt? Visserligen går det ju att flasha lådorna vid trim men det är ändå kraftigt begränsat hur mkt som kan göras..

denkz
323 Inlägg
28 november 2010
#25
Stort Vill-ha Begär På Rs3!!!!"!½!11§11222


338 Inlägg
28 november 2010
#26
de spelar ingen roll min audi s4 va den första bil med automatlåda med padlar....jag köper aldrig manuell igen den gör jobbet ....får kanske bli en provkörnig:::rs3

Audi S4 SuperCharged

OEM <3
6 957 Inlägg
28 november 2010
#27
VLN skrev:
Stort Vill-ha Begär På Rs3!!!!"!½!11§11222

Fruktansvärt snygg, och TUNG yikes tongue

OEM <3


Sök