Knackar i Volvo 850 TURBO.

Marlboroman
3 oktober 2009 · 8 234 Inlägg

Crille88 skrev:

Marlboroman skrev:

Sammyboy skrev:
Ni tycker med andra ord, BYTA olja, fylla på nytt och sen VARM köra motorn till 80 - 95 oljegrader?

Ut och hatgasa, inte buskör utan spöa rejält. Tempen på oljan ska uppåt 100-110 grader så oljan blir varm och självrenande. Volvo gjorde ju lite fel med oljekylningen så den vart för bra, vilket straffar ägare som inte spöar på bilarna ibland med igensatt vevhusventilation och oljekanaler. Men betänk också att oljebyten inte behöver hjälpa det minst om lyftaren är slut, då är det bara byte som hjälper.

sitter visserligen ingen oljekylare på denna då de inte e R. men du menar att dom byggde motorn så pass väl då eller?
ja tror iaf inte att de har o göra med oljan, utan möjligtvis som du säger att nån lyftare gett upp.

Bra och bra... Det är ju en miss egentligen, då dem skulle ha gjort så att termostaten öppnade vid lite högre temperatur. Till saken hör ju att oljan kan va boven i dramat eftersom dräneringshålet kan ha koksat igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Crille88
3 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

Vitamin skrev:
Det sitter oljekylare på alla 850 turbo

säg till när du har vägarna förbi så kan du peka ut oljekylaren, me tanke på att ja haft bilen tidigare o har bytt de mesta på den så borde ja stött på oljekylaren eller?
det sitter ingen på denna bilen vad ja sett

Senast redigerat av Crille88 (3 oktober 2009)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
3 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

vadå vatten o olja blandas ? eller sitter de vertikalt med varann?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Sammyboy
3 oktober 2009 · 62 Inlägg

Starta en egen tråd nämn den "Har 850T5 Oljekylare eller ej?"

Åter till mitt problem, så det sista jag skulle göra nu är att "busköra" bilen.

Tack för eran hjälp, ska öppna huvet någon dag när jag städat garaget och kika på den där lyftaren.
Har ni seriösa och bra tips på hur att gå till väga så får ni gärna skriva detta.
tack för alla svar MVH / Sammy boy.

BMW 335i "E91" (2007)
Marlboroman
3 oktober 2009 · 8 234 Inlägg

Ärligt talat är det ingen ide att öppna och titta utan att köpa nya lyftare i vilket fall. Och att byta säg 2 lyftare innebär att man rätt snart får riva allt igen för att byta några till osv.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tobbz
4 oktober 2009 · 12 Inlägg

Leta runt lite här på garaget Sammyboy efter projekt där dom grejat med sånt här på t5 motor.. Så ser du hur det funkar och hur det ska vara.. mvh tobbe

cdx873v
29 november 2010 · 16 Inlägg

hur gick det med bilen? var det lyftarna eller? har nämligen exakt samma ljud i min bil nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang