2758
Sök

Kabeldragning genom dörr V70 -97

71 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Tjenare, jag har provat att söka i forumet jag hittade ingenting gällande detta (jag är en dålig sökare skall tilläggas).

Jag undrar helt enkelt hur jag ska dra högtalarkabel ut till nya högtalare som jag ska sätta i dörren?
Det finns lixom ingen genomföring utan det är stifthylsor som sitter, så det finns inget utrymme för att dra en ny kabel (om det inte finns stift lediga i hylsan som jag kan koppla på högtalarkablarna?).

Jag kommer sätta delningsfiltret på passagerarsidan respektive förarsidan under luckan där man normalt sätt har knäna.

kablarna som gick till de gamla högtalarna (två stycken), ska dessa in på diskant eller mid på delningsfiltret? Jag antar att de ska till "mid" på delningfiltret eftersom att orginal är just "mid högtalare" diskanterna sitter ju uppe på instrumentbrädan. Kan jag ta dessa SMALA som redan är stiftade smidigt nog och dra direkt till delningsfiltret och dra en högtalarkabel till diskanterna? Tappar jag effekt eftersom de är så smala?

Kortfattat: Ska kablarna från de gamla högtalarna (2 st) in på diskant eller mid på delningsfiltret?
Hur drar jag lättast högtalarkabel ut till dörrarna? Det finns ingen genomföring utan det är stifthylsor

Tackar ödmjukast på förhand

Har en V70 från -97 om ni inte snappade upp det från rubriken.
Senast redigerat av Jimpaa (30 november 2010)

71 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
bump

347 Inlägg
30 november 2010
Dra kablarna utanför strumpan.

De gamla kablarna skulle du väl byta ut så då ska väl inte dom kopplas till delningsfiltret?

71 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
o_lindh skrev:
Dra kablarna utanför strumpan.

De gamla kablarna skulle du väl byta ut så då ska väl inte dom kopplas till delningsfiltret?

Precis, har tänkt helt fel hela tiden, jag tänkte att jag skulle använda de gamla kablarna men nu så klarnade det, tack! Klart som fan inte de kablarna ska användas, jag ska ju dra nya smile

Men frågan är om jag ska sätta diskanterna uppe på instrumentpanelen istället så kan jag ju faktist använda befintliga kablar till "mid" högtalaren i dörren, då slipper jag ju att dra kablar ut till dörrarna, det blir ju helt klart smidigare men tappar jag effekt om jag använder de befintliga? De är ju så pass smala menar jag.

Frågade faktist en kille här inne i Örebro på bilradioservice, han sa att jag INTE tappar effekt till högtalaren om jag använder befintligt, men jag skulle gärna vilja ha ett utlåtande från någon mer.
En sista fråga har jag också på lager smile Någon ide eller förslag hur man fäster nya diskanter uppe på instrumentpanelen i så fall? De har inte samma fästning för fem öre.

Tackar så mycket.

347 Inlägg
1 december 2010
Ska du köra utan slutsteg så kan du säkert använda befintligt kablage.

71 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
o_lindh skrev:
Ska du köra utan slutsteg så kan du säkert använda befintligt kablage.

Nej fan jag har värstingslutsteg lol

Jag har ett tvåkanaligt slutsteg som ska driva högtalarna i fram.

Jag anade att det kanske räckte med "bra kablar" fram till delningsfiltren men så kanske inte är fallet. I så fall så om det inte gör det alltså så drar jag nog bredvid strumpan som du gav som förslag.

347 Inlägg
1 december 2010
Det är klart att man kan köra med originaltrådarna men ska du göra en seriös installation med slutsteg så tycker jag absolut att du ska byta högtalarkablarna också.

Sök