2755
Sök

Saab 900 -97 startspärr?

102 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! har införskaffat mig en Saab 900 -97 som vinterbil. Den har nu börjat krångla, i början fick man låsa och låsa upp bilen en gång och då startade den som vanligt, nu har den börjat bli ännu värre, satt på en parkering idag i kanske 10 min, låsa, låsa upp, rycka i växelspaken (alla växlar) hålla upp backspärren, låsa, låsa upp..Sen hoppar den igång utan tveken. Spelar ingen roll om bilen är kall eller varm, ibland drar den igång på första försöket. Alla instrument lyser och fläkten går, men på start läget är det tvärdött. bilen har ingen larmdosa, men det sitter en cylinderformad helgjuten plastbit på samma ring som nyckeln.

Någon som har ideér? Fråga gärna om det är något annat ni behöver veta! smile

Mvh Ettehag
Senast redigerat av Ettehag (25 november 2010)

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

360 Inlägg
25 november 2010
#2
Drar startmotorn varje gång du vrider på nyckeln?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

102 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#3
Fritzeen skrev:
Drar startmotorn varje gång du vrider på nyckeln?

Hehe nu läste du inte allt Viktor ^^ skrev ju att på tändläget är det tvärdött, alltså inte ett liv smile

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
25 november 2010
#4
Verkar mysko att inget händer då du vill starta. Kanske är nyckelcylindern utsliten och nu har du glapp i det hela. Då jag glömmer av mig och vill starta då startspärren är aktiv så kan jag starta motorn, men den dör direkt. Då måste jag som du skriver, låsa-låsa upp för att få liv i maskinen.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

102 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#5
FordRSC skrev:
Verkar mysko att inget händer då du vill starta. Kanske är nyckelcylindern utsliten och nu har du glapp i det hela. Då jag glömmer av mig och vill starta då startspärren är aktiv så kan jag starta motorn, men den dör direkt. Då måste jag som du skriver, låsa-låsa upp för att få liv i maskinen.

Jo för nyckelcylindern lär ju vara synkad med en startspärr, känns ju som det är lite glapp någonstans, ville inte börja riva i något innan jag fått lite bättre svar på vad man kanske ska kolla smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
25 november 2010
#6
Ettehag skrev:
FordRSC skrev:
Verkar mysko att inget händer då du vill starta. Kanske är nyckelcylindern utsliten och nu har du glapp i det hela. Då jag glömmer av mig och vill starta då startspärren är aktiv så kan jag starta motorn, men den dör direkt. Då måste jag som du skriver, låsa-låsa upp för att få liv i maskinen.

Jo för nyckelcylindern lär ju vara synkad med en startspärr, känns ju som det är lite glapp någonstans, ville inte börja riva i något innan jag fått lite bättre svar på vad man kanske ska kolla smile

Mvh Ettehag

Vet ej hur svårt det är att byta låscylinder, men på skroten kostar det väl inte mer än 50kr?

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

102 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#7
FordRSC skrev:
Ettehag skrev:
FordRSC skrev:
Verkar mysko att inget händer då du vill starta. Kanske är nyckelcylindern utsliten och nu har du glapp i det hela. Då jag glömmer av mig och vill starta då startspärren är aktiv så kan jag starta motorn, men den dör direkt. Då måste jag som du skriver, låsa-låsa upp för att få liv i maskinen.

Jo för nyckelcylindern lär ju vara synkad med en startspärr, känns ju som det är lite glapp någonstans, ville inte börja riva i något innan jag fått lite bättre svar på vad man kanske ska kolla smile

Mvh Ettehag

Vet ej hur svårt det är att byta låscylinder, men på skroten kostar det väl inte mer än 50kr?

Nja det är nog inga större problem, men då lär man väl behöva koda om för att synka med imobalisern?

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
25 november 2010
#8
Ettehag skrev:
FordRSC skrev:
Ettehag skrev:

Jo för nyckelcylindern lär ju vara synkad med en startspärr, känns ju som det är lite glapp någonstans, ville inte börja riva i något innan jag fått lite bättre svar på vad man kanske ska kolla smile

Mvh Ettehag

Vet ej hur svårt det är att byta låscylinder, men på skroten kostar det väl inte mer än 50kr?

Nja det är nog inga större problem, men då lär man väl behöva koda om för att synka med imobalisern?

Hmm det tänkte jag ikke på! Men säkert något liknande.... Har faktiskt noll koll där!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

102 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#9
FordRSC skrev:
Ettehag skrev:
FordRSC skrev:
Vet ej hur svårt det är att byta låscylinder, men på skroten kostar det väl inte mer än 50kr?

Nja det är nog inga större problem, men då lär man väl behöva koda om för att synka med imobalisern?

Hmm det tänkte jag ikke på! Men säkert något liknande.... Har faktiskt noll koll där!

Hehe man kan inte ha koll på allt tyvärr, tur att det finns forum, men tyvärr lite för lite svar, vet ju att folk har kunskap inom detta område smile

Mvh Ettehag
Senast redigerat av Ettehag (26 november 2010)

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

258 Inlägg
28 november 2010
#10
så var det på min bmw, den hade en startspärr så om inte centrallåset låste upp alla dörrar va den tvärdöd tongue fick låsa upp på passagerarsidan för att de skulle funka.

enpetar-klubben

Ex-08'a
113 Inlägg
28 november 2010
#11
hade samma problem på min ett tag tills jag fattade var det var, alla dörar åste vara upplåsta inklusive tanklocket (fråga ig inte varför sätta en sådan funktion där) spreja alla lås med 5-56/wd-40, och prova lås upp på pasagerar sidan de kan också funka. sen kan du ju eventuelt chippa den för dom flästa företag tarbort den funktionen när bilen chippas (om de är en turbo) smile


102 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#12
embe skrev:
hade samma problem på min ett tag tills jag fattade var det var, alla dörar åste vara upplåsta inklusive tanklocket (fråga ig inte varför sätta en sådan funktion där) spreja alla lås med 5-56/wd-40, och prova lås upp på pasagerar sidan de kan också funka. sen kan du ju eventuelt chippa den för dom flästa företag tarbort den funktionen när bilen chippas (om de är en turbo) smile

Okej, låter som att det skulle kunna vara något sådant! smile Tyvärr ingen turbo, men borde väl kunna åka ner till saab verkstaden och få nyare programvara i bilen, då kanske dom tagit bort den funktionen då mjukvaran lär uppdateras då och då smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

102 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#13
ngen annan som har några ideér? smile Börjar gå mig lite på nerverna nu hehe ^^

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !


Sök