3584
Sök

Citroën C2 1,4 VTR -04 - Problem igen...

4 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte en Citroën C2 1,4 VTR -04 för snart 3 veckor sedan och den har tyvärr redan varit inne hos verkstaden 2 gånger och nu verkar det vara dags igen...

Jag har följande problem med bilen:

1. Batterilampan börjar lysa och tjuta under färd.
->
2. Batterilampan lyser i "1:a läget" när man vrider om nyckeln.
3. Batterilampan och motorlampan lyser i "2:a läget" när man vrider om nyckeln.
4. Batterilampan och motorlampan lyser inte i "3:e läget" när man vrider om nyckeln och bilen startar/är igång.

Vad tror ni att felet kan vara? Jag skulle vara mycket tacksam för svar.

Med vänlig hälsning.
Senast redigerat av badassmotherfucker (4 december 2010)

4 december 2010
Trådstartare
#2
Ingen som kan ge ett förslag på vad felet skulle kunna vara?

Tvivlare
2 266 Inlägg
4 december 2010
#3
Vad exakt ÄR felet? Lamporna släcks ner den startar, right?

:edit: Att batterilampan börjar lysa under färd tyder nog på att din generator börjar bli dålig.
Senast redigerat av MantaRobin (4 december 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 december 2010
Trådstartare
#4
MantaRobin skrev:
Vad exakt ÄR felet? Lamporna släcks ner den startar, right?

:edit: Att batterilampan börjar lysa under färd tyder nog på att din generator börjar bli dålig.

Tack för ditt svar! smile

Felet är just att batterilampan började lysa och tjuta under färd.

Just nu ser det ut så här:
1. Batterilampan lyser i "1:a läget" när man vrider om nyckeln.
2. Batterilampan och motorlampan lyser i "2:a läget" när man vrider om nyckeln.
3. Batterilampan och motorlampan lyser inte i "3:e läget" när man vrider om nyckeln och bilen startar/är igång.

Tyvärr så är jag relativt okunnig rent allmänt när det gäller bilar, så jag vet inte om batterilampan och motorlampan ska bete sig som jag förklarar lite längre upp i detta inlägg.

Tvivlare
2 266 Inlägg
4 december 2010
#5
badassmotherfucker skrev:
MantaRobin skrev:
Vad exakt ÄR felet? Lamporna släcks ner den startar, right?

:edit: Att batterilampan börjar lysa under färd tyder nog på att din generator börjar bli dålig.

Tack för ditt svar! smile

Felet är just att batterilampan började lysa och tjuta under färd.

Just nu ser det ut så här:
1. Batterilampan lyser i "1:a läget" när man vrider om nyckeln.
2. Batterilampan och motorlampan lyser i "2:a läget" när man vrider om nyckeln.
3. Batterilampan och motorlampan lyser inte i "3:e läget" när man vrider om nyckeln och bilen startar/är igång.

Tyvärr så är jag relativt okunnig rent allmänt när det gäller bilar, så jag vet inte om batterilampan och motorlampan ska bete sig som jag förklarar lite längre upp i detta inlägg.

Enligt mig låter de som att den är frisk. Lamporna ska lysa ända tills du startar bilen. Men att de tjuter och att den tänds under färd tyder på att generatorn inte laddar ordentligt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 december 2010
Trådstartare
#6
MantaRobin skrev:
badassmotherfucker skrev:
MantaRobin skrev:
Vad exakt ÄR felet? Lamporna släcks ner den startar, right?

:edit: Att batterilampan börjar lysa under färd tyder nog på att din generator börjar bli dålig.

Tack för ditt svar! smile

Felet är just att batterilampan började lysa och tjuta under färd.

Just nu ser det ut så här:
1. Batterilampan lyser i "1:a läget" när man vrider om nyckeln.
2. Batterilampan och motorlampan lyser i "2:a läget" när man vrider om nyckeln.
3. Batterilampan och motorlampan lyser inte i "3:e läget" när man vrider om nyckeln och bilen startar/är igång.

Tyvärr så är jag relativt okunnig rent allmänt när det gäller bilar, så jag vet inte om batterilampan och motorlampan ska bete sig som jag förklarar lite längre upp i detta inlägg.

Enligt mig låter de som att den är frisk. Lamporna ska lysa ända tills du startar bilen. Men att de tjuter och att den tänds under färd tyder på att generatorn inte laddar ordentligt.

Alltså, batterilampan ska alltså lysa i "1:a läget", motorlampan och batterilampan ska lysa i "2:a läget", för att båda sedan släckas ner helt i "3:e läget" när bilen startas?
Senast redigerat av badassmotherfucker (4 december 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
4 december 2010
#7
badassmotherfucker skrev:
MantaRobin skrev:
badassmotherfucker skrev:

Tack för ditt svar! smile

Felet är just att batterilampan började lysa och tjuta under färd.

Just nu ser det ut så här:
1. Batterilampan lyser i "1:a läget" när man vrider om nyckeln.
2. Batterilampan och motorlampan lyser i "2:a läget" när man vrider om nyckeln.
3. Batterilampan och motorlampan lyser inte i "3:e läget" när man vrider om nyckeln och bilen startar/är igång.

Tyvärr så är jag relativt okunnig rent allmänt när det gäller bilar, så jag vet inte om batterilampan och motorlampan ska bete sig som jag förklarar lite längre upp i detta inlägg.

Enligt mig låter de som att den är frisk. Lamporna ska lysa ända tills du startar bilen. Men att de tjuter och att den tänds under färd tyder på att generatorn inte laddar ordentligt.

Alltså, batterilampan ska alltså lysa i "1:a läget", motorlampan och batterilampan ska lysa i "2:a läget", för att båda sedan släckas ner helt i "3:e läget" när bilen startas?

Japp! Även oljetryck ska du ha lysande där.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 december 2010
Trådstartare
#8
MantaRobin skrev:
badassmotherfucker skrev:
MantaRobin skrev:

Enligt mig låter de som att den är frisk. Lamporna ska lysa ända tills du startar bilen. Men att de tjuter och att den tänds under färd tyder på att generatorn inte laddar ordentligt.

Alltså, batterilampan ska alltså lysa i "1:a läget", motorlampan och batterilampan ska lysa i "2:a läget", för att båda sedan släckas ner helt i "3:e läget" när bilen startas?

Japp! Även oljetryck ska du ha lysande där.

Tack som f*n för hjälpen!

Lampan för oljetryck lyser dock inte. :S

Tvivlare
2 266 Inlägg
4 december 2010
#9
badassmotherfucker skrev:
MantaRobin skrev:
badassmotherfucker skrev:

Alltså, batterilampan ska alltså lysa i "1:a läget", motorlampan och batterilampan ska lysa i "2:a läget", för att båda sedan släckas ner helt i "3:e läget" när bilen startas?

Japp! Även oljetryck ska du ha lysande där.

Tack som f*n för hjälpen!

Lampan för oljetryck lyser dock inte. :S

Verkar onekligen underligt. Du ska ha en radda lampor som ska lysa/släckas när du startar under själva huvudinstrumentet/dashen.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 december 2010
Trådstartare
#10
MantaRobin skrev:
badassmotherfucker skrev:
MantaRobin skrev:

Japp! Även oljetryck ska du ha lysande där.

Tack som f*n för hjälpen!

Lampan för oljetryck lyser dock inte. :S

Verkar onekligen underligt. Du ska ha en radda lampor som ska lysa/släckas när du startar under själva huvudinstrumentet/dashen.

Den lyser inte "konstant" som batterilampan och motorlampan som jag beskrev i inlägget ovanför. Alla lampor som ska lysa tänds upp och släcks sedan, men inte batterilampan/motorlampan. De fortsätter att lysa när de andra lamporna släckts.

Forummoderator
18 178 Inlägg
4 december 2010
#11
Kolla laddningen på batteriet när bilen är avstängd. Bör ligga på 12-13 volt rätt förenklat. Vid bil igång och på tomgång (gasa upp den i 3000 varv vid start först ett par sekunder) ska det vara 13-14+ volt. Om inte. Laddning gett upp. Generator, laddningsrelä, dåliga kontakter eller allmänt Citroënfel bara. Har sålt Citroën som levebröd... Verkstad rekommenderas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 december 2010
Trådstartare
#12
Tack! Det var schysst av er att hjälpa mig med problemet. Det får bli verkstaden på måndag morgon då jag inte har några som helst verktyg eller hjälpmedel för att kunna ta reda på vad felet är.


Sök