Allt börja med att startmotorn klickade så testade bara att dra en extra jord till motorn och då fungera den.
Efter en tid (ett antal veckor) så börja dessa lampor lysa lite svagt och ibland vara släckta. Nämligen varningen för att en lampa är trasig, att parkeringsbromsen är i, bromssystem samt generator lampan.
Mätte över batteriet när motorn var igång och då visa de bara batteriets spänning ca 11,4V och gick sakta neråt.
Använde en 20mm2 koppar kabel som hjälpjord, är de för liten kabel area ? I sådana fall vad ska man använda ? Spelar de någon roll om man jordar uppe på motorn eller nere där jordflätan går in ?
Eller är de generatorn som pajjat och inte jordfel ?
Har du även mätt spänningen vid generatorn, dvs mellan generatorns B+ och generatorhölje?
Nej var lite halvmörkt ute så ville ha alla fingrar kvar Men oavsett om de är jordfel eller ej så ska de vara ca 14,7V i bästa fall eller iallafall runt 14 volt mellan B+ och höljet ?
Skulle tippa på laddningsrelät (kolen kan vara utslitna), eller kanske tom ngt så simpelt som att remmarna börjar slacka för mkt. Dessa symptom är lika vanliga vilket som.
B+ är de anslutningen med ett svart hölje över ? Den ger inget dvs 0 volt. Brukar inte generatorn gå ner sig sakta men säkert och iallafall ge nått, eller ?
Vad blir resultatet om laddningsrelät/laddningsregulatorn ger upp ?
ta ur kolen o kolla, tar 2 sekunder. är dom dåliga köp nya, även om de inte hjälper så har du nya kol ifall du köper en beg generator på tex en skrot;)
De är ju klart men tror inte. Då kol inte tar tvärslut utan blir sämre och sämre men kan kolla de.
Ingen som vet vad som händer om laddningsrelät/laddningregulatorn bara säger upp sig ?
B+ är de anslutningen med ett svart hölje över ? Den ger inget dvs 0 volt. Brukar inte generatorn gå ner sig sakta men säkert och iallafall ge nått, eller ?
Ja, B+ har ofta en skyddskåpa över anslutningen. Den kabel som sitter där brukar vara röd (6-10 mm2) och är fastskruvad med M8 mutter. Kabeln går (iaf på 240) till startmotorns solenoid där batteripluskabeln sitter fast, på det sättet får alltså batteriet sin laddspänning.
Detta innebär ju att även om inte generatorn laddar någonting så ska det åtminstone visa batteriets polspänning när man mäter spänningen på B+, ifall det visar 0 V så är det kabelfel/kontaktfel. Kolla upp kablarna vid generatorn och startmotorn så att de är hela och har bra kontakt.
Adder skrev:
Vad blir resultatet om laddningsrelät/laddningsregulatorn ger upp ?
Oftast ger inte generatorn ut någon laddspänning alls och vid en mätning så blir det den spänning som batteriet har. Ibland kan dock regulatorn få frispel och ge ut en jättehög laddspänning istället, spänningen kan vara uppåt 17-18 V eller ännu högre.
Allt börja med att startmotorn klickade så testade bara att dra en extra jord till motorn och då fungera den.
Efter en tid (ett antal veckor) så börja dessa lampor lysa lite svagt och ibland vara släckta. Nämligen varningen för att en lampa är trasig, att parkeringsbromsen är i, bromssystem samt generator lampan.
Mätte över batteriet när motorn var igång och då visa de bara batteriets spänning ca 11,4V och gick sakta neråt.
Använde en 20mm2 koppar kabel som hjälpjord, är de för liten kabel area ? I sådana fall vad ska man använda ? Spelar de någon roll om man jordar uppe på motorn eller nere där jordflätan går in ?
Eller är de generatorn som pajjat och inte jordfel ?
Din laddspänning ska över både batteri och generator ligga på 14.0-14.4volt.
Mät spänningen mellan batteriets minus och generatorns hölje den ska visa på noll volt annars har du ett spänningsfall och där med dålig jordning. Gör samma sak på plus sidan mellan batteriets plus pol och generatorns plus pol. Där ska du också ha noll volt i annat fall har du felet på denna ledning.
Samtliga mätningar ska göras med motorn igång.
Lycka till
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?